289
شناخت‌نامه نماز جلد اوّل

بارى، بر اساس تجربه اهل معرفت، در مجموع ، چهار كار براى تحصيل حضور قلب در نماز مى‏تواند كارساز باشد :
۱. تداوم خواندن نمازهاى پنجگانه در اوّل وقت‏
آية اللَّه بهجت قدّس سرّه از استاد الهى خود، آية اللَّه آقا سيّد على قاضى ، نقل كردند:
هر كس نمازهاى واجب يوميه را اوّل وقت بخواند، به همه مقامات معنوى خواهد رسيد و اگر نرسيد ، مرا لعنت كند.
ايشان، در تبيين فرمايش آية اللَّه قاضى، فرمودند:
نگفت «خوب بخواند» . معلوم مى‏شود نماز اوّل وقت خواندن، حضور قلب‏آور هم هست.
اين سخن، اشاره به اين است كه تجربه آية اللَّه بهجت و استاد بزرگوارش اين است كه «مقيّد بودن به نماز اوّل وقت»، زمينه‏ساز حضور قلب و دستيابى به صفت خشوع است.
۲. لحظات توجّه را عمداً از دست ندادن‏
از حضرت آية اللَّه بهجت رحمة اللَّه عليه پرسيدم: راه رسيدن نمازگزار به حضور قلب در نماز چيست؟
ايشان فرمودند:
دو كار، در كنار هم:
۱. به وسوسه‏هاى شيطانى كه غير اختيارى پيش مى‏آيد ، كارى نداشته باشد.
۲. هر وقت در نماز ، توجّه [قلبى به خدا] پيدا كرد ، ولو يك لحظه، عمداً و اختياراً آن توجّه را از دست ندهد و اختياراً به غير خدا توجّه نكند.

و در توضيح اين مطلب فرمودند:
شيطان مى‏خواهد اختياراً انسان را متوجّه غير خدا كند. وقتى ديد كه در حال اختيار، به غير خدا توجّه نمى‏كند، او را رها مى‏كند.


شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
288

گفتنى است كه حضور قلب، تنها يكى از شرايط قبولى نماز است و رعايت ساير شرايط قبولى نماز ۱ براى رسيدن به اين مقصود نيز ضرورى است.

ره‏نمودهايى براى تحصيل خشوع در نماز

پيش از اين اشاره كرديم كه خشوع در نماز، حاصل حضور قلب نمازگزار در محضر جمال و جلال مطلق است. در دعاى صباح كه از امير مؤمنان عليه السلام نقل شده ، مى‏خوانيم:
وَ أغرِس اللَّهُمَّ بِعَظَمَتِكَ فى شِربِ حَياتى يَنابيعَ الخُشوعِ . ۲به عظمتت در آبشخور زندگى‏ام ، چشمه فروتنى را جارى ساز .
اين سخن، بدين معناست كه وقتى نيازمند مطلق و بى‏نهايت كوچك ، خود را در محضر بى‏نياز مطلق و عظمت وصف‏ناپذير آفريدگار جهان ببيند، بى اختيار ، احساس فروتنى مى‏كند و خشوع ظاهرى و باطنى بر سراسر وجودش حاكم مى‏گردد. بنا بر اين، نخستين راه تحصيل خشوع، دعاست تا خداوند سبحان، خود زمينه شهود عظمت خود را فراهم سازد.
البته بايد توجّه داشت كه تنها دعا، كافى نيست و اصولاً دعا در فرهنگ اسلام، در كنار برنامه‏ريزى و تلاش است، نه در برابر آن . از اين رو هنگامى كه اين جانب (رى شهرى) از فقيه بزرگوار و عالم ربّانى، آية اللَّه محمّدتقى بهجت - رضوان اللَّه عليه - تقاضا كردم كه دعا كنند تا بتوانم در نماز ، حضور قلب داشته باشم، فرمودند:
دوايى است؛ دعايى نيست!
اشاره به اين كه دعا بدون برنامه‏ريزى و تلاش، نتيجه ندارد، نه اين كه دعا در اين باره مطلقاً بى‏فايده است.

1.ر . ك : ج ۲ ص ۵۸۵ (اسباب پذيرش نماز) .

2.ر .ك : ج ۲ / ح ۸۳۸ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18555
صفحه از 440
پرینت  ارسال به