283
شناخت‌نامه نماز جلد اوّل

الخشوع فى البدن و الصوت و البصر . ۱خشوع ، چشم دوختن به زمين است ... . أخشَعت ، يعنى : مانند متواضع ، سر به زير انداختى . خشوع با خضوع هم‏معناست ، جز اين كه خضوع در بدن است - و آن اعتراف به سرسپردگى است - و خشوع در بدن و صدا و چشم است .
ابن فارس نيز در تبيين معناى خشوع مى‏نويسد:
الخاء و الشين و العين أصل واحد يدلّ على التطامن . يقال: خشع إذا تطامن و طأطأ رأسه يخشع خشوعاً و هو قريب المعنى من الخضوع إلّا أن الخضوع فى البدن و الإقرار بالاستخذاء و الخشوع فى الصوت و البصر. ۲خا و شين و عين ، يك اصل معنايى است و بر آرامى و فروكش كردن دلالت مى‏كند . گفته مى‏شود : «خشع» ، يعنى آرام شد و سر به زير انداخت ، خاشع شد . خشوع ، معنايى نزديك به خضوع دارد ، جز اين كه خضوع ، در بدن و اقرار به سرسپردگى است و خضوع در صدا و چشم است .
بر اساس اين تعريف و تعاريف مشابه، خشوع، نوع خاصى از اظهار فروتنى در برابر ديگرى است و اين واژه دلالتى بر فروتنى باطنى ندارد مگر به صورت ملازمه . بنا بر اين، خشوع در لغت ، تنها يك صفت ظاهرى است كه جسم و افعال ظاهرى انسان با آن توصيف مى‏شود.

خشوع ، در قرآن و حديث‏

در قرآن كريم، گاه خشوع به قلب انسان نسبت داده شده، مانند:
(أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ ءَامَنُواْ أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَ مَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِ‏ّ . ۳آيا براى كسانى كه ايمان آورده‏اند ، وقت آن نرسيده كه دل‏هايشان به ياد و حقيقتى كه نازل شده ، نرم گردد) .

1.ترتيب كتاب العين : ص ۲۲۵.

2.معجم مقاييس اللغة : ج ۲ ص ۱۸۲ .

3.حديد: آيه ۱۶.


شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
282

پژوهشى در باره خشوع و حضور قلب در نماز

از منظر قرآن كريم، خشوع (خاكسارى) در نماز، نخستين ويژگىِ مؤمنان راستين، و شرط اوّل كاميابى در زندگى است:
(قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ * الَّذِينَ هُمْ فِى صَلَاتِهِمْ خَشِعُونَ . ۱تحقيقاً مؤمنان ، كامياب شدند؛ آنها كه در نمازشان خشوع دارند) .
چنان كه ملاحظه شد ، در احاديث اهل بيت عليهم السلام نيز ضرورت خشوع براى نمازگزار مورد تأكيد قرار گرفته است. براى تبيين اين ويژگى بايد ديد كه : معناى كلمه «خشوع» چيست؟ خشوع در نماز، چه قدر اهمّيت دارد؟ و چگونه مى‏توان اين ويژگى را تحصيل كرد؟

خشوع ، در لغت‏

خشوع در لغت، به معناى اظهار نهايت فروتنى (خاكسارى) در برابر ديگرى با پايين آوردن سر، و نگاه كردن به زمين و فرو كاستن از صدا و نگاه است. خليل بن احمد در اين باره مى‏گويد:
الخشوع: رميك ببصرك إلى الأرض ... و أخشعت أي طأطأت الرأس كالمتواضع. و الخشوع المعنى من الخضوع إلا أن الخضوع فى البدن و هو الإقرار بالاستخدام و

1.مؤمنون : آيه ۱ - ۲ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18588
صفحه از 440
پرینت  ارسال به