245
شناخت‌نامه نماز جلد اوّل

۳۵۶.امام صادق عليه السلام : هر نماز ، دو وقت دارد كه از اين دو، اوّل وقت ، برتر است و روا نيست كسى بدون دليل در آخر وقت نماز بخواند، مگر به سبب عذرى.

۳۵۷.امام صادق عليه السلام : هنگامى كه وقت نماز فرا مى‏رسد، درهاى آسمان براى بالا رفتن اعمال، گشوده مى‏شوند. پس دوست ندارم عملى زودتر از عمل من بالا برود و نام كسى پيش از من در صحيفه (دفتر اعمال) نوشته شود.

۳۵۸.امام صادق عليه السلام : هر نمازى دو وقت دارد: اوّل و آخر، و اوّل وقت، برتر است، و هيچ كس حق ندارد كه آخر وقت را براى نماز برگزيند؛ بلكه آخر وقت ، تنها براى بيمار و عليل و كسانى است كه عذر دارند. اوّل وقت ، رضايت خدا و آخر وقت، عفو خداوند است، و عفو نيست جز در جايى كه تقصير است و انسان در غير وقت نماز مى‏خواند در حالى كه آنچه از نخواندن نماز اوّل وقت از دست داده، از اهل و دارايى‏اش برايش بهتر بوده است.

۳۵۹.الكافى - به نقل از اسحاق بن عمّار - : به امام صادق عليه السلام گفتم : مرا از برترين وقت‏هاى نماز صبح آگاه كن.
فرمود: «همزمان با دميدن سپيده . خداوند متعال مى‏فرمايد: (قرائت فجر ، مشهود [همگان‏] است) ؛ يعنى نماز صبح را فرشتگان شب و فرشتگان روز ، هر دو دسته مشاهده مى‏كنند. هنگامى كه بنده نماز صبح را همزمان با سپيده‏دم مى‏خواند، دو بار برايش ثبت مى‏گردد . هر دو دسته فرشتگان شب و روز ، آن را ثبت مى‏كنند».

۳۶۰.امام كاظم عليه السلام : هنگامى كه نمازهاى واجب در اوّل وقت و با رعايت حدودشان، بر پا داشته مى‏شوند، خوش‏بوتر از شاخه بريده شده درخت آس (مورْد) ۱ با همه عطر و بو و تازگى‏اش هستند. پس بر [نماز] اوّل وقت ، مداومت ورزيد.

1.درختى است زيبا، با برگ‏هايى صاف، شفّاف، بسيار سبز و معطّر كه در نقاط جنگلى مى‏رويد و در باغ‏ها نيز براى زينت كاشته مى‏شود. از برگ‏هاى آن در داروسازى و تهيّه مواد شوينده مو نيز استفاده مى‏كنند . (م).


شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
244

۳۵۶.عنه عليه السلام : لِكُلِّ صَلاةٍ وَقتانِ ، وأوَّلُ الوَقتِ أفضَلُهُ ، ولَيسَ لِأَحَدٍ أن يَجعَلَ آخِرَ الوَقتَينِ وَقتاً ، إلّا في عُذرٍ مِن غَيرِ عِلَّةٍ . ۱

۳۵۷.عنه عليه السلام : إذا دَخَلَ وَقتُ صَلاةٍ فُتِحَت أبوابُ السَّماءِ لِصُعودِ الأَعمالِ ، فَما اُحِبُّ أن يَصعَدَ عَمَلٌ أوَّلُ مِن عَمَلي ، ولا يُكتَبُ فِي الصَّحيفَةِ أحَدٌ أوَّلُ مِنّي . ۲

۳۵۸.عنه عليه السلام : لِكُلِّ صَلاةٍ وَقتانِ ؛ أوَّلٌ وآخِرٌ ، فَأَوَّلُ الوَقتِ أفضَلُهُ ، ولَيسَ لِأَحَدٍ أن يَتَّخِذَ آخِرَ الوَقتَينِ وَقتاً ، وإنَّما جُعِلَ آخِرُ الوَقتِ لِلمَريضِ وَالمُعتَلِّ ولِمَن لَهُ عُذرٌ ، وأوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللَّهِ ، وآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللَّهِ ، وَالعَفوُ لا يَكونُ إلّا مِنَ التَّقصيرِ ، وإنَّ الرَّجُلَ لَيُصَلّي في غَيرِ الوَقتِ وإنَّ ما فاتَهُ مِنَ الوَقتِ خَيرٌ لَهُ مِن أهلِهِ ومالِهِ . ۳

۳۵۹.الكافي عن إسحاق بن عمّار : قُلتُ لِأَبي عَبدِاللَّهِ عليه السلام : أخبِرني بأَفضَلِ المَواقيتِ في صَلاةِ الفَجرِ؟
فقالَ : مَعَ طُلوعِ الفَجرِ ، إنَّ اللَّهَ عزّ وجلّ يَقولُ : (وَ قُرْءَانَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا) يَعني صَلاةَ الفَجرِ تَشهَدُهُ مَلائِكَةُ اللَّيلِ ومَلائِكَةُ النَّهارِ ، فَإِذا صَلَّى العَبدُ الصُّبحَ مَعَ طُلوعِ الفَجرِ ، اُثبِتَتَ لَهُ مَرَّتَينِ ، أثبَتَها مَلائِكَةُ اللَّيلِ ومَلائِكَةُ النَّهارِ . ۴

۳۶۰.الإمام الكاظم عليه السلام : الصَّلَواتُ المَفروضاتُ في أوَّلِ وَقتِها إذا اُقيمَ حُدودُها أطيَبُ ريحًا مِن قَضيبِ الآسِ حينَ يُؤخَذُ مِن شَجَرِهِ في طيبِهِ وريحِهِ وطَراوَتِهِ ، فَعَلَيكُم بِالوَقتِ الأَوَّلِ . ۵

1.الكافي : ج ۳ ص ۲۷۴ ح ۳ ، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۴۰ ح ۱۲۴ ، عوالي اللآلي : ج ۳ ص ۶۸ ح ۱۸ كلّها عن عبداللَّه بن سنان ، وسائل الشيعة : ج ۳ ص ۸۹ ح ۴۶۸۲ .

2.تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۴۱ ح ۱۳۱ ، منتقى الجمان : ج ۱ ص ۴۲۲ كلاهما عن محمّد بن مسلم ، وسائل الشيعة : ج ۳ ص ۸۷ ح ۶۴۷۱ .

3.دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۱۳۷ ، بحار الأنوار : ج ۸۳ ص ۲۵ ذيل ح ۴۷ وراجع فقه الرضا : ص ۷۱ .

4.الكافي : ج ۳ ص ۲۸۲ ح ۲ ، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۳۷ ح ۱۱۶ ، ثواب الأعمال : ص ۵۷ ح ۱ ، علل الشرائع : ص ۳۳۶ ح ۱ كلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۸۳ ص ۷۲ ح ۱ .

5.تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۴۰ ح ۱۲۸ ، ثواب الأعمال : ص ۵۸ ح ۱ ، مشكاة الأنوار : ص ۱۴۲ ح ۳۳۹ كلّها عن سعد بن أبي خلف ، بحار الأنوار : ج ۸۳ ص ۱۸ ح ۳۰ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18852
صفحه از 440
پرینت  ارسال به