211
شناخت‌نامه نماز جلد اوّل

۲۸۷.امام صادق عليه السلام : همانا مهمان خداوند عزّ وجلّ ... ، انسان نمازگزار است. او در پناه رحمت خداست تا آن گاه كه نمازش را به پايان برد.

۵ / ۸

اجابت دعا

۲۸۸.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : هر كس نماز واجبى بگزارد، نزد خداوند ، يك دعاى مستجاب دارد.

۲۸۹.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : چهار هنگام ، درهاى آسمان گشوده مى‏شوند و دعا مستجاب مى‏گردد : ۱ هنگام صف‏آرايى مجاهدان راه خدا در برابر دشمن، هنگام باران آمدن، هنگام بر پا كردن نماز و هنگام ديدن كعبه.

۲۹۰.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : هر كس نمازى بخواند كه در آن ، چيزى از چاره‏انديشى‏هاى دنيا را در دل نگذراند، هيچ چيز از خدا نمى‏خواهد، جز اين كه به او مى‏دهد.

۲۹۱.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : خداوند متعال مى‏فرمايد: «نماز را بين خود و بنده‏ام دو نيمه كرده‏ام و آنچه بخواهد، به او مى‏دهم». هنگامى كه بنده بگويد:(الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِ‏ّ الْعَلَمِينَ)، خداوند متعال مى‏گويد: «بنده‏ام مرا ستود». و هنگامى كه بگويد: (الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ) ، خداوند متعال مى‏گويد: «بنده‏ام مرا ستايش كرد» و هنگامى كه بگويد: (مَلِكِ يَوْمِ الدِّينِ) مى‏گويد: «بنده‏ام مرا بزرگ داشت» ۲ و هنگامى كه بگويد: (إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ، مى‏گويد: «اين ، ميان من و بنده‏ام است و آنچه خواست ، به او مى‏دهم». پس هنگامى كه بگويد: (اهْدِنَا الصِّرَ طَ الْمُسْتَقِيمَ ، صِرَ طَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لَا الضَّآلِّينَ) ، مى‏گويد: «اين از آنِ بنده‏ام است و آنچه خواست ، به او مى‏دهم».

1.در نقل المعجم الكبير ، «چهار هنگام» نيامده و به جاى «دعا»، نيز «دعاى مسلمان» آمده است.

2.اين عبارت ، بدين گونه هم نقل شده است : «بنده‏ام [امرش را] به من واگذارد». گفتنى است در نقل جابر بن عبد اللَّه حديث تا همين جا ذكر شده است.


شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
210

۲۸۷.الإمام الصادق عليه السلام : إنَّ ضَيفَ اللَّهِ عزّ وجلّ ... رَجُلٌ كانَ في صَلاتِهِ فَهُوَ في كَنَفِ ۱ اللَّهِ حَتّى‏ يَنصَرِفَ . ۲

۵ / ۸

إجابَةُ الدُّعاءِ

۲۸۸.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وآله : مَن أدّى‏ فَريضَةً فَلَهُ عِندَ اللَّهِ دَعوَةٌ مُستَجابَةٌ . ۳

۲۸۹.عنه صلى اللَّه عليه وآله : تُفتَحُ أبوابُ السَّماءِ ويُستَجابُ الدُّعاءُ في أربَعَةِ مَواطِنَ : عِندَ التِقاءِ الصُّفوفِ في سَبيلِ اللَّهِ ، وعِندَ نُزولِ الغَيثِ ، وعِندَ إقامَةِ الصَّلاةِ ، وعِندَ رُؤيَةِ الكَعبَةِ . ۴

۲۹۰.عنه صلى اللَّه عليه وآله : مَن صَلّى‏ صَلاةً لا يَعرِضُ عَلى‏ قَلبِهِ فيها شَي‏ءٌ مِن أسبابِ الدُّنيا ، لَم يَسأَلِ اللَّهَ شَيئاً إلّا أعطاهُ . ۵

۲۹۱.عنه صلى اللَّه عليه وآله : قالَ اللَّهُ تَعالى‏ : قَسَمتُ الصَّلاةَ بَيني وبَينَ عَبدي نِصفَينِ ، ولِعَبدي ما سَأَلَ ، فَإِذا قالَ العَبدُ : (الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِ‏ّ الْعَلَمِينَ) قالَ اللَّهُ تَعالى‏ : حَمِدَني عَبدي ، وإذا قالَ : (الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ) قالَ اللَّهُ تَعالى‏ : أثنى‏ عَلَيَّ عَبدي ، وإذا قالَ : (مَلِكِ يَوْمِ الدِّينِ) قالَ : مَجَّدَني عَبدي (وقالَ مَرَّةً : فَوَّضَ إلَيَّ عَبدي) ، فإِذا قالَ : (إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) قالَ : هذا بَيني وبَينَ عَبدي ولِعَبدي ما سَأَلَ ، فَإِذا قالَ : (اهْدِنَا الصِّرَ طَ الْمُسْتَقِيمَ * صِرَ طَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لَا الضَّالِّينَ) قالَ : هذا لِعَبدي ولِعَبدي ما سَأَلَ . ۶

1.الكَنَفُ : الجانِبُ والناحية ، وهذا تمثيل لجعله تحت ظلِّ رحمته يوم القيامة (النهاية : ج ۴ ص ۲۰۵ «كنف») .

2.الخصال : ص ۱۲۷ ح ۱۲۷ عن عبّاد بن صهيب ، بحار الأنوار : ج ۷۴ ص ۳۵۲ ح ۲۳ .

3.الأمالي للمفيد : ص ۱۱۸ ح ۱ عن محمّد بن عبداللَّه بن عليّ العلوي عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم السلام ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۲۸ ح ۲۲ ، الأمالي للطوسي : ص ۵۹۷ ح ۱۲۳۸ كلاهما عن عبداللَّه بن أحمد بن عامر الطائي عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم السلام عنه صلى اللَّه عليه وآله ، الجعفريّات : ص ۲۲۲ عن الإمام الكاظم عن آبائه عليهم السلام عنه صلى اللَّه عليه وآله ، بحار الأنوار : ج ۸۲ ص ۲۰۷ ح ۱۳ ؛ المعجم الكبير : ج ۱۸ ص ۲۵۹ ح ۶۴۷ عن العرباض بن سارية نحوه ، كنز العمّال : ج ۲ ص ۱۰۰ ح ۳۳۲۷ .

4.السنن الكبرى‏ : ج ۳ ص ۵۰۲ ح ۶۴۶۰ ، المعجم الكبير : ج ۸ ص ۱۶۹ ح ۷۷۱۳ و ص ۱۷۱ ح ۷۷۱۹ وفيه «دعاء المسلم» بدل «الدعاء في أربعة مواطن» ، معرفة السنن : ج ۳ ص ۱۰۶ ذيل ح ۲۰۲۴ وليس فيه «في سبيل اللَّه» ، الأمالي للشجري : ج ۱ ص ۲۲۴ ، كلّها عن أبي اُمامة ، كنز العمّال : ج ۲ ص ۱۰۱ ح ۳۳۳۴ .

5.تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۱۱۶ ؛ الزهد لابن المبارك : ص ۴۰۲ ح ۱۱۴۳ ، اسد الغابة : ج ۳ ص ۳۶ الرقم ۲۵۳۳ كلاهما عن صلة بن أشيم نحوه .

6.صحيح مسلم : ج ۱ ص ۲۹۶ ح ۳۸ ، سنن أبي داود: ج ۱ ص ۲۱۷ ح ۸۲۱ ، سنن الترمذي : ج ۵ ص ۲۰۱ ح ۲۹۵۳ كلاهما نحوه وكلّها عن أبي هريرة ، كنز العمّال : ج ۷ ص ۲۸۸ ح ۱۸۹۲۰ ؛ التبيان في تفسير القرآن : ج ۱ ص ۴۶ عن جابر بن عبداللَّه وفيه صدره إلى «مجّدني عبدي» ، مجمع البيان : ج ۱ ص ۸۷ نحوه .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18450
صفحه از 440
پرینت  ارسال به