197
شناخت‌نامه نماز جلد اوّل

۲۵۷.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : مثال نماز در ميان شما، مثال جوى آبى است كه بر خانه يكى از شما روز و شب روان باشد و او پنج بار ، خود را در آن بشويد. پس [همان گونه كه ]هيچ چركى با پنج بار شستن باقى نمى‏ماند، گناهان نيز با پنج بار نماز خواندن، باقى نمى‏مانند.

۲۵۸.امام باقر عليه السلام : پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله فرمود: «اگر بر در خانه يكى از شما، جوى آبى باشد و هر روز پنج بار ، خود را در آن بشويد، در تن وى چركى باقى مى‏ماند؟» . گفتيم : ۱ نه .
فرمود: «پس همانا نماز، همانند همان جوى روان است كه چون خوانده شود، گناهان ميان آن نماز و نماز قبلى را پاك مى‏كند» .

۲۵۹.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : نمازهاى پنجگانه، كفّاره [خطاهاى‏] ميان آنهايند. اگر مردى ميان منزل و محلّ كارش، پنج جوى آب براى شست و شوى خويش داشته باشد و هر گاه به محلّ كارش مى‏رود و در آن جا كار مى‏كند و عرق مى‏ريزد، به اين جوى‏ها برود و خود را پاكيزه كند، آيا از چرك و كثيفى وى ، چيزى مى‏ماند؟ نمازهاى پنجگاه نيز چنين اند. هر گاه خطايى از او سر زند يا آنچه خدا خواهد بشود، نماز بخواند و دعا كند و آمرزش بطلبد . هر چه در اوست ، آمرزيده مى‏گردد .

۲۶۰.امام على عليه السلام - در سخنان حكيمانه منسوب به ايشان - : نماز، صابون خطاهاست.

1.گويى درست ، چنين باشد: «گفتند: نه».


شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
196

۲۵۷.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وآله : إنَّما مَثَلُ الصَّلاةِ فيكُم كَمَثَلِ السَّرِيِّ - وهُوَ النَّهرُ - عَلى‏ بابِ أحَدِكُم يَخرُجُ إلَيهِ فِي‏اليَومِ واللَّيلَةِ يَغتَسِلُ مِنهُ خَمسَ مَرّاتٍ ، فَلَم يَبقَ الدَّرَنُ ۱ مَعَ الغَسلِ خَمسَ مَرّاتٍ ، ولَم تَبقَ الذُّنوبُ مَعَ الصَّلاةِ خَمسَ مَرّاتٍ . ۲

۲۵۸.الإمام الباقر عليه السلام : قالَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله : لَو كانَ عَلى‏ بابِ دارِ أحَدِكُم نَهرٌ فَاغتَسَلَ في كُلِّ يَومٍ مِنهُ خَمسَ مَرّاتٍ ، أكانَ يَبقى‏ في جَسَدِهِ مِنَ الدَّرَنِ شَي‏ءٌ ؟ قُلنا ۳ : لا .
قالَ : فَإِنَّ مَثَلَ الصَّلاةِ كَمَثَلِ النَّهرِ الجاري ، كُلَّما صُلِّيَ صَلاةٌ كَفَّرَت ما بَينَهُما مِنَ الذُّنوبِ . ۴

۲۵۹.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وآله : الصَّلَواتُ الخَمسُ كَفّارَةٌ لِما بَينَها ، أرَأَيتُم لَو أنَّ رَجُلًا كانَ لَهُ مُغتَسَلٌ بَينَ مَنزِلهِ ومُعتَمَلِهِ خَمسَةُ أنهارٍ ، فَإِذَا انطَلَقَ إلى‏ مُعتَمَلِهِ عَمِلَ فيهِ ما شاءَ اللَّهُ فَأَصابَهُ الوَسَخُ وَالعَرَقُ ، فَكُلَّما مَرَّ بِنَهرٍ اِغتَسَلَ ، ما كانَ ذلِكَ يُبقِي مِن دَرَنِهِ ؟ وكَذلِكَ الصَّلواتُ ، كُلَّما عَمِلَ خَطِيئةً أو ما شاءَ اللَّهُ ثُمّ صَلَّى‏ ودَعا وَاستَغفَرَ ، غُفِرَ لَهُ ما كانَ فيهِ . ۵

۲۶۰.الإمام عليّ عليه السلام - فِي الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ - : الصَّلاةُ صابونُ الخَطايا . ۶

1.الدَّرَنُ : الوَسَخُ (مجمع البحرين : ج ۱ ص ۵۹۱ «درن») .

2.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۱۱ ح ۶۴۰ ، الأمالي للمفيد : ص ۱۸۹ ح ۱۶ عن جابر بن عبداللَّه نحوه ، بحار الأنوار : ج ۸۲ ص ۲۲۳ ح ۴۵ ؛ صحيح مسلم : ج ۱ ص ۴۶۳ ح ۲۸۴ عن جابر بن عبداللَّه ، مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۳۷۶ ح ۱۵۳۴ عن سعد بن أبي وقاص وكلاهما نحوه ، كنز العمّال : ج ۷ ص ۳۰۹ ح ۱۹۰۲۲ .

3.الظاهر أنّ الصحيح : «قالوا : لا» .

4.تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۲۳۷ ح ۹۳۸ عن أبي بصير ، الاُصول الستّة عشر : ص ۲۳۷ ح ۲۸۴ عن جابر الجعفي عن الإمام الصادق عليه السلام نحوه ، بحار الأنوار : ج ۸۲ ص ۲۳۶ ح ۶۶ ؛ صحيح البخاري : ج ۱ ص ۱۹۷ ح ۵۰۵ ، صحيح مسلم : ج ۱ ص ۴۶۲ ح ۲۸۳ كلاهما عن أبي هريرة ، سنن ابن ماجة : ج ۱ ص ۴۴۷ ح ۱۳۹۷ عن عثمان وكلّها نحوه ، كنز العمّال : ج ۸ ص ۶ ح ۲۱۶۲۴ .

5.المعجم الأوسط : ج ۱ ص ۷۱ ح ۱۹۸ ، المعجم الكبير : ج ۶ ص ۳۷ ح ۵۴۴۴ ، نحوه وكلاهما عن أبي سعيد الخدريّ ، كنز العمّال : ج ۷ ص ۳۱۰ ح ۱۹۰۲۷ .

6.شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۲۰ ص ۳۱۳ ح ۵۹۸ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18826
صفحه از 440
پرینت  ارسال به