141
شناخت‌نامه نماز جلد اوّل

(به سويش توبه و از او پروا كنيد و نماز به پا داريد و از مشركان مباشيد).

حديث‏

۱۴۵.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله - خطاب به اُمّ اَنَس انصارى - : مراقب نمازت باش و از معصيت‏ها دورى كن كه آن برترين جهاد است.

۱۴۶.التاريخ الكبير - به نقل از اَنَس - : پيامبر صلى اللَّه عليه وآله هر گاه از كسى خوشش مى‏آمد، او را به نماز فرمان مى‏داد.

۱۴۷.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : اهتمام مؤمن، به نماز و روزه و عبادت است.

۱۴۸.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : نماز پشت سر نماز كه كار بيهوده در ميانشان نباشد، نوشته‏اى در علّيّين است.

۱۴۹.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : بيشتر همّ و غمت، نماز باشد كه آن، سرِ اسلام پس از پذيرش دين است.

۱۵۰.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : روح الأمين (جبرئيل) به من خبر داد كه خداى يگانه ، هنگامى كه مردم را [در روز قيامت‏] متوقّف مى‏كند و اوّلى‏ها و آخرى‏ها را گرد و دوزخ را مى‏آورد ... .
سپس راهى باريك‏تر از مو و تيزتر از شمشير بر آن نهاده مى‏شود كه سه پل دارد. پل نخست، امانت و رحمت، و دومى، نماز، و سومى، عدالت پروردگار جهانيان است كه جز او معبودى نيست، و مردم را وادار مى‏كنند كه از آن بگذرند. ابتدا رحمت و امانت ، آنان را نگاه مى‏دارد و اگر از آن رهايى يافتند، نماز ، آنها را نگاه مى‏دارد و اگر از آن رها شدند، در انتها به [عدالت ]پروردگار جهانيان - كه يادش بزرگ باد - بر مى‏خورند و آن، همان سخن خداوند - تبارك و تعالى - است: (بى گمان، خدايت در كمين است).
مردم روى اين راه باريك، افتان و خيزان و گاه از آن آويزان پيش مى‏روند و فرشتگان پيرامون آن ندا مى‏دهند: اى بزرگوار! اى بردبار! ببخش و در گذر و به فضلت توجّهى دوباره كن و ما را به سلامت به در ببر. مردم مانند پشه‏ها بر گرد چراغ ، به اين راه چنگ مى‏زنند ، و چون كسى از آنها به رحمت خداى - تبارك و تعالى - نجات مى‏يابد، به او نظر عنايت مى‏كند و او مى‏گويد: ستايش، خدايى راست كه مرا به فضل و منّتش در پى نااميدى‏ام از تو [اى دوزخ‏] نجات داد. بى گمان ، پروردگار ما آمرزشگر و قدردان است.


شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
140

(مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَ اتَّقُوهُ وَ أَقِيمُواْ الصَّلَوةَ وَ لَا تَكُونُواْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ) . ۱

الحديث :

۱۴۵.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وآله - لِاُمِّ أنَسٍ الأَنصارِيَّةِ - : عَلَيكِ بِالصَّلاةِ ، وَاهجُرِي المَعاصِيَ ؛ فَإِنَّهُ أفضَلُ الجِهادِ . ۲

۱۴۶.التاريخ الكبير عن أنس : كانَ النَّبِيُّ صلى اللَّه عليه وآله إذا أعجَبَهُ نَحوُ الرَّجُلِ أمَرَهُ بِالصَّلاةِ . ۳

۱۴۷.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وآله : إنَّ المُؤمِنَ هِمَّتُهُ فِي الصَّلاةِ وَالصِّيامِ وَالعِبادَةِ . ۴

۱۴۸.عنه صلى اللَّه عليه وآله : صَلاةٌ في إثرِ صَلاةٍ لا لَغوَ بَينَهُما ، كِتابٌ في عِلِّيّينَ . ۵

۱۴۹.عنه صلى اللَّه عليه وآله : لِيَكُن أكثَرُ هَمِّكَ الصَّلاةَ ؛ فَإِنَّها رَأسُ الإِسلامِ بَعدَ الإِقرارِ بِالدّينِ . ۶

۱۵۰.عنه صلى اللَّه عليه وآله : أخبَرَنِي الرّوحُ الأَمينُ ، أنَّ اللَّهَ لا إلهَ غَيرُهُ إذا وَقَّفَ الخَلائِقَ وجَمَعَ الأَوَّلينَ وَالآخِرينَ ، أتى‏ بِجَهَنَّمَ ... .
ثُمَّ يوضَعُ عَلَيها صِراطٌ أدَقُّ مِنَ الشَّعرِ وأحَدُّ مِنَ السَّيفِ ، عَلَيهِ ثَلاثُ قَناطِرَ : الاُولى‏ عَلَيهَا الأَمانَةُ وَالرَّحمَةُ ، وَالثّانِيَةُ عَلَيهَا الصَّلاةُ ، وَالثّالِثَةُ عَلَيها (عَدلُ) ۷ رَبِ‏ّ العالَمينَ لا إلهَ غَيرُهُ ، فَيُكَلَّفونَ المَمَرَّ عَلَيها فَتَحبِسُهُمُ الرَّحمَةُ وَالأَمانَةُ ، فَإِن نَجَوا مِنها حَبَسَتهُمُ الصَّلاةُ ، فَإِن نَجَوا مِنها كانَ المُنتَهى‏ إلى‏ رَبِّ العالَمينَ جَلَّ ذِكرُهُ ، وهُوَ قَولُ اللَّهِ تَبارَكَ وتَعالى‏ : (إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ) .
وَالنّاسُ عَلَى الصِّراطِ ، فَمُتَعَلِّقٌ تَزِلُّ قَدَمُهُ وتَثبُتُ قَدَمُهُ ، وَالمَلائِكَةُ حَولَها يُنادونَ : يا كَريمُ يا حَليمُ ، اعفُ وَاصفَح وعُد بِفَضلِكَ وسَلِّم ، وَالنّاسُ يَتَهافَتونَ فيها كَالفَراشِ ، فَإِذا نَجا ناجٍ بِرَحمَةِ اللَّهِ تَبارَكَ وتَعالى‏ نَظَرَ إلَيها فَقالَ : الحَمدُ للَّهِ‏ِ الَّذي نَجّاني مِنكَ بَعدَ يَأسٍ بِفَضلِهِ ومَنِّهِ ، إنَّ رَبَّنا لَغَفورٌ شَكورٌ . ۸

1.الروم : ۳۱ .

2.الاستيعاب : ج ۴ ص ۴۷۸ الرقم ۳۵۵۵ المعجم الكبير : ج ۲۵ ص ۱۵۰ ح ۳۵۹ ، الاصابة : ج ۸ ص ۳۵۷ الرقم ۱۱۸۹۶ كلّها عن امّ أنس و كلاهما نحوه ، اُسد الغابة : ج ۷ ص ۲۹۰ الرقم ۷۳۶۸ عن موسى بن عمران ، كنز العمّال : ج ۷ ص ۲۸۸ ح ۱۸۹۱۹ نقلاً عن المحاملي في أماليه عن اُمّ أنس .

3.التاريخ الكبير : ج ۱ ص ۱۸۰ الرقم ۵۵۱ ، تهذيب الكمال : ج ۱ ص ۴۳۰ الرقم ۹۲ ، حلية الأولياء : ج ۱ ص ۳۴۳ ، اُسد الغابة : ج ۴ ص ۴۲ الرقم ۳۶۹۰ ، الإصابة : ج ۴ ص ۴۲۱ الرقم ۵۵۸۸ وفيهما «إذا رضي هدي الرجل» بدل «إذا أعجبه نحو الرجل» عن عطيّة بن عامر .

4.تنبيه الخواطر : ج ۱ ص ۹۹ .

5.سنن أبي داود : ج ۲ ص ۲۷ ح ۱۲۸۸ ، مسند ابن حنبل : ج ۸ ص ۲۹۸ ح ۲۲۳۳۶ ، السنن الكبرى : ج ۳ ص ۷۰ ح ۴۹۱۰ ، المعجم الكبير : ج ۸ ص ۱۲۸ ح‏۷۵۸۲ ، مسند الشاميين : ج ۱ ص ۳۳۸ ح ۵۹۳ كلّها عن أبي اُمامة ، كنز العمّال : ج ۷ ص ۲۸۸ ح ۱۸۹۱۴ .

6.تحف العقول : ص ۲۶ ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۱۲۷ ح ۳۳ ؛ تاريخ جرجان : ص ۲۶۲ الرقم ۳۹۸ ، تاريخ دمشق : ج ۵۸ ص ۴۰۹ ح ۱۲۱۷۸ نحوه ، الفردوس : ج ۳ ص ۴۶۰ ح ۵۴۲۵ كلّها عن معاذ بن جبل ، كنز العمّال : ج ۱۵ ص ۸۷۱ ح ۴۳۴۶۴ .

7.أثبتنا ما بين القوسين من الأمالي للصدوق .

8.الكافي : ج ۸ ص ۳۱۲ ح ۴۸۶ ، الأمالي للصّدوق : ص ۲۴۱ ح ۲۵۶ ، تفسير القمّي : ج ۲ ص ۴۲۱ كلّها عن جابر عن الإمام الباقر عليه السلام ، روضة الواعظين : ص ۵۴۷ عن الإمام الباقر عليه السلام وفيه ذيله من «ثمّ يوضع عليها صراط» وكلّها نحوه ، بحار الأنوار : ج ۸ ص ۶۵ ح ۲ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18768
صفحه از 440
پرینت  ارسال به