129
شناخت‌نامه نماز جلد اوّل

۱۲۳.امام رضا عليه السلام : حكمت نماز، اقرار به ربوبيت خداوند عزّ وجلّ و نفى شريك از اوست. ايستادن در پيشگاه جبروت الهى عزّ وجلّ ، با خوارى و بيچارگى، افتادگى و اعتراف و درخواست بخشش گناهانِ گذشته است. صورت نهادن بر خاك در هر روز براى بزرگداشت خداوندِ بزرگ بشكوه است، تا به ياد او بدون فراموشى و سرمستى ، و خاشع و خاكسار و راغب، خواهان فزونى دين و دنياى خود باشد. افزون بر اينها، نماز، تداوم ذكر خداوند عزّ وجلّ در شب و روز است تا بنده، مالك و مدبّر و آفريدگارش را از ياد نبرد ، و گرنه سرمستى و طغيان مى‏كند و اين، در ياد كردن او از پروردگارش عزّ وجلّ و ايستادن در پيشگاهش امكان‏پذير است، كه او را از گناهان و از انواع فساد باز مى‏دارد.

۳ / ۳

پيراستن از كبر

۱۲۴.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : خداوند ، ايمان را براى پاك كردن از شرك، و نماز را براى پيراستن از كبر واجب كرد.

۱۲۵.امام على عليه السلام - در بيان حكمت واجبات - : از جمله، خداوند از بندگان مؤمنش با نمازها، زكات‏ها و جدّيت در روزه‏دارى در روزهاى معيّن ، محافظت مى‏كند تا جوارح آنان را آرام كند، ديده‏هايشان را خاشع نمايد، روحشان را رام گرداند، دل‏هايشان را خاضع كند و غرور را از آنان بزدايد، و نيز به خاطر آنچه در آن است از : به خاك افتادن فروتنانه رخسارهاى شريف و چسباندن خاشعانه عزيزترين اندام‏ها به زمين و نيز رسيدن شكم‏ها به پشت از روزه‏دارى، براى اظهار خضوع.


شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
128

۱۲۳.الإمام الرضا عليه السلام : إنَّ عِلَّةَ الصَّلاةِ أنَّها إقرارٌ بِالرُّبوبيَّةِ للَّهِ‏ِ عزّ وجلّ ، وخَلعُ الأَندادِ ، وقيامٌ بَينَ يَدَيِ الجَبّارِ جَلَّ جَلالُهُ بِالذُّلِّ والمَسكَنَةِ والخُضوعِ والاِعتِرافِ والطَّلَبِ لِلإِقالَةِ مِن سالِفِ الذُّنوبِ ، وَوَضعُ الوَجهِ عَلَى الأَرضِ كُلَّ يَومٍ إعظامًا للَّهِ جَلَّ جَلالُهُ ، وأن يَكونَ ذاكِرًا غَيرَ ناسٍ ولا بَطِرٍ ، ويَكونَ خاشِعًا مُتَذَلِّلًا راغِبًا طالِبًا لِلزّيادَةِ فِي الدّينِ والدُّنيا ، مَعَ ما فيهِ مِنَ الإِيجابِ والمُداوَمَةِ عَلى‏ ذِكرِ اللَّهِ عزّ وجلّ بِاللَّيلِ والنَّهارِ ، لِئَلّا يَنسَى العَبدُ سَيِّدَهُ ومُدَبِّرَهُ وخالِقَهُ فَيَبطَرَ ويَطغى‏ ، ويَكونَ ذلِكَ في ذِكره لِرَبِّهِ جَلَّ وعَزَّ وقِيامِهِ بَينَ يَدَيهِ زاجِرًا ۱ لَهُ عَنِ المَعاصي ومانِعًا لَهُ مِن أنواعِ الفَسادِ . ۲

۳ / ۳

التَّنزيهُ عَنِ الكِبرِ

۱۲۴.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وآله : يَكونُ الإيمانُ تَطهيراً مِنَ الشِّركِ ، والصَّلاةُ تَنزيهاً مِنَ الكِبرِ . ۳

۱۲۵.الإمام عليّ عليه السلام - في بَيانِ حِكمَةِ الفَرائِضِ - : وعَن ذلِكَ ما حَرَسَ اللَّهُ عِبادَهُ المُؤمِنينَ بِالصَّلَواتِ وَالزَّكَواتِ ، ومُجاهَدَةِ الصِّيامِ فِي الأَيّامِ المَفروضاتِ ؛ تَسكيناً لِأَطرافِهِم ، وتَخشيعاً لِأَبصارِهِم ، وتَذليلاً لِنُفوسِهِم ، وتَخفيضاً لِقُلوبِهِم ، وإذهاباً لِلخُيَلاءِ عَنهُم ، ولِما في ذلِكَ مِن تَعفيرِ عِتاقِ الوُجوهِ بِالتُّرابِ تَواضعاً ، وَالتِصاقِ كَرائِمِ الجَوارِحِ بِالأَرضِ تَصاغراً ، ولُحوقِ البُطونِ بِالمُتونِ مِنَ الصِّيامِ تَذَلُّلاً . ۴

1.زَجَرَ : أي نهى عنه (النهاية : ج ۲ ص ۲۹۶ «زجر») .

2.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۱۴ ح ۶۴۵ ، علل الشرائع : ص ۳۱۷ ح ۲ عن محمّد بن سنان و ص ۲۵۶ ح ۹ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۱۰۳ ح ۱ كلاهما عن الفضل بن شاذان وكلّها نحوه ، بحار الأنوار : ج ۶ ص ۶۴ ح ۱ .

3.جامع الأخبار : ص‏۳۳۹ ح ۹۴۸ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۳ ص ۵۶۸ ح ۴۹۴۰ ، علل الشرائع : ص ۲۴۸ ح ۲ كلاهما عن زينب بنت الإمام عليّ عليهما السلام عن فاطمة عليها السلام ، نهج البلاغة : الحكمة ۲۵۲ عن الإمام علي عليه السلام وكلّها نحوه ، بحار الأنوار : ج ۶ ص ۱۰۷ ح ۱ ؛ بلاغات النساء : ص ۲۸ عن زينب بنت الإمام الحسين عليه السلام عن فاطمة عليها السلام نحوه .

4.نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۲ ، بحار الأنوار : ج ۸۲ ص ۲۷۵ ح ۲۳ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18474
صفحه از 440
پرینت  ارسال به