119
شناخت‌نامه نماز جلد اوّل

۱۰۸.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : نماز ، پيمانه است. هر كس تمام بياورد، تمامش مى‏دهند و هر كس كم گذارد، مى‏دانيد كه خداوند در باره كم‏فروشان چه نازل كرده است . ۱

۲ / ۱۲

پيشواى كارها

۱۰۹.امام على عليه السلام - در نامه ايشان به محمّد بن ابى بكر - : نماز را در وقت مقرّرش بخوان و به دليل بيكار بودن ، آن را جلو نينداز ، و به دليل اشتغال به كارى، آن را به تأخير نيفكن و بدان كه همه كارهايت تابع نماز توست .

۲ / ۱۳

و اين چند ويژگى‏

۱۱۰.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : نماز، ستون دين است و ده ويژگى دارد: زينت چهره است و نور دل و آسايش تن و مونس در قبر و فرود آورنده رحمت و چراغ آسمان و سنگينى ميزان و خشنودى پروردگار و بهاى بهشت و مانعى در برابر آتش . هر كس آن را بر پا كند، دين را بر پا داشته و هر كس آن را رها كند، دين را نابود كرده است.

۱۱۱.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله - هنگامى كه از ايشان در باره نماز سؤال شد - : نماز ، از آيين‏هاى دين است و در آن ، خشنودى پروردگار عزّ وجلّ است. نماز، راه و روش پيامبران است و نمازگزار ، محبّت فرشتگان را همراه خود مى‏كند. [آن ، ]هدايت و ايمان، نور معرفت، بركت در روزى، آسايش تن، ناخشنودى شيطان، سلاحى برابر كافر، پذيرش دعا، قبولى اعمال، توشه آخرت مؤمن از دنيا، شفيع ميان او و فرشته مرگ، مونس در قبر او، بستر زير او و پاسخ منكر و نكير [در قبرش ]است.
در محشر، نماز بنده تاج سرش، نورى بر چهره‏اش، پوشش تنش، مانع ميان او و آتش، حجّتى ميان او و پروردگار بزرگ و باشُكوهش، رهايى پيكرش از آتش، برگه عبور از صراط، كليدى براى بهشت، مَهريه حور العين و بهاى بهشت است. بنده با نماز در فراز مى‏آيد؛ زيرا نماز، تسبيح و تهليل(لا إله إلّا اللَّه گفتن و گواهى دادن به يكتايى خدا) و تحميد و تكبير (سپاس و بزرگداشت) و گراميداشت و پاك داشتن و سخن گفتن [باخدا ]و دعاست.

1.اشاره است به آيه (ويلٌ للمطففين ؛ واى بر كم فروشان !) (مطفّفين: آيه ۱) .


شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
118

۱۰۸.عنه صلى اللَّه عليه وآله : الصَّلاةُ مِكيالٌ ، فَمَن وَفّى‏ اُوفِيَ لَهُ ، ومَن نَقَصَ فَقَد عَلِمتُم ما قيلَ لِلمُطَفِّفينَ . ۱

۲ / ۱۲

إمامُ الأعمالِ‏

۱۰۹.الإمام عليّ عليه السلام - في رِسالَتِهِ إلى‏ مُحَمَّدِ بن أبي بَكرٍ - : صَلِّ الصَّلاةَ لِوَقتِها المُؤَقَّتِ لَها ، ولا تُعَجِّل وَقتَها لِفَراغٍ ، ولا تُؤَخِّرها عَن وَقتِها لِاشتِغالٍ ، واعلَم أنَّ كُلَّ شَي‏ءٍ مِن عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلاتِكَ . ۲

۲ / ۱۳

هذِهِ الخَصائِصُ‏

۱۱۰.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وآله : الصَّلاةُ عَمودُ الدّينِ ، وفيها عَشرُ خِصالٍ : زَينُ الوَجهِ ، ونورُ القَلبِ ، وراحَةُ البَدَنِ ، واُنسُ القُبورِ ، ومُنزِلُ الرَّحمَةِ ، ومِصباحُ السَّماء ، وثِقلُ الميزانِ ، ومَرضاةُ الرَّبِّ ، وثَمَنُ الجَنَّةِ ، وحِجابٌ مِنَ النّارِ ، ومَن أقامَها فَقَد أقامَ الدّينَ ، ومَن تَرَكَها فَقَد هَدَمَ الدّينَ . ۳

۱۱۱.عنه صلى اللَّه عليه وآله - لَمّا سُئِلَ عَنِ الصَّلاةِ - : الصَّلاةُ مِن شَرائع الدّينِ ، وفيها مَرضاةُ الرَّبِّ عزّ وجلّ ، وهيَ مِنهاجُ الأَنبياءِ ، ولِلمُصَلّي حُبُّ المَلائِكَةِ ، وهُدًى وإيمانٌ ، ونورُ المَعرِفَةِ ، وبَرَكَةٌ فِي الرِّزقِ ، وراحَةٌ لِلبَدَنِ ، وكَراهَةٌ لِلشَّيطانِ ، وسِلاحٌ عَلَى الكافِرِ ، وإجابَةٌ لِلدُّعاءِ ، وقَبولٌ لِلأَعمالِ ، وزادٌ لِلمُؤمِنِ مِنَ الدُّنيا إلَى الآخِرَةِ ، وشَفيعٌ بَينَهُ وبَينَ مَلَكِ المَوتِ ، واُنسٌ في قَبرِهِ ، وفِراشٌ تَحتَ جَنبِهِ ، وجَوابٌ لِمُنكَرٍ ونَكيرٍ .
وتَكونُ صَلاةُ العَبدِ عِندَ المَحشَرِ تاجًا عَلى‏ رَأسِهِ ، ونورًا عَلى‏ وَجهِهِ ، ولِباسًا عَلى‏ بَدَنِهِ ، وسِترًا بَينَهُ وبَينَ النّار ، وحُجَّةً بَينَهُ وبَينَ الرَّبِّ جَلَّ جَلالُهُ ، ونَجاةً لِبَدَنِهِ مِنَ النّار ، وجَوازًا عَلَى الصِّراطِ ، ومِفتاحًا لِلجَنَّةِ ، ومُهورًا لِحورِ العينِ ، وثَمَنًا لِلجَنَّةِ .
بِالصَّلاةِ يَبلُغُ العَبدُ إلَى الدَّرَجَةِ العُليا ؛ لِأَنَّ الصَّلاةَ تَسبيحٌ وتَهليلٌ وتَحميدٌ وتَكبيرٌ وتَمجيدٌ وتَقديسٌ وقَولٌ ودَعوَةٌ . ۴

1.السنن الكبرى : ج ۲ ص ۴۱۳ ح ۳۵۸۶ ، المصنّف لعبد الرزّاق : ج ۲ ص ۳۷۳ ح ۳۷۵۰ ، المصنّف لابن ابى شيبة : ج ۱ ص ۳۲۴ ح ۲۴ ، كلّها عن سلمان الفارسي نحوه ، كنز العمّال : ج ۸ ص ۲۰۰ ح ۲۲۵۴۳ ؛ معاني الأخبار : ص ۲۸۳ وليس فيه ذيله من «ومَن نقص» ، مجمع البيان : ج ۱۰ ص ۶۸۷ عن ابن مسعود نحوه ، بحار الأنوار : ج‏۷۶ ص ۳۴۸ ذيل ح ۱۲ .

2.نهج البلاغة : الكتاب ۲۷ ، الأمالي للمفيد : ص ۲۶۷ ، الأمالي للطوسي : ص ۲۹ ح ۳ كلاهما عن أبي إسحاق الهمداني نحوه ، بحار الأنوار : ج ۳۳ ص ۵۸۲ ح ۷۲۶ .

3.الاثنا عشريّة : ص ۳۲۷ .

4.الخصال : ص ۵۲۲ ح ۱۱ عن ضمرة بن حبيب ، بحار الأنوار : ج ۸۲ ص ۲۳۱ ح ۵۶ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18542
صفحه از 440
پرینت  ارسال به