821
شناخت‌نامه نماز جلد دوّم

۱۱۳۷.امام صادق عليه السلام : هر كس عجله دارد، نماز جعفر [طيّار] را جدا بخواند و سپس تسبيحات آن را در همان حالى بگويد كه در پى كار خود مى‏رود.

۱۱۳۸.كتاب من لايحضره الفقيه - به نقل از على بن ريّان - : به امام هادى عليه السلام نامه نوشتم و از ايشان پرسيدم : مردى دو ركعت از نماز جعفر را خوانده و براى رفع حاجتى عجله داشته و يا به سبب پيشامدى ، ادامه نماز [و خواندن دو ركعت ديگر ]را گسسته است . آيا برايش جايز است كه چون از حاجتش فارغ شد ، همان نماز را با آن كه از جايش برخاسته است [ادامه بدهد و] به اتمام برساند ، يا آن كه دو ركعت اوّل را حساب نكند و نماز را از سربگيرد و چهار ركعت را يك جا [و پشت سر هم ]بخواند؟
امام عليه السلام در پاسخ نگاشت : «آرى [مى‏تواند ادامه دهد] . اگر كارى كه از انجامش ناگزير است ، او را از نمازش جدا كرد ، آن را قطع كند [و به كارش بپردازد] و سپس بازگردد و دو ركعت باقى‏مانده را به جا آورد ، إن شاء اللَّه .

۱۵ / ۱۶

نماز اَعرابى‏

۱۱۳۹.مصباح المتهجّد - به نقل از زيد بن ثابت - : عربى صحرانشين نزد پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله آمد و گفت: پدر و مادرم فدايت باد ، اى پيامبر خدا! ما در اين صحرا از مدينه دور هستيم و نمى‏توانيم هر جمعه نزد شما بياييم . مرا به عملى راه‏نمايى كن كه در آن ، فضيلت نماز جمعه باشد و چون به نزد خاندانم باز گشتم، آنها را از آن باخبر كنم.
پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله فرمود: «هنگامى كه روز بالا آمد، دو ركعت نماز مى‏گزارى كه در ركعت اوّل، يك بار حمد و هفت بار سوره فلق را مى‏خوانى و در ركعت دوم، يك بار حمد و هفت بار سوره ناس را مى‏خوانى و چون سلام دادى ، هفت بار آية الكرسى را مى‏خوانى . سپس برخيز و هشت ركعت نماز با دو سلام بخوان و در هر ركعت آن ، يك بار حمد و يك بار سوره نصر و بيست و پنج بار سوره توحيد را مى‏خوانى و چون از نمازت فارغ شدى ، هفتاد بار بگو: "پاك است خداوند يكتا، پروردگار عرش كريم ! و هيچ نيرو و قدرتى جز از سوى خداى والاى بزرگ نيست"» .


شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
820

۱۱۳۷.عنه عليه السلام : مَن كانَ مُستَعجِلاً يُصَلّي صَلاةَ جَعفَرٍ مُجَرَّدَةً ، ثُمَّ يَقضِي التَّسبيحَ وهُوَ ذاهِبٌ في حَوائِجِهِ . ۱

۱۱۳۸.كتاب من لا يحضره الفقيه عَن عَليِّ بنِ الرَّيّانِ : كَتَبتُ إلَى الماضي الأَخيرِ عليه السلام أسأَلُهُ عَن رَجُلٍ صَلّى‏ مِن صَلاةِ جَعفَرٍ عليه السلام رَكعَتَينِ ، ثُمَّ تُعَجِّلُهُ عَنِ الرَّكعَتَينِ الأَخيرَتَينِ حاجَةٌ أو يَقطَعُ ذَلِكَ لِحادِثٍ يَحدُثُ ؛ أيَجوزُ لَهُ أن يُتِمَّها إِذا فَرَغَ مِن حاجَتِهِ وإِن قامَ عَن مَجلِسِهِ ، أم لا يَحتَسِبُ بِذَلِكَ إِلّا أن يَستَأنِفَ الصَّلاةَ ويُصَلّيَ الأَربَعَ رَكَعاتٍ كُلَّها في مَقامٍ واحِدٍ؟
فَكَتَبَ عليه السلام : بَلى‏ ؛ إِن قَطَعَهُ عَن ذَلِكَ أمرٌ لابُدَّ لَهُ مِنهُ فَليَقطَع ، ثُمَّ ليَرجِع فَليَبنِ عَلى‏ ما بَقيَ مِنها إِن شاءَ اللَّهُ . ۲

۱۵ / ۱۶

صَلاةُ الأَعرابيِ‏

۱۱۳۹.مصباح المتهجّد عن زيد بن ثابت : أتى‏ رَجُلٌ مِنَ الأَعرابِ إلى‏ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله فَقالَ : بِأَبي أنتَ و أُمّي يا رَسولَ اللَّهِ ، إنّا نَكونُ في هذِهِ البادِيَةِ بَعيداً مِنَ المَدينَةِ و لا نَقدِرُ أن نَأتِيَكَ في كُلِّ جُمُعَةٍ ، فَدُلَّني عَلى‏ عَمَلٍ فيهِ فَضلُ صَلاةِ الجُمُعَةِ إذا مَضَيتُ إلى‏ أهلي خَبَّرتُهُم بِهِ .
فَقالَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله : إذا كانَ ارتِفاعُ النَّهارِ فَصَلِّ رَكعَتَينِ ، تَقرَأُ في أوَّلِ رَكعَةٍ الحَمدَ مَرَّةً و «قُل أَعوذُ بِرَبِّ الفَلَقِ» سبع مرّات ، و تَقرَأُ فِي الثّانِيَةِ الحَمدَ مَرَّةً و «قُل أعوذُ بِرَبِّ النّاسِ» سَبعَ مَرّاتٍ ، فَإِذا سَلَّمتَ فَاَقرَأ آيَةَ الكُرسِيِّ سَبعَ مَرّاتٍ ، ثُمَّ قُم فَصَلِّ ثَمانَ رَكَعاتٍ بِتَسليمَتَينِ ، وَ اقرَأ في كُلِّ رَكعَةٍ مِنهَا الحَمدَ مَرَّةً و «إذا جاءَ نَصرُ اللَّهِ وَالفَتحُ» مَرَّةً و «قُل هُوَ اللَّهُ أحَدٌ» خَمساً و عِشرينَ مَرَّةً ، فَإِذا فَرَغتَ مِن صَلاتِكَ فَقُل : «سُبحانَ اللَّهِ رَبِّ العَرشِ الكَريمِ ، و لا حَولَ و لا قُوَّةَ إلّا بِاللَّهِ العَلِيِّ العَظيمِ» سَبعينَ مَرَّةً . ۳

1.الكافي : ج ۳ ص ۴۶۶ ح ۳ ، تهذيب الأحكام : ج ۳ ص ۱۸۷ ح ۴۲۴ كلاهما عن أبان ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۵۵۴ ح ۱۵۴۰ عن أبي بصير نحوه ، بحار الأنوار : ج ۹۱ ص ۲۰۷ ح ۱۱ .

2.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۵۵۴ ح ۱۵۳۸ ، تهذيب الأحكام : ج ۳ ص ۳۰۹ ح ۹۵۷ نحوه ، منتقى الجمان : ج ۲ ص ۲۷۳ ، بحارالأنوار : ج ۹۱ ص ۲۱۳ ذيل ح ۱۴ .

3.مصباح المتهجّد : ص ۳۱۷ ، جمال الاُسبوع : ص ۲۰۲ ، بحار الأنوار : ج ۸۹ ص ۳۸۳ ح ۶۸ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18146
صفحه از 862
پرینت  ارسال به