773
شناخت‌نامه نماز جلد دوّم

۱۰۹۶.امام صادق عليه السلام : چهار ركعت پس از مغرب را در حضر و سفر وا مگذار.

۱۰۹۷.امام رضا عليه السلام : [مقصود از] (پس از سجده‏ها) ، چهار ركعت پس از مغرب و [مقصود از] (پشت كردن و ناپديد شدن ستارگان) ، دو ركعت پيش از نماز صبح است. ۱

۱۰۹۸.الكافى - به نقل از حلبى - : از امام صادق عليه السلام پرسيدم: آيا پيش از عشا و پس از آن ، نمازى هست؟
فرمود: «نه، جز آن كه من دو ركعت پس از آن مى‏خوانم ؛ ولى جزو نماز شب حسابش نمى‏كنم» .

۱۰۹۹.علل الشرائع - به نقل از ابو بصير - : [امام صادق عليه السلام‏] فرمود : «هر كس به خدا و روز آخرت ايمان دارد، جز با [خواندن نماز] وَتر نخوابد» .
گفتم: مقصودتان دو ركعت پس از نماز عشاست؟
فرمود: «آرى، آن دو ، يك ركعت حساب مى‏شوند. هر كس آن دو ركعت را بخواند و سپس برايش پيشامدى مرگبار رخ دهد. نمازِ وتر خوانده مى‏ميرد و اگر پيشامد مرگبارى برايش رخ نداد، نماز وتر را در آخر شب بخواند» .

1.حديث ، به دو آيه (من الليل فسبّحه و أدبار السجود) و (و من الليل فسبّحه و ادبار النجوم) اشاره دارد كه خداوند در پاره‏اى از شب ، دستور تسبيح داده است و امام على عليه السلام يكى از مصداق‏هاى آيه نخست را اوّل شب و پس از مغرب و يكى از مصداق‏هاى آيه دوم را آخر شب و قبل از فجر دانسته است. (م)


شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
772

۱۰۹۶.الإمام الصادق عليه السلام : أربَعُ رَكَعاتٍ بَعدَ المَغرِبِ ، لا تَدَعهُنَّ في حَضَرٍ ولا سَفَرٍ . ۱

۱۰۹۷.الإمام الرضا عليه السلام :(أَدْبَرَ السُّجُودِ)۲ أربَعُ رَكَعاتٍ بَعدَ المَغرِبِ ، (وَ إِدْبَرَ النُّجُومِ)۳ رَكعَتانِ قَبلَ صَلاةِ الصُّبحِ . ۴

۱۰۹۸.الكافي عن الحلبيّ : سَأَلتُ أبا عَبدِ اللَّهِ عليه السلام : هَل قَبلَ العِشاءِ الآخِرَةِ وبَعدَها شَي‏ءٌ؟ قالَ : لا، غَيرَ أني اُصَلّي بَعدَها رَكعَتَينِ ولَستُ أحسُبُهُما مِن صَلاةِ اللَّيلِ . ۵

۱۰۹۹.علل الشرائع عن أبي بصيرٍ : قالَ [أبو عَبدِاللَّهِ‏] عليه السلام : مَن كانَ يُؤمِنُ بِاللَّه وَاليَومِ الآخِرِ فَلا يَبيتَنَّ إلاّ بِوَترٍ . قالَ : قُلتُ : تَعنِي الرَّكعَتَينِ بَعدَ العِشاءِ الآخِرَةِ؟ قالَ : نَعَم ، إِنَّهُما بِرَكعَةٍ؛ فَمَن صَلّاهُما ثُمَّ حَدَثَ بِهِ حَدَثٌ ماتَ عَلى‏ وَترٍ ، فَإِن لَم يَحدُث بِهِ حَدَثُ المَوتِ يُصَلِّي الوَترَ في آخِرِ اللَّيل . ۶

1.الكافي : ج ۳ ص ۴۳۹ ح ۲ ، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۴ ح ۵ ، عوالي اللآلي : ج ۳ ص ۶۶ ح ۱۰ كلّها عن الحارث بن المغيرة، الخصال : ص ۶۰۳ ح ۹ عن الاعمش وفيه «لا تقصير فيها» بدل «لا تدعهن في» ، دعائم الاسلام : ج ۱ ص ۲۰۹ عن الإمام عليّ عليه السلام نحوه، بحار الأنوار : ج ۸۷ ص ۸۷ ح ۱.

2.ق : ۴۰. وهو قوله تعالى : (وَ مِنَ الَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَ أَدْبَرَ السُّجُودِ).

3.الطور : ۴۹. وهو قوله تعالى : (وَ مِنَ الَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَ إِدْبَرَ النُّجُومِ).

4.تفسير القمّي : ج ۲ ص ۳۳۳ و ص ۳۲۷ عن أبي بصير والصحيح ما أثبتناه في المتن وليس فيه ذيله من «وادبر النجوم» ، قرب الإسناد : ص ۱۲۹ ح ۴۵۱ عن إسماعيل بن عبد الخالق عن الإمام الصادق عليه السلام، التبيان في تفسير القرآن : ج ۹ ص ۳۷۵ من دون إسناد إلى أحد من أهل البيت عليهم السلام وكلّها نحوه، بحار الأنوار : ج ۸۷ ص ۸۸ ح ۵.

5.الكافي : ج ۳ ص ۴۴۳ ح ۶، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۱۰ ح ۱۹، منتقى الجمان : ج ۱ ص ۳۸۵ ، وسائل الشيعة : ج ۳ ص ۶۸ ح ۴۵۹۶.

6.علل الشرائع : ص ۳۳۱ ح ۱ و ص ۳۳۰ ح ۴ ، تهذيب الاحكام: ج ۲ ص ۳۴۱ ح ۱۴۱۲ كلاهما عن زراره عن الإمام الباقر عليه السلام ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۰۰ ح ۶۰۴ عن رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وآله ، بحار الأنوار : ج ۸۷ ص ۱۰۵ ح ۱ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18915
صفحه از 862
پرینت  ارسال به