771
شناخت‌نامه نماز جلد دوّم

۱۰۹۲.تاريخ بغداد - به نقل از عايشه - : پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله دو ركعت نافله صبح را در سفر و حضر و در سلامت و بيمارى وا نمى‏نهاد .

۱۰۹۳.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله - در وصيّت به امام على عليه السلام - : همواره نماز نيم‏روز را بخوان. همواره نماز نيم‏روز را بخوان . همواره نماز نيم‏روز را بخوان. ۱

۱۰۹۴.تهذيب الأحكام - به نقل از زراره - : به امام باقر عليه السلام گفتم : من مردى تاجرم و رفت و آمد و داد و ستد مى‏كنم . چگونه در نيم‏روز بر نماز آن مواظبت كنم و چند ركعت نماز بخوانم؟
فرمود: «هنگامى كه خورشيد زوالش آغاز شد، هشت ركعت نماز مى‏خوانى و دو ركعت پس از ظهر و دو ركعت پيش از عصر كه اين دوازده ركعت مى‏شود و پس از مغرب دو ركعت و پس از نيمه‏شب، سيزده ركعت كه نماز وَتر و دو ركعت نافله صبح ، جزو آن است و اين بيست و هفت ركعت بجز فريضه مى‏شود و همه اينها نماز مستحبّى است ، نه واجب . همانا ترك كننده فريضه كافر است و تارك اين نمازها، كافر نيست؛ اما نافرمانى است؛ زيرا مستحب است هنگامى كه كسى عملى از [اعمال‏] خير انجام مى‏دهد، بر آن مداومت ورزد».

۱۰۹۵.تهذيب الأحكام - به نقل از ابو بصير - : از امام صادق عليه السلام نماز مستحبى شب و روز را پرسيدم . فرمود: «آنچه مستحب است كه از آن كمتر نمى‏شود، هشت ركعت هنگام زوال خورشيد است و پس از ظهر ، دو ركعت و پيش از عصر دو ركعت و پس از مغرب دو ركعت و پيش از عشا دو ركعت و سحر ، هشت ركعت و سپس نماز وتر را بخواند - كه نماز وتر سه ركعت جدا از هم [دو ركعت و يك ركعت‏] است - ، سپس دو ركعت قبل از نماز صبح، و بهترين وقت نماز شب نزد ايشان، پايان شب است» .

1.چنان كه در برخى احاديث تصريح شده ، مقصود از «نماز نيم‏روز» ، نافله ظهر است (ر . ك : بحار الأنوار : ج ۸۲ ص ۲۹۸) .


شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
770

۱۰۹۲.تاريخ بغداد عن عائشة : كانَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله لا يَدَعُ رَكعَتَيِ الفَجرِ فِي السَّفَرِ ولا فِي الحَضَرِ ، ولا فِي الصِّحَّةِ ولا فِي السُّقمِ . ۱

۱۰۹۳.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وآله - في وَصِيَّتِهِ لِعَلّيٍّ عليه السلام - : عَلَيكَ بِصَلاةِ ۲ الزَّوالِ ، وعَلَيكَ بِصَلاةِ الزَّوالِ، وعَلَيكَ بِصَلاةِ الزَّوالِ . ۳

۱۰۹۴.تهذيب الأحكام عن زرارة : قُلتُ لِأَبي جَعفَرٍ عليه السلام : إنّي رَجُلٌ تاجِرٌ أختَلِفُ وأتَّجِرُ ، فَكَيفَ لي بِالزَّوالِ وَالمُحافَظَةِ عَلى‏ صَلاةِ الزَّوالِ وكَم تُصَلّى‏؟
قالَ : تُصَلّي ثَمانِيَ رَكَعاتٍ إذا زالَتِ الشَّمسُ ، ورَكعَتَينِ بَعدَ الظُّهرِ ورَكعَتَينِ قَبلَ العَصرِ ، فَهذِهِ اثنَتا عَشرَةَ رَكعَةً ، وتُصَلّي بَعدَ المَغرِبِ رَكعَتَينِ وبَعدَما يَنتَصِفُ اللَّيلُ ثَلاثَ عَشرَةَ رَكعَةً ؛ مِنهَا الوَترُ ومِنها رَكعَتَا الفَجرِ ، فَتِلكَ سَبعٌ وعِشرونَ رَكعَةً سِوَى الفَريضَةِ ، وإنَّما هذا كُلُّهُ تَطَوُّعٌ ولَيسَ بِمَفروضٍ ، إنَّ تارِكَ الفَريضَةِ كافِرٌ وإنَّ تارِكَ هذا لَيسَ بِكافِرٍ ولكِنَّها مَعصِيَةٌ ، لِأَنَّهُ يُستَحَبُّ إذا عَمِلَ الرَّجُلُ عَمَلاً مِنَ الخَيرِ أن يَدومَ عَلَيهِ . ۴

۱۰۹۵.تهذيب الأحكام عن أبي بصير : سَأَلتُ أبا عَبدِ اللَّهِ عليه السلام عَنِ التَّطَوُّعِ بِاللَّيلِ وَالنَّهارِ ، فَقالَ : الَّذي يُستَحَبُّ أن لا يُقصَرَ عَنهُ ثَمانُ رَكَعاتٍ عِندَ زَوالِ الشَّمسِ ، وبَعدَ الظُّهرِ رَكعَتانِ ، وقَبلَ العَصرِ رَكعَتانِ ، وبَعدَ المَغرِبِ رَكعَتانِ ، وقَبلَ العَتَمَةِ رَكعَتانِ ، ومِنَ السَّحَرِ ثَمانُ رَكَعاتٍ ، ثُمَّ يوتَرُ ؛ وَالوَترُ ثَلاثُ رَكَعاتٍ مَفصولَةً ، ثُمَّ رَكعَتانِ قَبلَ صَلاةِ الفَجرِ ، وأحَبُّ صَلاةِ اللَّيلِ إلَيهِم آخِرُ اللَّيلِ . ۵

1.تاريخ بغداد : ج ۶ ص ۲۸۴ الرقم ۳۳۱۸، كنز العمّال : ج ۷ ص ۵۳ ح ۱۷۹۱۹.

2.المراد من صلاة الزوال هي نافلة الظهر كما صرّح به في بعض الروايات ، فراجع بحار الأنوار : ج ۸۲ ص ۲۹۸ ح ۲۶ ومرآة العقول : ج ۲۵ ص ۱۸۰ ح ۳۳.

3.الكافي : ج ۸ ص ۷۹ ح ۳۳، تهذيب الأحكام : ج ۹ ص ۱۷۶ ح ۱۷۳ كلاهما عن معاوية بن عمّار عن الامام الصادق عليه السلام، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۱۸۹ ح ۵۴۳۲ عن عمرو بن ثابت عن الإمام الباقر عليه السلام، الزهد للحسين بن سعيد : ص ۸۲ ح ۴۸ عن عثمان بن ثابت عن جعفر عن الإمام الباقر عليه السلام، المحاسن : ج ۱ ص ۸۲ ح ۴۸ عن الإمام الصادق عنه صلى اللَّه عليه وآله وفي الثلاثة الأخيرة «عليك بصلاة الزوال» مرّة واحدة، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۶۹ ح ۸.

4.تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۷ ح ۱۳، عوالي اللآلي : ج ۳ ص ۶۷ ح ۱۵ وفيه صدره إلى «سوى الفريضة»، منتقى الجمان : ج ۱ ص ۳۸۰ ، وسائل الشيعة : ج ۳ ص ۴۲ ح ۴۵۰۰.

5.تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۶ ح ۱۱، عوالي اللآلي : ج ۳ ص ۶۷ ح ۱۴، وسائل الشيعة : ج ۳ ص ۴۲ ح ۴۵۰۱.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18955
صفحه از 862
پرینت  ارسال به