767
شناخت‌نامه نماز جلد دوّم

۱۰۸۲.امام صادق عليه السلام : شيعيان ما، اهل پارسايى و تلاش فراوان ، اهل وفادارى و امانتدارى ، اهل زهد و عبادت، اهل پنجاه و يك ركعت نماز در شبانه‏روز و شب‏زنده‏دارند.

۱۰۸۳.امام صادق عليه السلام : فريضه و نافله در مجموع، پنجاه و يك ركعت است . دو ركعت پس از نماز عشا - كه نشسته خوانده مى‏شود - ، برابر يك ركعت ايستاده حساب مى‏شود، هفده ركعت از اين پنجاه و يك ركعت، نمازهاى فريضه و سى و چهار ركعت نافله اند .

۱۰۸۴.الكافى - به نقل از محمّد بن ابى عمير - : از امام صادق عليه السلام، بهترين شيوه و سنّت در نماز را پرسيدم . فرمود: «خواندن كامل پنجاه ركعت» .

۱۰۸۵.الكافى - به نقل از اسماعيل بن سعد احوص - : به امام رضا عليه السلام گفتم : چند ركعت نماز [در شبانه‏روز] داريم؟ فرمود: «پنجاه و يك ركعت» .

۱۰۸۶.امام عسكرى عليه السلام : نشانه‏هاى مؤمن ، پنج چيز است: پنجاه و يك ركعت نماز [در هر شبانه‏روز] ، زيارت [امام حسين عليه السلام ]در اربعين، انگشتر به دست راست كردن، پيشانى بر خاك نهادن، و آشكارا «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» گفتن .

۱۴ / ۴

نافله‏هايى كه مستحبّ مؤكّدند

۱۰۸۷.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله - در باره دو ركعت نافله صبح - : آن دو ركعت برايم از همه دنيا محبوب‏تر است.


شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
766

۱۰۸۲.الإمام الصادق عليه السلام : شيعَتُنا أهلُ الوَرَعِ وَالاِجتِهادِ ، وأهلُ الوَفاءِ وَالأَمانَةِ ، وأهلُ الزُّهدِ وَالعِبادَةِ ، أصحابُ إحدى‏ وخَمسينَ رَكعَةً فِي اليَومِ وَاللَّيلَةِ، القائِمونَ بِاللَّيلِ . ۱

۱۰۸۳.عنه عليه السلام : الفَريضَةُ وَالنّافِلَةُ إحدى‏ وخَمسونَ رَكعَةً ، مِنها رَكعَتانِ بَعدَ العَتَمَةِ جالِساً تُعَدّانِ بِرَكعَةٍ وهُوَ قائِمٌ ، الفَريضَةُ مِنها سَبعَ عَشرَةَ رَكعَةً ، وَالنّافِلَةُ أربَعٌ وثَلاثونَ رَكعَةً . ۲

۱۰۸۴.الكافي عن محمّد بن أبي عُمَير : سَأَلتُ أبا عَبدِ اللَّهِ عليه السلام، عَن أفضَلِ ما جَرَت بِه السُّنَّةُ مِنَ الصَّلاةِ؟ فَقالَ : تَمامُ الخَمسينَ . ۳

۱۰۸۵.الكافي عن إسماعيل بن سعدٍ الأحوَص : قُلتُ لِلرِّضا عليه السلام : كَمِ الصَّلاةُ مِن رَكعَةٍ؟ فَقالَ : إحدى‏ وخَمسونَ رَكعَةً . ۴

۱۰۸۶.الإمام العسكري عليه السلام : عَلاماتُ المُؤمِنِ خَمسٌ : صَلاةُ الإِحدى‏ وَالخَمسينَ ، وزِيارَةُ الأَربَعينَ ، وَالتَّخَتُّمُ فِي اليَمينِ ، وتَعفيرُ الجَبينِ ، وَالجَهرُ بِبِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ . ۵

۱۴ / ۴

ما يُؤَكَّدُ استِحبابُهُ مِنَ النَّوافِلِ‏

۱۰۸۷.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وآله - فِي الرَّكعَتَينِ قَبلَ صَلاةِ الفَجرِ - : هُما أحَبُّ إلَيَّ مِنَ الدُّنيا جَميعاً ۶ . ۷

1.صفات الشيعة : ص ۸۱ ح ۱ عن أبي بصير، بحار الأنوار : ج ۶۸ ص ۱۶۷ ح ۲۳.

2.الكافي : ج ۳ ص ۴۴۳ ح ۲، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۴ ح ۲، عوالي اللآلي : ج ۳ ص ۶۵ ح ۹ ، منتقى الجمان : ج ۱ ص ۳۸۴ كلّها عن الفضيل بن يسار، بحار الأنوار : ج ۱۷ ص ۵ ح ۳ .

3.الكافي : ج ۳ ص ۴۴۳ ح ۴، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۵ ح ۶، وسائل الشيعة : ج ۳ ص ۳۲ ح ۴۴۷۵.

4.الكافي : ج ۳ ص ۴۴۶ ح ۱۶، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۳ ح ۱، عوالي اللآلي : ج ۳ ص ۶۵ ح ۸، وسائل الشيعة : ج ۳ ص ۳۴ ح ۴۴۸۱ وراجع الأمالي للصدوق : ص ۷۴۰.

5.المزار للمفيد : ص ۵۳ ح ۱، تهذيب الأحكام : ج ۶ ص ۵۲ ح ۱۲۲ وفيه «صلاة الخمسين» بدل «صلاة الإحدى والخمسين»، مصباح المتهجّد : ص ۷۸۸، المزار الكبير : ص ۳۵۲ ح ۱ عن أبي هاشم الجعفري، الإقبال : ج ۳ ص ۱۰۰، بحار الأنوار : ج ۸۵ ص ۷۵ ح ۷.

6.في المصادر الاُخرى‏ : «وما فيها» بدل «جميعاً».

7.مسند ابن حنبل : ج ۹ ص ۳۰۷ ح ۲۴۲۹۶، صحيح ابن حبّان : ج ۶ ص ۲۱۱ ح ۲۴۵۸، مسند أبي يعلى : ج ۴ ص ۴۱۶ ح ۴۸۳۰، تاريخ بغداد : ج ۱۱ ص ۲۷۳ الرقم ۶۰۴۱ كلّها عن عائشة، كنز العمّال : ج ۷ ص ۳۷۴ ح ۱۹۳۴۶ وراجع علل الشرائع : ص ۳۶۳ ح ۶.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18269
صفحه از 862
پرینت  ارسال به