763
شناخت‌نامه نماز جلد دوّم

۱۰۷۷.الكافى - به نقل از حارث بن مغيره نصرى - : شنيدم كه امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: «نماز روز ، شانزده ركعت است : هشت ركعت هنگام زوال خورشيد و هشت ركعت پس از [نماز ]ظهر ، و چهار ركعت هم پس از مغرب است. اى حارث ! اين چهار ركعت را در سفر و حضر وا مگذار و دو ركعت بعد از عشا كه پدرم آن را نشسته مى‏خواند و من ايستاده مى‏خوانم، ۱ و پيامبر خدا سيزده ركعت نماز شب مى‏خواند ۲ » .

۱۰۷۸.امام صادق عليه السلام : نماز نافله، هشت ركعت هنگام زوال خورشيد و قبل از ظهر است و شش ركعت بعد از ظهر و دو ركعت قبل از عصر است و چهار ركعت پس از مغرب و دو ركعت پس از عشا كه صد آيه در آن دو ركعت مى‏خوانى، ايستاده يا نشسته و ايستاده بهتر است و آن را جزو پنجاه ركعت [مجموع نافله و فريضه‏هاى هر شبانه‏روز] به شمار نياور، و هشت ركعت در آخر شب كه «توحيد» و «كافرون» را در دو ركعت اوّل آن مى‏خوانى و در ركعات ديگر، هر چه را از قرآن دوست داشتى، و سپس نماز وَتر را - كه سه ركعت است - و در هر سه ركعت سوره «توحيد» را مى‏خوانى و ميان دو ركعت اوّل و ركعت سوم با يك سلام ، فاصله مى‏دهى . سپس دو ركعت را قبل از سپيده‏دم مى‏گزارى و در ركعت اوّلش سوره «كافرون» و در ركعت دوم ، «توحيد» مى‏خوانى.

1.رفتار متفاوت دو امام گوياى آن است كه ايستاده و نشسته خواندن آن نماز ، هر دو مشروع است .

2.منظور ، يازده ركعت نوافل شبانه و دو ركعت نافله صبح است .


شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
762

۱۰۷۷.الكافي عن الحارث بن المُغيرَة النّصريّ : سَمِعتُ أبا عَبدِ اللَّهِ عليه السلام يَقولُ : صَلاةُ النَّهارِ سَتَّ عَشرَةَ رَكعَةً ؛ ثَمانٌ إذا زالَتِ الشَّمسُ ، وثَمانٌ بَعدَ الظُّهرِ ، وأربَعُ رَكَعاتٍ بَعدَ المَغرِبِ ، يا حارِثُ ! لا تَدَعهُنَّ في سَفَرٍ ولا حَضَرٍ ، ورَكعَتانِ بَعدَ العِشاءِ الآخِرَةِ ، كانَ أبي يُصَلّيهِما وهُوَ قاعِدٌ ، وأنَا اُصَلّيهِما وأنَا قائِمٌ ، وكانَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله يُصَلّي ثَلاثَ عَشرَةَ رَكعَةً مِنَ اللَّيلِ . ۱

۱۰۷۸.الإمام الصادق عليه السلام : صَلاةُ النّافِلَةِ ثَمانُ رَكَعاتٍ حينَ تَزولُ الشَّمسُ قَبلَ الظُّهرِ ، وسِتُّ رَكَعاتٍ بَعدَ الظُّهرِ ، ورَكعَتانِ قَبلَ العَصرِ ، وأربَعُ رَكَعاتٍ بَعدَ المَغرِبِ ، ورَكعَتانِ بَعدَ العِشاءِ الآخِرَةِ ، تَقرَأُ فيهِما مِئَةَ آيَةٍ قائِماً أو قاعِداً وَالقِيامُ أفضَلُ ، ولا تَعُدُّهُما مِنَ الخَمسينَ ، وثَمانُ رَكَعاتٍ مِن آخِرِ اللَّيلِ ، تَقرَأُ في صَلاةِ اللَّيلِ : بِ «قُل هُوَ اللَّهُ أحَدٌ» و«قُل يا أيُّهَا الكافِرونَ» فِي الرَّكعَتَينِ الأَوَّلَتَينِ ، وتَقرَأُ في سائِرِها ما أحبَبتَ مِنَ القُرآنِ ، ثُمَّ الوَترُ ثَلاثُ رَكَعاتٍ تَقرَأُ فيها جَميعاً : «قُل هُوَ اللَّهُ أحَدٌ» وتَفصِلُ بَينَهُنَّ بِتَسليمٍ ، ثُمَّ الرَّكعَتانِ اللَّتانِ قَبلَ الفَجرِ تَقرَأُ فِي الاُولى‏ مِنهُما : «قُل يا أيُّهَا الكافِرونَ» وفِي الثّانِيَةِ : «قُل هُوَ اللَّهُ أحَدٌ». ۲

1.الكافي : ج ۳ ص ۴۴۶ ح ۱۵، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۴ ح ۵، عوالي اللآلي : ج ۳ ص ۶۶ ح ۱۰، منتقى الجمان : ج ۱ ص ۳۷۸ ، وسائل الشيعة : ج ۳ ص ۳۳ ح ۴۴۷۹ وراجع مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۶۹۴ ح ۲۹۸۷.

2.تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۵ ح ۸، عوالي اللآلي : ج ۳ ص ۶۶ كلاهما عن سليمان بن خالد، وسائل الشيعة : ج ۳ ص ۳۶ ح ۴۴۸۶.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18273
صفحه از 862
پرینت  ارسال به