757
شناخت‌نامه نماز جلد دوّم

۱۰۶۶.تهذيب الأحكام - به نقل از ابو حمزه ثُمالى - : على بن الحسين (زين العابدين عليه السلام) را ديدم كه نماز مى‏خوانْد و ردايش از شانه‏هايش افتاد؛ ولى آن را صاف نكرد تا از نمازش فارغ شد. علّت را از ايشان جويا شدم . فرمود: «واى بر تو! آيا مى‏دانى جلوى چه كسى بودم؟ از نماز بنده ، جز آنچه را به آن توجّه داشته ، نمى‏پذيرند».
گفتم: فدايت شوم! هلاك شديم!
فرمود: «هرگز! خداى متعال ، آن نمازها را با نافله‏ها كامل مى‏كند».

۱۰۶۷.امام باقر عليه السلام : اگر انسان يك نماز كامل بخواند، همه نمازهايش قبول مى‏شود، حتى اگر آنها كامل نباشند و اگر همه نماز را تباه كند، هيچ چيزى از آن قبول نمى‏شود و نافله و فريضه او محسوب نمى‏گردد. نافله (نماز مستحبّى) تنها در صورت قبولى فريضه، قبول مى‏شود و هنگامى كه انسان، نماز واجبش را ادا نكند، نافله او قبول نمى‏شود و نافله تنها براى اين قرار داده شده كه آنچه از فريضه تباه شده است ، با آن تكميل شود.

۱۰۶۸.امام صادق عليه السلام : هر كس نماز بگزارد و به نمازش توجّه داشته باشد و در آن با خود سخن نگويد و از آن غافل نشود ، خداوند تا هنگامى كه او توجّه دارد، به او توجّه مى‏كند . پس گاه ، نيم يا يك چهارم و يك سوم و يك پنجم نماز بالا مى‏رود و از اين رو به نماز نافله فرمان يافته‏ايم تا آنچه از نماز واجب رفته است، كامل شود.


شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
756

۱۰۶۶.تهذيب الأحكام عن أبي حمزة الثّماليّ : رَأَيتُ عَلِيَّ بنَ الحُسَينِ عليه السلام يُصَلّي فَسَقَطَ رِداهُ عَن مَنكِبَيهِ ، قالَ : فَلَم يُسَوِّهِ حَتّى‏ فَرَغَ مِن صَلاتِهِ ، قالَ : فَسَأَلتُهُ عَن ذلِكَ فَقالَ :
وَيحَكَ! أتَدري بَينَ يَدَي مَن كُنتُ؟ إنَّ العَبدَ لا تُقبَلُ مِنهُ صَلاةٌ إلّا ما أقبَلَ مِنها. فَقُلتُ : جُعِلتُ فِداكَ! هَلَكنا. فَقالَ : كَلّا، إنَّ اللَّهَ تَعالى‏ يُتَمِّمُ ذلِكَ بِالنَّوافِلِ . ۱

۱۰۶۷.الإمام الباقر عليه السلام : إذا ما أدَّى الرَّجُلُ صَلاةً واحِدَةً تامَّةً قُبِلَت جَميعُ صَلاتِهِ وإن كُنَّ غَيرَ تامّاتٍ ، وإن أفسَدَها كُلَّها لَم يُقبَل مِنهُ شَي‏ءٌ مِنها، ولَم يُحسَب لَهُ نافِلَةٌ ولا فَريضَةٌ ، وإنَّما تُقبَلُ النّافِلَةُ بَعدَ قَبولِ الفَريضَةِ ، وإذا لَم يُؤَدِّ الرَّجُلُ الفَريضَةَ لَم يُقبَل مِنهُ النافِلَةُ ، وإنَّما جُعِلَتِ النّافِلَةُ لِيَتِمَّ بِها ما اُفسِدَ مِنَ الفَريضَةِ . ۲

۱۰۶۸.الإمام الصادق عليه السلام : مَن صَلّى‏ فَأَقبَلَ عَلى‏ صَلاتِهِ لَم يُحَدِّث نَفسَهُ فيها أو لَم يَسهُ فيها، أقبَلَ اللَّهُ عَلَيهِ ما أقبَلَ عَلَيها، فَرُبَّما رُفِعَ نِصفُها أو رُبُعُها أو ثُلُثُها أو خُمُسُها . وإنَّما أمَرَنا بِالسُّنَّةِ ۳ لِيَكمُلَ بِها ما ذَهَبَ مِنَ المَكتوبَةِ . ۴

1.تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۳۴۲ ح ۱۴۱۵، الخصال : ص ۵۱۷ ح ۴ عن حمران بن أعين عن الإمام الباقر عنه عليها السلام نحوه، علل الشرائع : ص ۲۳۲ ح ۸ وفيه صدره إلى «أقبل منها»، بحار الأنوار : ج ۴۶ ص ۶۱ ح ۱۹.

2.الكافي : ج ۳ ص ۲۶۹ ح ۱۱، علل الشرائع : ص ۳۲۹ ح ۴ وفيه ذيله من «وإنّما جعلت...» ، منتقى الجمان : ج ۱ ص ۳۷۰ كلّها عن زرارة، بحار الأنوار : ج ۸۷ ص ۲۸ ح ۶.

3.أي النافلة.

4.الكافي : ج ۳ ص ۳۶۳ ح ۱ ، منتقى الجمان : ج ۲ ص ۸۱ كلاهما عن محمّد بن مسلم، المحاسن : ج ۱ ص ۹۷ ح ۶۵ عن هشام بن سالم، دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۲۰۸ عن عمّار الساباطي وليس فيه «أو لم يسه فيها»، بحار الأنوار : ج ۸۲ ص ۲۹۸ ح ۲۶.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18947
صفحه از 862
پرینت  ارسال به