745
شناخت‌نامه نماز جلد دوّم

۱۰۴۶.الكافى - به نقل از عقيل خُزاعى - : امير مؤمنان، هر گاه براى جنگ آماده مى‏شد، چند كلمه‏اى به مسلمانان سفارش مى‏نمود و مى‏فرمود : «به نماز پايبند باشيد و بر آن مواظبت كنيد . آن را زياد به جا آوريد و بِدان تقرّب جوييد ، كه آن بر مؤمنان ، نوشته‏اى زماندار است . اين را كافران هم مى‏دانند ، آن گاه كه پرسيده مى‏شوند: (چه چيزى شما را به دوزخ وارد كرد؟ مى‏گويند: ما از نمازگزاران نبوديم)» .

۱۰۴۷.امام على عليه السلام - در حكمت‏هاى منسوب به ايشان - : تفاوت ميان مؤمن و كافر، نماز است. پس هر كس آن را ترك كند و ادّعاى ايمان كند، عملش او را تكذيب مى‏كند و گواهى از خودش بر ضدّ اوست .

۱۰۴۸.امام صادق عليه السلام - در پاسخ اين پرسش: چگونه زناكار را كافر نمى‏ناميد و ترك كننده نماز را كافر مى‏ناميد؟ دليل آن چيست؟ - : چون زناكار و مانند آن، به جهت غلبه شهوت ، آن كار را انجام مى‏دهد و ترك كننده نماز، آن را فقط از روى سُبك شمردنش ترك مى‏كند. دليلش آن است كه تو زناكارى را نمى‏يابى كه سراغ زنى برود، جز به قصد آن كه از آميزش با او لذّت ببرد؛ ولى هر كس كه نماز را عامدانه ترك كند، قصدش از ترك آن، لذّت بردن نيست، و چون لذّت بردن نفى شود، سبك شمردن واقع مى‏شود، و چون سبك شمردن واقع شود، كفر واقع مى‏شود.

۱۰۴۹.الكافى - به نقل از عبيد بن زراره - : از امام صادق عليه السلام در باره گناهان كبيره پرسيدم . فرمود: «آنها در كتاب على عليه السلام هفت گناه اند: كفر به خداوند، كشتن انسان، نافرمانى پدر و مادر، رباخوارى بعد از روشن شدن حكم آن، خوردن مال يتيم به ستم، گريز از جنگ، از ياد بردن احكام [و فرهنگ دينى ]پس از يادگيرى آنها».
گفتم: اينها بزرگ‏ترين گناهان اند؟
فرمود: «آرى» .
گفتم: خوردن درهمى از مال يتيم به ستم ، بزرگ‏تر است يا ترك نماز؟
فرمود: «ترك نماز».
گفتم: پس چرا ترك نماز را در شمار گناهان كبيره نياورديد؟
فرمود: «نخستين گناه كبيره‏اى كه برايت شمردم ، چه بود؟» .
گفتم: كفر.
فرمود: «بى گمان ، ترك كننده نماز - بدون عذر شرعى - ، كافر است».


شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
744

۱۰۴۶.الكافي عن عقيل الخُزاعيّ : إنَّ أميرَ المُؤمِنينَ عليه السلام كانَ إذا حَضَرَ الحَربَ يوصي لِلمُسلِمينَ بِكَلِماتٍ فَيَقولُ : تَعاهَدُوا الصَّلاةَ وحافِظوا عَلَيها ، واستَكثِروا مِنها وتَقَرَّبوا بِها ، فَإِنَّها كانَت عَلَى المُؤمِنينَ كِتابًا مَوقوتًا ، وقَد عَلِمَ ذلِكَ الكُفّارُ حينَ سُئِلوا : (مَا سَلَكَكُمْ فِى سَقَرَ)۱ ؟ (قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ)۲ . ۳

۱۰۴۷.الإمام عليّ عليه السلام - فِي الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ - : الفَرقُ بَينَ المُؤمِنِ وَالكافِرِ الصَّلاةُ ، فَمَن تَرَكَها وَادَّعَى الإِيمانَ كَذَّبَهُ فِعلُهُ ، وكانَ عَلَيهِ شاهِدٌ مِن نَفسِهِ . ۴

۱۰۴۸.الإمام الصادق عليه السلام - وقَد سُئِلَ : ما بالُ الزّاني لا تُسَمّيهِ كافِرًا ، وتارِكُ الصَّلاةِ قَد سَمَّيتَهُ كافِرًا ، ومَا الحُجَّةُ في ذلِكَ؟ - : لأَِنَّ الزّانيَ وما أشبَهَهُ إنَّما يَفعَلُ ذلِكَ لِمَكانِ الشَّهوَةِ لِأَنَّها تَغلِبُهُ ، وتارِكَ الصَّلاةِ لا يَترُكُها إلَّا استِخفافًا بِها ، و ذلك لِأَنّكَ لا تَجِدُ الزّانِيَّ يَأتِي المَرأَةَ إلّا وهُوَ مُستَلِذٌّ لِإِتيانِهِ إيّاها قاصِداً إلَيها ، وكُلُّ مَن تَرَكَ الصَّلاةَ قاصِداً لِتَركِها فَلَيسَ يَكونُ قَصدُهُ لِتَركِهَا اللَّذَّةَ ، فَإِذا نُفِيَتِ اللَّذَّةُ وَقَعَ الاِستِخفافُ ، وإذا وَقَعَ الاِستِخفافُ وَقَعَ الكُفرُ . ۵

۱۰۴۹.الكافي عن عُبَيد بن زرارة : سَأَلتُ أبا عَبدِ اللَّهِ عليه السلام عَنِ الكَبائِرِ ، فَقالَ : هُنَّ في كِتابِ عَلِيٍّ عليه السلام سَبعٌ : الكُفرُ بِاللَّهِ ، وقَتلُ النَّفسِ ، وعُقوقُ الوالِدَينِ ، وأكلُ الرِّبا بَعدَ البَيِّنَةِ ، وأكلُ مالِ اليَتيمِ ظُلماً ، وَالفِرارُ مِنَ الزَّحفِ ، وَالتَّعَرُّبُ بَعدَ الهِجرَةِ .
قالَ : فَقُلتُ : فَهذا أكبَرُ المَعاصي ؟ قالَ : نَعَم، قُلتُ : فَأَكلُ دِرهَمٍ مِن مالِ اليَتيمِ ظُلماً أكبَرُ أم تَركُ الصَّلاةِ؟ قالَ : تَركُ الصَّلاةِ ، قُلتُ : فَما عَدَدتَ تَركَ الصَّلاةِ فِي الكَبائِرِ؟
فَقالَ : أيُّ شَي‏ءٍ أوَّلُ ما قُلتُ لَكَ؟ قالَ : قُلتُ : الكُفرُ ، قالَ : فَإِنَّ تارِكَ الصَّلاةِ كافِرٌ - يَعني مِن غَيرِ عِلَّةٍ - . ۶

1.المدّثّر : ۴۲ .

2.المدّثّر : ۴۳ .

3.الكافي : ج ۵ ص ۳۶ ح ۱ ، نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۹ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۳۳ ص ۴۴۷ ح ۶۵۹ .

4.شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۲۰ ص ۲۹۵ ح ۳۸۰.

5.الكافي : ج ۲ ص ۳۸۶ ح ۹، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۰۶ ح ۶۱۶، علل الشرائع : ص ۳۳۹ ح ۱، قرب الإسناد : ص ۴۷ ح ۱۵۴ كلّها عن مسعدة بن صدقة، بحار الأنوار : ج ۸۲ ص ۲۱۴ ح ۲۷.

6.الكافي : ج ۲ ص ۲۷۸ ح ۸، منتقى الجمان : ج ۲ ص ۳۵۲ ، وسائل الشيعة : ج ۱۱ ص ۲۵۴ ح ۲۰۶۳۱.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18923
صفحه از 862
پرینت  ارسال به