741
شناخت‌نامه نماز جلد دوّم

۱۰۳۷.امام صادق عليه السلام : مردى نزد پيامبر صلى اللَّه عليه وآله آمد و گفت: اى پيامبر خدا! مرا سفارش كن.
فرمود: «نماز را عمداً وا مگذار ، كه هر كس آن را به عمد ترك كند، دين اسلام از او كنار كشيده است (مسلمان نيست)». ۱

۱۰۳۸.الأمالى ، طوسى - به نقل از جابر بن عبد اللَّه انصارى - : هنگامى كه پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله در جنگ با قبيله هوازن به پيروزى رسيد - و يا از آن فراغت يافت - حركت كرد تا در طائف فرود آمد و اهل وَج را چند روزى محاصره كرد و سپس آن جماعت از او خواستند از آنان دور شود تا نمايندگانشان بر او وارد شوند و با هم شرطهايشان را در ميان بگذارند [و به توافقى برسند] . پيامبر صلى اللَّه عليه وآله پذيرفت و حركت كرد تا در مكّه فرود آمد و برخى از آنان ، خبر پذيرش اسلام آنان را براى پيامبر صلى اللَّه عليه وآله آوردند ، در عين حال كه آن جماعت به نماز و زكات ، گردن ننهاده‏اند . پيامبر صلى اللَّه عليه وآله فرمود: «در دينى كه ركوع و سجود ندارد، خيرى نيست».

۱۰۳۹.الكامل فى التاريخ - در يادكرد از آمدن نمايندگان قبيله ثقيف - : و از جمله آنچه از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله خواسته بودند ، اين بود كه طاغوت آنان - يعنى بت لات - را وا نهد و تا سه سال منهدمش نكند ؛ امّا ايشان نپذيرفت ... و نيز از ايشان خواستند كه آنان را از نماز ، معاف بدارد؛ امّا پيامبر صلى اللَّه عليه وآله فرمود: «در دينى كه نماز ندارد، خيرى نيست» .

۱۰۴۰.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله - در سفارش به معاذ - : هرگز نماز واجب را به عمد ترك مكن، كه هر كس نماز واجب را عمداً ترك كند، خداوند ، تعهّدى در برابر او ندارد. ۲

1.در الترغيب و الترهيب چنين آمده است: «از روى قصد ، نماز را ترك مكنيد، كه هر كس آن را از روى قصد ترك كند، از دين خارج شده است».

2.در المستدرك على الصحيحين در انتهاى حديث افزوده است : «و پيامبرش نيز تعهّدى ندارد».


شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
740

۱۰۳۷.الإمام الصادق عليه السلام : جاءَ رَجُلٌ إلَى النَّبِيِّ صلى اللَّه عليه وآله فَقالَ : يا رَسولَ اللَّهِ ، أوصِني . فَقالَ : لا تَدَعِ الصَّلاةَ مُتَعَمِّداً، فَإِنَّ مَن تَرَكَها مُتَعَمِّداً فَقَد بَرِئَت مِنهُ مِلَّةُ الإِسلامِ . ۱

۱۰۳۸.الأمالي للطوسي عن جابِرُ بنُ عَبدِ اللَّهِ الأَنصارِيُّ : لَمّا أوقَعَ - ورُبَّما قالَ : فَرَغَ - رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله مِن هَوازِنَ ، سارَ حَتّى‏ نَزَلَ بالطّائِفِ فَحَصَرَ أهلَ وَجٍّ أيّاماً ، فَسَأَلَهُ القَومُ أن يَنتَزِحَ عَنهُم لِيَقدَمَ عَلَيهِ وَفَدُهُم فَيَشتَرِطَ لَهُ ويَشتَرِطونَ لِأَنفُسِهِم ، فَسارَ عليه السلام حَتّى‏ نَزَلَ مَكَّةَ فَقَدِمَ عَلَيهِ نَفَرٌ مِنهُم بِإِسلامِ قَومِهِم ولَم يَبخَعِ القَومُ لَهُ بِالصَّلاةِ ولَا الزَّكاةِ ، فَقالَ صلى اللَّه عليه وآله : إنَّهُ لا خَيرَ في دينٍ لا رُكوعَ فيهِ ولا سُجودَ . ۲

۱۰۳۹.الكامل في التاريخ - في ذِكرِ قُدومِ وَفدِ ثَقيفٍ - : وكانَ فيما سَأَلوا رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله أن يَدَعَ الطّاغِيَةَ - وهِيَ اللّاتُ - لا يَهدِمُها ثَلاثَ سِنينَ ، فَأَبى‏ عَلَيهِم ... وسَأَلوهُ أن يُعفِيَهُم مِنَ الصَّلاةِ ، فقال صلى اللَّه عليه وآله : لا خَيرَ في دينٍ لا صَلاةَ فيه . ۳

۱۰۴۰.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وآله - في وَصِيَّتِهِ لِمُعاذٍ - : لا تَترُكَنَّ صَلاةً مَكتوبَةً مُتَعَمِّداً ؛ فَإِنَّ مَن تَرَكَ صَلاةً مَكتوبَةً مُتَعَمِّداً فَقَد بَرِئَت مِنهُ ذِمَّةُ اللَّهِ . ۴

1.الكافي : ج ۳ ص ۴۸۸ ح ۱۱ عن القدّاح، وسائل الشيعة : ج ۳ ص ۲۹ ح ۴۴۶۴؛ البداية والنهاية : ج ۵ ص ۳۲۵، السيرة النبويّة لابن كثير : ج ۴ ص ۶۴۱ كلاهما عن اُميمة مولاة رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وآله وفيهما «ذمّة اللَّه وذمّة رسوله» بدل «ملّة الإسلام»، المعجم الكبير : ج ۱۲ ص ۱۹۶ ح ۱۳۰۲۳ عن ابن عبّاس عنه صلى اللَّه عليه وآله ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۹۵ ح ۴۴۰۵۰ .

2.الأمالي للطوسي : ص ۵۰۴ ح ۱۱۰۶ عن جابر بن عبداللَّه الأنصاري ، بحار الأنوار : ج ۲۱ ص ۱۵۳ ح ۳ ؛ مسند ابن حنبل : ج ۶ ص ۲۷۱ ح ۱۷۹۳۴ ، تاريخ المدينة ، ج ۲ ص ۵۱۰ عن عثمان بن أبي العاص وليس فيهما «ولا سجود» ، تفسير القرطبي : ج ۱۹ ص ۱۶۸ ، تفسير الثعلبي : ج ۶ ص ۱۱۸ عن ابن عبّاس .

3.الكامل في التاريخ : ج ۱ ص ۶۴۰ ، البداية والنهاية : ج ۵ ص ۳۰ ، السيرة النبوية لابن هشام : ج ۴ ص ۱۸۵ كلاهما نحوه ، سبل الهدى والرشاد : ج ۶ ص ۲۹۷ .

4.مسند ابن حنبل : ج ۸ ص ۲۵۰ ح ۲۲۱۳۶ ، البدايه والنهاية : ج ۵ ص ۱۰۱ كلاهما عن معاذ، المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۴۴ ح ۶۸۳۰ عن اميمة وفي آخره «وذمّة رسوله»، السنن الكبرى : ج ۷ ص ۴۹۷ ح ۱۴۷۷۷ ، تاريخ دمشق : ج ۶۲ ص ۲۲۴ ح ۱۲۷۹۴ كلاهما عن امّ أيمن، كنز العمّال : ج ۷ ص ۳۲۶ ح ۱۹۰۹۶.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 19139
صفحه از 862
پرینت  ارسال به