735
شناخت‌نامه نماز جلد دوّم

۱۰۲۱.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : كسى كه ركوع و سجودش را كامل به جا نمى‏آورد، نمازى درست ندارد .

۱۰۲۲.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : هر كس وضو و ركوع و سجود و خشوعش را كامل به جا نياورد، نمازش ناقص است.

۱۰۲۳.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : هر گاه يكى از شما نماز واجبش را بخواند، ولى ركوع و سجود و تكبير و دعاى آن را كامل به جا نياورد، همچون بازرگانى است كه سود نمى‏برد تا اين كه تنها سرمايه‏اش باقى مى‏ماند.

۱۰۲۴.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : هيچ نمازگزارى نيست، جز اين كه فرشته‏اى بر سمت راست او و فرشته‏اى بر سمت چپش قرار دارد. پس اگر نماز را تمام بياورد، آن دو ، آن را بالا مى‏برند و اگر تمام نياورده باشد، آن را به صورتش مى‏زنند.

۱۰۲۵.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : كسى كه نمازش را تمام به جا نمى‏آورد، همچون زن باردارى است كه در نزديكى زاييدن، بچّه‏اش مى‏افتد. پس نه بچّه‏اى مانده و نه وى مادر شده است.


شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
734

۱۰۲۱.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وآله : لا صَلاةَ لِمَن لا يُتِمُّ رُكوعَها وسُجودَها . ۱

۱۰۲۲.عنه صلى اللَّه عليه وآله : مَن لَم يُتِمَّ وُضوءَهُ ورُكوعَهُ وسُجودَهُ وخُشوعَهُ ، فَصَلاتُهُ خِداجٌ ۲ . ۳

۱۰۲۳.عنه صلى اللَّه عليه وآله : إذا صَلّى‏ [أحَدُكُم‏] ۴ المَكتوبَةَ فَلَم يُتِمَّ رُكوعَها وسُجودَها وتَكبيرَها وَالتَّضَرُّعَ فيها، كانَ كَمِثلِ التّاجِرِ لا شِفَّ ۵ لَهُ حَتّى‏ يَفِيَ رَأسَ المالِ . ۶

۱۰۲۴.عنه صلى اللَّه عليه وآله : ما مِن مُصَلٍّ إلّا ومَلَكٌ عَن يَمينِهِ ومَلَكٌ عَن يَساره، فَإِن أتَمَّها عَرَجا بِها، وإن لَم يُتِمَّها ضَرَبا بِها وَجهَهُ . ۷

۱۰۲۵.عنه صلى اللَّه عليه وآله : مَثَلُ الَّذي لا يُتِمُّ صَلاتَهُ كَمَثَلِ الحُبلى‏ حَمَلَت حَتّى‏ إذا دَنا نِفاسُها أسقَطَت ، فَلا حَملَ ولا هِيَ ذاتُ وَلَدٍ . ۸

1.الجعفريّات : ص ۳۶، النوادر للراوندي : ص ۹۱ ح ۲۷ وفيه «لا يقيم» بدل «لا يتمّ» وكلاهما عن الإمام الكاظم عن آبائه عليهم السلام، جامع الأخبار : ص ۱۸۷ ح ۴۶۴ ، بحار الأنوار : ج ۷۲ ص ۱۹۸ ح ۲۶ ؛ المعجم الأوسط : ج ۵ ص ۱۲۹ ح ۴۸۶۳ وج ۷ ص ۳۳۱ ح ۷۶۴۵ كلاهما عن أنس وفيهما «لا تقبل صلاة رجل» بدل «لا صلاة لمن» ، كنز العمّال : ج ۷ ص ۴۵۵ ح ۱۹۷۵۷ .

2.الخِداج : النقصان، وأصل ذلك من خداج الناقة إذا ولدت ولداً ناقص الخلق أو لغير تمام (لسان العرب : ج ۲ ص ۲۴۸ «خدج»).

3.دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۱۰۰ عن الإمام عليّ عليه السلام وص ۱۳۶ ، مستدرك الوسائل : ج ۱ ص ۳۵۸ ح ۸۴۶ نقلاً عن لب اللباب للراوندي ، بحار الأنوار : ج ۸۰ ص ۳۱۱.

4.ما بين المعقوفين لا يوجد في المصدر ، وأضفناه من مسند إسحاق بن راهويه لاقتضاء السياق .

5.الشِّفّ : الربح والزيادة (النهاية : ج ۲ ص ۴۸۶ «شفف»).

6.مسند الشاميّين : ج ۳ ص ۳۰۷ ح ۲۳۴۵، مسند إسحاق بن راهويه : ج ۱ ص ۳۷۴ ح ۳۹۰ عن أبي هريرة ، الفائق في غريب الحديث : ج ۲ ص ۲۵۴ كلاهما نحوه.

7.الجامع الصغير : ج ۲ ص ۵۲۵ ح ۸۱۱۱ نقلاً عن الدارقطني في الإفراد، الترغيب والترهيب : ج ۱ ص ۳۳۸ ح ۱۵ نقلاً عن الأصبهاني وكلاهما عن عمر.

8.السنن الكبرى : ج ۲ ص ۵۴۲ ح ۴۰۰۵ عن صالح بن سويد عن الإمام عليّ عليه السلام ، مسند ابى يعلى : ج ۱ ص ۱۸۹ ح ۳۱۰ وفيه «لا يقيم صلبه في» بدل«لا يتم» ، شعب الإيمان : ج ۳ ص ۱۸۲ ح ۳۲۸۵ كلاهما عن عبداللَّه بن حنين عن الإمام علي عليه السلام عنه صلى اللَّه عليه وآله، امثال الحديث للرامهرمزي : ص ۸۹ ح ۵۵ ، كنز العمّال : ج ۷ ص ۵۱۰ ح ۲۰۰۰۷ ؛ دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۱۳۶ عن الإمام عليّ عليه السلام، بحار الأنوار : ج ۸۴ ص ۲۶۴ ح ۶۶.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 19021
صفحه از 862
پرینت  ارسال به