719
شناخت‌نامه نماز جلد دوّم

۱۰۰۰.امام صادق عليه السلام - درباره سخن خداى متعال: (نماز بر مؤمنان ، نوشته (واجب) شده است)- : يعنى نوشته‏اى حتمى [و نه تنگ و مضيّق‏] و اين گونه نيست كه اگر اندكى جلو و عقب كردى ، ضررى به تو بزند تا آن جا كه به حدّ ضايع كردن نرسد ، كه خداى عزّ وجلّ در باره اين قوم مى‏فرمايد: (نماز را تباه كردند و از شهوت‏ها پيروى نمودند . به همين زودى به گم‏راهى مى‏رسند) .

۱۰۰۱.الكافى - به نقل از محمّد بن فضيل - : از عبد صالح (امام كاظم عليه السلام) در باره سخن خداى عزّ وجلّ : (كسانى كه از نمازشان غافل اند) پرسيدم. فرمود: «مقصود ، تباه كردن است» .

۱۰۰۲.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : همواره شيطان از انسانِ باايمان، هراسان است تا هنگامى كه بر نمازهاى پنجگانه مواظبت ورزد. پس هر گاه آنها را تباه كند ، بر او جرئت مى‏يابد و او را در گناهان بزرگ وارد مى‏كند.

۱۰۰۳.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : هنگامى كه نماز در وقتش خوانده شود، درخشان و كامل بالا مى‏رود و درهاى آسمان به رويش گشوده مى‏شوند تا به عرش مى‏رسد و براى صاحبش شفاعت مى‏كند و مى‏گويد: «خدا حفظت كند، آن گونه كه مرا حفظ كردى!» و هنگامى كه نماز در غير وقتش خوانده شود ، تاريك بالا مى‏رود و درهاى آسمان به رويش بسته مى‏شوند و سپس مانند پارچه كهنه در هم پيچيده مى‏شود و به صورت صاحبش زده مى‏شود و مى‏گويد: «خدا تو را ضايع كند ، آن گونه كه مرا ضايع كردى!» .


شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
718

۱۰۰۰.الإمام الصادق عليه السلام - في قَولِهِ تَعالى‏ : (إِنَّ الصَّلَوةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَبًا مَّوْقُوتًا)۱ - : كِتابا ثابِتاً، ولَيسَ إن عَجَّلتَ قَليلاً أو أخَّرتَ قَليلاً بِالَّذي يَضُرُّكَ ما لَم تُضَيِّع تِلكَ الإِضاعَةَ ، فَإِنَّ اللَّهَ عزّ وجلّ يَقولُ لِقَومٍ : (أَضَاعُواْ الصَّلَوةَ وَ اتَّبَعُواْ الشَّهَوَ تِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا). ۲

۱۰۰۱.الكافي عن محمّد بن الفضيل : سَأَلتُ عَبداً صالِحاً عليه السلام عَن قَولِ اللَّهِ عزّ وجلّ : (الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ) ، قال : هُوَ التَّضييعُ . ۳

۱۰۰۲.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وآله : لا يَزالُ الشَّيطانُ ذَعِرًا مِنَ المُؤمِنِ ما حافَظَ عَلَى الصَّلواتِ الخَمسِ ، فَإِذا ضَيَّعَهُنَّ تَجَرَّأَ عَلَيهِ فَأَدخَلَهُ فِي العَظائِمِ . ۴

۱۰۰۳.عنه صلى اللَّه عليه وآله : إذا صُلِّيَتِ الصَّلاةُ لِوَقتِها ، صَعِدَت ولَها نورٌ شَعشَعانيٌّ تُفتَحُ لَها أبوابُ السَّماءِ حَتّى‏ تَنتَهِيَ إلَى العَرشِ ، فَتَشفَعَ لِصاحِبِها وتَقولُ : «حَفِظَكَ اللَّهُ كَما حَفِظتَني» ، وإذا صُلِّيَت في غَيرِ وَقتِها صَعِدَت مُظلِمَةً تُغلَقُ دونَها أبوابُ السَّماءِ ، ثُمَّ تُلَفُّ كَما يُلَفُّ الثَّوبُ الخَلَقُ ، ويُضرَبُ بِها وَجهُ صاحِبِها ، فَتَقولُ : «ضَيَّعَكَ اللَّهُ كَما ضَيَّعتَني» . ۵

1.النساء : ۱۰۳.

2.الكافي : ج ۳ ص ۲۷۰ ح ۱۳ ، منتقى الجمان : ج ۱ ص ۳۷۱ كلاهما عن داوود بن فرقد، بحار الأنوار : ج ۸۲ ص ۳۱۵.

3.الكافي : ج ۳ ص ۲۶۸ ح ۵، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۲۳۹ ح ۹۴۷، مجمع البيان : ج ۱۰ ص ۸۳۴، مجمع البحرين : ج ۲ ص ۸۹۹ ، بحار الأنوار : ج ۸۳ ص ۶ نقلاً عن العيّاشي وليس في النسخة التي بأيدينا .

4.الكافي : ج ۳ ص ۲۶۹ ح ۸ عن السكوني عن الإمام الصادق عليه السلام، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۲۳۶ ح ۹۳۳ عن يحيى الكاهلي نحوه، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۲۸ ح ۲۱ عن داوود بن سليمان الفراء عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم السلام عنه صلى اللَّه عليه وآله ، صحيفة الإمام الرضا : ص ۸۴ ح ۹ عن احمد بن عامر الطائي عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم السلام عنه صلى اللَّه عليه وآله نحوه ، بحار الأنوار : ج ۸۳ ص ۱۴ ح ۲۲؛ شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۱۰ ص ۲۰۶ من دون الإسناد إليه صلى اللَّه عليه وآله وليس فيه «الصلوات» ، كنز العمّال : ج ۷ ص ۳۱۹ ح ۱۹۰۶۱.

5.إرشاد القلوب : ص ۱۹۰ عن ابن عبّاس ؛ تفسير الفخر الرازي : ج ۲۳ ص ۸۴ نحوه وراجع المحلّى : ج ۲ ص ۲۴۱ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 19151
صفحه از 862
پرینت  ارسال به