685
شناخت‌نامه نماز جلد دوّم

۹۶۴.امام باقر عليه السلام : هر گاه زين العابدين عليه السلام ... به نماز مى‏ايستاد، رنگش دگرگون مى‏شد و ايستادنش در نماز، ايستادن بنده‏اى خوار در برابر سلطانى بزرگ بود. اندامش از ترس خداى عزّ وجلّ مى‏لرزيد و همچون كسى نماز مى‏گزارد كه آخرين نمازش را مى‏خوانَد و چنين مى‏بيند كه پس از آن، هرگز نماز نمى‏خواند.

۱۲ / ۶ - ۳

حضور قلب امام عليه السلام در نماز

۹۶۵.امام باقر عليه السلام : زين العابدين عليه السلام هر گاه به نماز مى‏ايستاد، گويى ساقه گياهى است كه هيچ حركتى ندارد، جز حركتى كه باد به آن مى‏دهد.

۹۶۶.تهذيب الأحكام - به نقل از ابوحمزه ثمالى - : ديدم بالاپوش زين العابدين عليه السلام در نماز ، از [يك ]دوشش افتاد. آن را مرتّب نكرد تا اين كه نمازش را به پايان برد. علّتش را از ايشان پرسيدم. فرمود: «واى بر تو ! آيا مى‏دانى در پيشگاه چه كسى بودم؟! همانا از نماز بنده ، جز آنچه با دلش به خدا رو آورده باشد، پذيرفته نيست» .

۹۶۷.دلائل الإمامة - در توصيف نماز امام زين العابدين عليه السلام - : به نماز ايستاده بود كه پسر خردسالش ، محمّد ، به بالاى چاه عميق خانه‏اش در مدينه آمد و در آن افتاد.
مادرش او را ديد. فرياد برآورد و به سوى چاه دويد. خود را در كنار چاه مى‏زد و كمك مى‏خواست و مى‏گفت: اى پسر پيامبر خدا ! به خدا سوگند، فرزندت محمّد غرق شد. ولى امام به او گوش نمى‏داد و از نمازش دست نمى‏كشيد، در حالى كه صداى دست و پا زدن پسرش را در ته چاه مى‏شنيد.
اين كار بر مادر ، گران آمد و از غم فرزند گفت: اى خاندان نبّوت ! چه قدر سنگ‏دل هستيد!
امام عليه السلام به نمازش توجّه داشت و جز با اتمام و تكميل آن ، بيرون نيامد. سپس به سوى مادرِ فرزند روى آورد و بر كناره چاه نشست و دستش را تا ته چاه برد، در حالى كه جز با ريسمانى دراز به آن نمى‏رسيد. پس پسرش محمّد را با دستش بيرون آورد ، در حالى كه با او خوش مى‏گفت و مى‏خنديد و نه جامه كودك تر شده بود و نه تنش. پس فرمود: «بگير، اى سست يقين به خدا!».
پس مادر از سلامت فرزندش خندان و از گفته خويش گريان شد. امام عليه السلام به او فرمود: «اكنون سرزنشى بر تو نيست! اگر مى‏دانستى كه من در پيشگاه خداوند جبّار بودم و اگر روى بر مى‏گرداندم، او نيز از من روى مى‏گرداند [ ، چنان نمى‏گفتى‏] . چه كسى را مهربان‏تر از او به بنده‏اش مى‏يابى؟» .


شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
684

۹۶۴.الإمام الباقر عليه السلام : كانَ عَليُّ بنُ الحُسينِ عليه السلام ... إذا قامَ في صَلاتِهِ غَشِيَ لَونَهُ لَونٌ آخَرُ ، وكانَ قِيامُهُ في صَلاتِهِ قِيامَ العَبدِ الذَّليلِ بَينَ يَدَيِ المَلِكِ الجَليلِ ، كانَت أعضاؤُهُ تَرتَعِدُ مِن خَشيَةِ اللَّهِ عزّ وجلّ ، وكانَ يُصَلّي صَلاةَ مُوَدِّعٍ يَرى‏ أنَّهُ لا يُصَلّي بَعدَها أبَدًا . ۱

۱۲ / ۶ - ۳

حُضورُ قَلبِهِ في الصَّلاةِ

۹۶۵.الإمام الباقر عليه السلام : كانَ عَليُّ بنُ الحُسينِ - صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيهِما - إذا قامَ فِي الصَّلاة كَأَنَّهُ ساقُ شَجَرَةٍ لا يَتَحَرَّكُ مِنهُ شَي‏ءٌ إلّا ما حَرَّكَهُ الرّيحُ مِنهُ . ۲

۹۶۶.تهذيب الأحكام عن أبي حمزة الثُّماليّ : رَأَيتُ عَلِيَّ بنَ الحُسَينِ عليه السلام يُصَلّي ، فَسَقَطَ رِداهُ عَن مَنكِبَيهِ ، قالَ : فَلَم يُسَوِّهِ حَتّى‏ فَرَغَ مِن صَلاتِهِ ، قالَ : فَسَأَلتُهُ عَن ذلِكَ ، فَقالَ :
وَيحَكَ! أتَدري بَينَ يَدَي مَن كُنتُ؟ إنَّ العَبدَ لا تُقبَلُ مِنهُ صَلاةٌ إلّا ما أقبَلَ مِنها. ۳

۹۶۷.دلائل الإمامة - في وَصفِ صَلاةِ الإِمامِ زَينِ العابِدينَ عليه السلام - : كانَ قائِماً في صَلاتِهِ حَتّى‏ زَحَفَ ابنُهُ مُحَمَّدٌ - وهُوَ طِفلٌ - إلى‏ بِئرٍ كانَت في دارِهِ بَعيدَةِ القَعرِ ، فَسَقَطَ فيها، فَنَظَرَت إلَيهِ اُمُّهُ فَصَرَخَت، وأقبَلَت تَضرِبُ نَفسَها مِن حَوالَيِ البِئرِ ، وتَستَغيثُ بِهِ وتَقولُ لَهُ : يَا بنَ رَسولِ اللَّهِ ، غَرِقَ وَاللَّهِ ابنُكَ مُحَمَّدٌ . وكُلُّ ذلِكَ لا يَسمَعُ قَولَها، ولا يَنثَني عَن صَلاتِهِ ، وهِيَ تَسمَعُ اضطِرابَ ابنِها في قَعرِ البِئرِ فِي الماءِ .
فَلَمّا طالَ عَلَيها ذلِكَ قالَت لَهُ جَزَعاً عَلَى ابنِها : ما أقسى‏ قُلوبَكُم يا أهلَ بَيتِ النُّبُوَّةِ!
فَأَقبَلَ عَلى‏ صَلاتِهِ ولَم يَخرُج عَنها إلّا بَعدَ كَمالِها وتَمامِها، ثُمَّ أقبَلَ عَلَيها فَجَلَسَ عَلى‏ رَأسِ البِئرِ ، ومَدَّ يَدَهُ إلى‏ قَعرِها، وكانَت لا تُنالُ إلّا بِرِشاءٍ ۴ طَويلٍ ، فَأَخرَجَ ابنَهُ مُحَمَّداً بِيَدِهِ وهُوَ يُناغيهِ ويَضحَكُ ، ولَم يُبَلَّ لَهُ ثَوبٌ ولا جَسدٌ بِالماءِ .
فَقالَ لَها : هاكِ هُوَ يا قَليلَةَ اليَقينِ بِاللَّهِ ، فَضَحِكَت لِسَلامَةِ ابنِها، وبَكَت لِقَولِها . فَقالَ لَها : لا تَثريبَ ۵ عَلَيكِ ، لَو عَلِمتِ أنَّني كُنتُ بَينَ يَدَي جَبّارٍ ، لَو مِلتُ بِوَجهي عَنهُ لَمالَ بِوَجهِهِ عَنّي، فَمَن تَرَينَ أرحَمَ بِعَبدِهِ مِنهُ؟! ۶

1.الخصال : ص ۵۱۷ ح ۴ عن حمران بن أعين، المناقب لابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۱۵۰، بحار الأنوار : ج ۴۶ ص ۶۱ ح ۱۹.

2.الكافي : ج ۳ ص ۳۰۰ ح ۴، فلاح السائل : ص ۲۹۰ ح ۱۸۵ كلاهما عن جهم بن حميد عن الإمام الصادق عليه السلام، بحار الأنوار : ج ۴۶ ص ۶۴ ح ۲۲ وراجع الإرشاد : ج ۲ ص ۱۴۳ والخرائج والجرائح : ج ۲ ص ۸۹۰ وروضة الواعظين : ص ۲۱۸.

3.تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۳۴۲ ح ۱۴۱۵، الخصال : ص ۵۱۷ ح ۴ عن حمران بن أعين عن الإمام الباقر عليه السلام نحوه، علل الشرائع : ص ۲۳۲ ح ۸، دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۱۵۸ نحوه، بحار الأنوار : ج ۴۶ ص ۶۱ ح ۱۹.

4.الرشاء : الحبل (المصباح المنير : ص ۲۲۸ «رشأ»).

5.التثريب : كالتأنيب والتعيير والاستقصاء في اللوم، يقال : لا تثريب عليك (الصحاح : ج ۱ ص ۹۲ «ثرب»).

6.دلائل الإمامة : ص ۱۹۷، عيون المعجزات : ص ۷۳، المناقب لابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۱۳۵ ، الدر النظيم : ص ۵۸۲ عن أبي نوح الأنصاري وكلّها نحوه، العدد القوية : ص ۶۳ ح ۸۵ من دون إسناد إلى أحد من أهل البيت عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج ۴۶ ص ۳۴ ح ۲۹.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18077
صفحه از 862
پرینت  ارسال به