679
شناخت‌نامه نماز جلد دوّم

۱۲ / ۴

ويژگى نماز امام حسن عليه السلام‏

۹۵۵.امام زين العابدين عليه السلام: همانا حسن بن على بن ابى طالب عليه السلام ... هر گاه در پيشگاه پروردگار عزّ وجلّ به نماز مى‏ايستاد، وجودش مى‏لرزيد و هر گاه بهشت و آتش را ياد مى‏كرد، چون مارگزيده به خود مى‏پيچيد و بهشت را از خدا مى‏طلبيد و از آتش به خداوند ، پناه مى‏برد.

۹۵۶.امام زين العابدين عليه السلام: حسن بن على بن ابى‏طالب عليه السلام نماز مى‏خواند كه مردى از پيش روى ايشان گذشت و يكى از همنشينانش، او را باز داشت. هنگامى كه نمازش را به پايان برد ، فرمود: «چرا آن مرد را باز داشتى؟» .
گفت: اى پسر پيامبر خدا ! ميان شما و محراب ، جدايى انداخت !
فرمود: «واى بر تو ! همانا خداوند عزّ وجلّ به من نزديك‏تر از آن است كه كسى ميان من و او فاصله شود» .

ر . ك : ج ۱ / ح ۳۲۵ .

۱۲ / ۵

چگونگى نماز امام حسين عليه السلام در روز عاشورا

۹۵۷.تاريخ الطبرى - به نقل از حُمَيد بن مسلم ، در بيان واقعه عاشورا - : پيوسته ياران حسين عليه السلام كشته مى‏شدند و هنگامى كه از آنان يك يا دو نفر كشته مى‏شد ، معلوم مى‏گشت ؛ ولى آنان (يزيديان) فراوان بودند و هر چه از آنان كشته مى‏شد، معلوم نمى‏گشت. چون ابو ثمامه عمرو بن عبد اللَّه صائدى، اين را ديد ، به حسين عليه السلام گفت : اى ابا عبد اللَّه ! جانم فدايت ! من مى‏بينم اينان به تو نزديك مى‏شوند. سوگند به خدا، كشته نمى‏شوى تا اين كه من پيش از تو كشته گردم، إن شاء اللَّه. دوست دارم پروردگارم را ديدار كنم ، در حالى كه اين نماز را كه وقتش نزديك شده، بگزارم.
حسين عليه السلام سرش را بلند كرد و فرمود: «نماز را ياد كردى؛ خداوند ، تو را از نمازگزاران ذاكر قرار دهد! آرى، اكنون اوّل وقت آن است». سپس فرمود: «از آنان بخواهيد كه دست از ما بردارند تا نماز بگزاريم» .
حصين بن تميم (از فرماندهان سپاه عمر سعد) به آنان گفت: آن (نماز) پذيرفته نمى‏شود.
حبيب بن مظاهر گفت: پذيرفته نمى‏شود؟! مى‏پندارى نماز از خاندان پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله پذيرفته نمى‏شود و از تو پذيرفته مى‏گردد؟!


شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
678

۱۲ / ۴

صِفَةُ صَلاةِ الإِمامِ الحَسَنِ بنِ عَلِيٍّ عليه السلام‏

۹۵۵.الإمام زين العابدين عليه السلام : إنَّ الحَسَنَ بنَ عَلِيِّ بنِ أبي طالبٍ عليه السلام ... كانَ إذا قامَ في صَلاتِهِ تَرتَعِدُ فَرائِصُهُ بَينَ يَدَي رَبِّهِ عزّ وجلّ، وكانَ إذا ذَكَرَ الجَنَّةَ وَالنّارَ اضطَرَبَ اضطِرابَ السَّليمِ ۱ ، وسَأَلَ اللَّهَ تَعالَى الجَنَّةَ وتَعَوَّذَ بِهِ مِنَ النّارِ . ۲

۹۵۶.عنه عليه السلام : كانَ الحَسَنُ بنُ عَليِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام يُصَلّي ، فَمَرَّ بَينَ يَدَيهِ رَجُلٌ فَنَهاهُ بَعضُ جُلَسائِهِ ، فَلَمَّا انصَرَفَ مِن صَلاتِهِ قالَ لَهُ : لِمَ نَهَيتَ الرَّجُلَ ؟ قالَ : يَابنَ رَسولِ اللَّهِ ، حَظَرَ ۳ فيما بَينَكَ وبَينَ المِحرابِ .
فَقالَ : وَيحَكَ ! إنَّ اللَّهَ عزّ وجلّ أقرَبُ إلَيَّ مِن أن يَحظُرَ فيما بَيني وبَينَهُ أحَدٌ . ۴

راجع : ج ۱ / ح ۳۲۵ .

۱۲ / ۵

صِفَةُ صَلاةِ الإِمامِ الحُسَينِ عليه السلام يَومَ عاشوراءَ

۹۵۷.تاريخ الطبري عن حُمَيد بن مسلم - في ذِكرِ وَقعَةِ عاشوراءَ - : فَلا يَزالُ الرَّجُلُ مِن أصحابِ الحُسَينِ قَد قُتِلَ ، فَإِذا قُتِلَ مِنهُمُ الرَّجُلُ والرَّجُلانِ تَبَيَّنَ فيهِم ، واُولئِكَ كَثيرٌ لا يَتَبَيَّنُ فيهِم ما يُقتَلُ مِنهُم ، فَلَمّا رَأى‏ ذلِكَ أبو ثُمامَةَ عَمرُو بنُ عَبدِاللَّهِ الصَّائِديُّ قالَ لِلحُسَينِ : يا أبا عَبدِاللَّهِ ، نَفسي لَكَ الفِداءُ ، إنّي أرى‏ هؤُلاءِ قَدِ اقتَرَبوا مِنكَ ، ولا واللَّهِ لا تُقتَلُ حَتّى‏ اُقتَلَ دونَكَ إن شاءَ اللَّهُ ، واُحِبُّ أن ألقى‏ رَبِّي وقَد صَلَّيتُ هذِهِ الصَّلاةَ الَّتي دَنا وَقتُها .
قالَ : فَرَفَعَ الحُسَينُ رَأسَهُ ثُمَّ قالَ : ذَكَرتَ الصَّلاةَ ، جَعَلَكَ اللَّهُ مِنَ المُصَلّينَ الذَّاكِرينَ ، نَعَم هذا أوَّلُ وَقتِها . ثُمَّ قالَ : سَلوهُم أن يَكُفّوا عَنّا حَتّى‏ نُصَلّيَ .
فَقالَ لَهُمُ الحُصَينُ بنُ تَميمٍ : إنَّها لا تُقبَلُ ، فَقالَ لَهُ حَبيبُ بنُ مُظاهِرٍ : لا تُقبَلُ زَعَمتَ ! الصَّلاةُ مِن آلِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله لا تُقبَلُ وتُقبَلُ مِنكَ ... ؟! ۵

1.السليمُ : اللديغُ، سَلَمَتهُ الحيّةُ : أي لَدَغته (النهاية : ج ۲ ص ۳۹۶ «سلم»).

2.الأمالي للصدوق : ص ۲۴۴ ح ۲۶۲، فلاح السائل : ص ۴۶۹ ح ۳۱۸، عدّة الداعي : ص ۱۳۹ كلّها عن المفضّل بن عمر عن الإمام الصادق عن أبيه عليها السلام، بحار الأنوار : ج ۴۳ ص ۳۳۱ ح ۱.

3.حَظَرَ : مَنَعَ (النهاية : ج ۱ ص ۴۰۵ «حظر») .

4.التوحيد : ص ۱۸۴ ح ۲۲ عن منيف عن الإمام الصادق عن أبيه عليها السلام، بحار الأنوار : ج ۳ ص ۳۲۹ ح ۳۰.

5.تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۴۳۹، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۵۶۷، مقتل الحسين للخوارزمي : ج ۲ ص ۱۶ كلاهما نحوه؛ بحار الأنوار : ج ۴۵ ص ۲۱ وراجع البداية والنهاية : ج ۸ ص ۱۸۴.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18037
صفحه از 862
پرینت  ارسال به