چهارركعتى خواند. ابن عمر هر گاه با امام [به جماعت ]نماز مىگزارد ، چهارركعتى نماز مىخواند و هر گاه به تنهايى به نماز مىايستاد ، دوركعتى مىخواند . ۱
و نيز در كتاب المحلّى آمده:
از طريق سفيان بن عيينه از امام صادق عليه السلام از پدرش نقل است كه: عثمان در مِنا بيمار شد . على عليه السلام آمد و به ايشان گفته شد: براى مردم نماز بگزار. فرمود: «اگر مىخواهيد، همچون پيامبر خدا - يعنى دوركعتى - نماز مىگزارم». گفتند: نه، فقط نماز امير المؤمنين عثمان! او (على عليه السلام) نيز سر باز زد . ۲
اكنون اين فقيهان اهل سنّت اند كه بايد از عهده پاسخ اين پرسش بر آيند كه : چگونه رفتار غير مستند خليفه سوم، بر قول و فعل پيامبر خدا و اهل بيت و اصحاب ايشان و نيز دو خليفه نخست ، رجحان يافته است؟!
۹. جمع ميان دو نماز
اهل سنّت ، نمازهاى «ظهر و عصر» و «مغرب و عشا» را جدا از يكديگر اقامه مىكنند و پيوسته بر پيروان اهل بيت عليهم السلام به جهت جمع ميان آنها خرده مىگيرند . البته فقيهان اهل سنّت در موارد خاصّى همچون وقوف در مزدلفه و عرفات و مسافرت و پديد آمدن عذر ، با اختلاف در چگونگى سفر و عذر ، جمع ميان دو نماز را جايز مىدانند ؛ ليكن جواز جمع دو نماز در حَضَر به صورت اختيارى و بدون عذر را جز اقليتى نپذيرفتهاند.
از سوى ديگر، محدّثان آنان ، روايات متعدّدى نقل كردهاند كه گوياى آن است كه پيامبر صلى اللَّه عليه وآله در غير مواردى هم كه اهل سنّت معترف اند ، با هدف رفع مشقّت از امّت،