633
شناخت‌نامه نماز جلد دوّم

خواهيم داشت: نخست . سمت و سوى شستن دست‏ها، دوم . مسح يا شستن پاها.
ابتدا شايسته است تنها آيه قرآنى مربوط به وضو ، ملاحظه گردد:
(يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا قُمتُم إِلَى الصَّلاةِ فَاغسِلُوا وُجُوهَكُم وَ أَيدِيَكُم إِلَى المَرافِقِ وَ امسَحُوا بِرُؤُسِكُم وَ أَرجُلَكُم إِلَى الكَعبَينِ‏. ۱اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! هنگامى كه به نماز مى‏ايستيد، صورت و دست‏ها را تا آرنج بشوييد و سر و پاها را تا مفصل‏ها [يا برآمدگى پشت پا ]مسح كنيد!) .

سمت و سوى شستن دست‏ها

در حديثى ، از امام باقر عليه السلام وضوى پيامبر صلى اللَّه عليه وآله اين گونه نقل شده است :
عُمَرُ بنُ أُذَينَةَ عَن زُرَارَةَ وَ بُكَيرٍ أَنَّهُمَا سَألَا أَبَا جَعفَرٍ عليه السلام عَن وُضُوءِ رَسُولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله ، فَدَعَا بِطَستٍ أَو تَورٍ فِيهِ مَاءٌ ، فَغَمَسَ يَدَهُ اليُمنَى ، فَغَرَفَ بِهَا غُرفَةً ، فَصَبَّهَا عَلَى وَجهِهِ ، فَغَسَلَ بِهَا وَجهَهُ ، ثُمَّ غَمَسَ كَفَّهُ اليُسرَى ، فَغَرَفَ بِهَا غُرفَةً ، فَأَفرَغَ عَلَى ذِرَاعِهِ اليُمنَى ، فَغَسَلَ بِهَا ذِرَاعَهُ مِنَ المِرفَقِ إِلَى الكَفِّ لَا يَرُدُّهَا إِلَى المِرفَقِ ، ثُمَّ غَمَسَ كَفَّهُ اليُمنَى ، فَأَفرَغَ بِهَا عَلَى ذِرَاعِهِ اليُسرَى مِنَ المِرفَقِ وَ صَنَعَ بِهَا مِثلَ مَا صَنَعَ بِاليُمنَى ، ثُمَّ مَسَحَ رَأسَهُ وَ قَدَمَيهِ بِبَلَلِ كَفِّهِ لَم يُحدِث لَهُمَا مَاءً جَدِيداً. ۲عمر بن اذينه ، از زراره و بكير - كه از امام باقر عليه السلام در باره وضوى پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله پرسيدند - ، نقل كرده است كه ايشان كاسه آبى خواست . پس دست راست خود را در آن فرو برد و مشتى آب برگرفت و بر صورت خود ريخت و با آن صورتش را شست . سپس دست چپ خود را در آن فرو برد و مشتى آب برداشت و بر دست راست خود ريخت و با آن از آرنج تا كف دستش را شست، در حالى كه دست خود را به سوى آرنج نمى‏كشيد . آن گاه دست راستش را در آن فرو برد و مشتى آب برداشت و بر دست چپ خود از آرنج ريخت و با آن چنان كرد كه با دست راستش

1.مائده: آيه ۶ .

2.الكافى: ج ۳ ص ۲۵ ح ۵.


شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
632

پژوهشى در باره چگونگى نماز پيامبر ۱

يكى از پرسش‏هاى مهم در باره نماز ، اين است كه : چرا پيروان اهل بيت عليهم السلام و اهل سنّت در شمارى از مسائل مربوط به نماز، مانند: چگونگى وضو، اذان و اقامه، تكتّف، آمين گفتن بعد از سوره حمد، قنوت و... اختلاف نظر دارند؟
با توجّه به اين كه افزون بر كتاب خدا (قرآن)، سيره و سنّت پيامبر صلى اللَّه عليه وآله معيار بررسى و داورى ميان ديدگاه‏هاى اختلافى است، اگر مشخّص شود كه پيامبر صلى اللَّه عليه وآله چگونه وضو مى‏گرفته و چگونه نماز مى‏گزارده، اين اختلافات ديگر جايى نخواهند داشت.
هرچند تبيين چگونگى نماز پيامبر صلى اللَّه عليه وآله با توجّه به حوادثى كه در اين باره، پس از ايشان پديد آمد ، نيازمند پژوهش‏هاى دامنه‏دار است، ليكن ما در اين جا تنها به مهم‏ترين نكات در باره چگونگى نماز پيامبر صلى اللَّه عليه وآله و به همين مناسبت ، به چگونگى وضو و اذان ايشان اشاره كوتاهى خواهيم كرد .

۱. وضو

ملاحظه آراى فقهاى مذاهب اسلامى، از بروز چندين اختلاف در موضوع وضو حكايت مى‏كند كه براى رعايت اصل اختصار، ما تنها به دو مورد از آنها نگاهى

1.اين پژوهش ، به وسيله فاضل ارجمند ، حجّة الاسلام و المسلمين مرتضى خوش‏نصيب نگارش يافته است .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18002
صفحه از 862
پرینت  ارسال به