629
شناخت‌نامه نماز جلد دوّم

۱۲ / ۱ - ۷

سيره پيامبر صلى اللَّه عليه وآله در نمازهاى واجب و نافله‏

۹۳۷.امام صادق عليه السلام : پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله دو برابرِ نماز واجب، نماز مستحب مى‏خواند.

۹۳۸.امام باقر عليه السلام : پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله از آغاز روز تا زوال خورشيد، هيچ نماز نمى‏خواند و هنگام زوال، هشت ركعت نماز مى‏خواند كه همان نماز «اوّابين (توبه كنندگان)» است. در اين ساعت، درهاى آسمان گشوده مى‏شوند و دعا پذيرفته مى‏شود، نسيم‏ها[ى رحمت‏] مى‏وزند و خداوند به آفريده‏هايش مى‏نگرد. هنگامى كه سايه به اندازه يك ذراع دوباره تشكيل مى‏شد، چهار ركعت نماز ظهر مى‏گزارد و پس از ظهر ، دو ركعت و سپس دو ركعت ديگر مى‏خواند و هنگامى كه سايه به اندازه يك ۱ ذراع مى‏گشت، چهار ركعت نماز عصر مى‏گزارد و پس از مغرب، چهار ركعت مى‏خواند و سپس نمازى نمى‏خواند تا شفق فرو رود و هنگامى كه شفق فرو مى‏رفت، نماز عشا را مى‏گزارد.
پيامبر صلى اللَّه عليه وآله سپس به بسترش مى‏رفت و نماز نمى‏خواند تا نيمى از شب سپرى شود. هنگامى كه شب از نيمه مى‏گذشت، هشت ركعت نماز مى‏گزارد و در پاره چهارم شب، سه ركعت نماز وَتر مى‏گزارد و در آنها «فاتحة الكتاب» و (قل هو اللَّه احد) مى‏خواند و سه ركعت را با يك سلام [در ركعت دوم‏] از هم جدا مى‏كرد و سخن مى‏گفت و نيازهايش را مى‏طلبيد و از نمازگاهش بيرون نمى‏آمد، تا اين كه ركعت سوم (نماز وَتر) را بخواند و در آن پيش از ركوع، قنوت مى‏خواند. سپس سلام مى‏داد و دو ركعت نماز [نافله‏] فجر را هنگام دميدن سپيده يا اندكى پس و پيش، مى‏گزارد. سپس دو ركعت نماز صبح يعنى سپيده‏دمان را هنگامى مى‏خواند كه سپيده گسترش مى‏يافت و خوب روشن مى‏شد. اين ، نماز پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله تا هنگام قبض روحش بود.

1.به قرينه ساير روايات و علم فقه، درست آن است كه «دو» باشد . (م)


شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
628

۱۲ / ۱ - ۷

سيرَتُهُ فِي الرَّواتِبِ وَالنَّوافِلِ‏

۹۳۷.الإمام الصادق عليه السلام : كانَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله يُصَلّي مِنَ التَّطَوُّعِ مِثلَيِ الفَريضَةِ . ۱

۹۳۸.الإمام الباقر عليه السلام : كانَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله لا يُصَلّي مِنَ النَّهارِ شَيئاً حَتّى‏ تَزولَ الشَّمسُ ، فَإِذا زالَت صَلّى‏ ثَمانِيَ رَكَعاتٍ ، وهِيَ صَلاةُ الأَوّابينَ ۲ ، تُفتَحُ في تِلكَ السّاعَةِ أبوابُ السَّماءِ ، ويُستَجابُ الدُّعاءُ ، وتَهَبُّ الرِّياحُ ، ويَنظُرُ اللَّهُ إلى‏ خَلقِهِ ، فَإِذا فاءَ الفَي‏ءُ ذِراعاً صَلَّى الظُّهرَ أربَعاً، وصَلّى‏ بَعدَ الظُّهرِ رَكعَتَينِ ، ثُمَّ صَلّى‏ رَكعَتَينِ اُخراوَينِ ، ثُمَّ صَلَّى العَصرَ أربَعاً إذا فاءَ الفَي‏ءُ ذِراعاً، ثُمَّ لا يُصَلّي بَعدَ العَصرِ شَيئاً حَتّى‏ تَؤوبَ الشَّمسُ ، فَإِذا آبَت - وهُوَ أن تَغيبَ - صَلَّى المَغرِبَ ثَلاثاً ، وبَعدَ المَغرِبِ أربَعاً ، ثُمَّ لا يُصَلّي شَيئاً حَتّى‏ يَسقُطَ الشَّفَقُ ، فَإِذا سَقَطَ الشَّفَقُ صَلَّى العِشاءَ .
ثُمَّ آوى‏ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله إلى‏ فِراشِهِ ولَم يُصَلِّ شَيئاً حَتّى‏ يَزولَ نِصفُ اللَّيلِ ، فَإِذا زالَ نِصفُ اللَّيلِ صَلّى‏ ثَمانِيَ رَكَعاتٍ ، وأوتَرَ فِي الرُّبعِ الأَخيرِ مِنَ اللَّيلِ بِثَلاثِ رَكَعاتٍ ، فَقَرَأَ فيهِنَّ فاتِحَةَ الكِتابِ و«قُل هُوَ اللَّهُ أحَدٌ» ويَفصِلُ بَينَ الثَّلاثِ بِتَسليمَةٍ ، ويَتَكَلَّمُ ويَأمُرُ بِالحاجَةِ ، ولا يَخرُجُ مِن مُصَلّاه حَتّى‏ يُصَلِّيَ الثّالِثَةَ الَّتي يوتِرُ فيها، ويَقنُتُ فيها قَبلَ الرُّكوعِ ، ثُمَّ يُسَلِّمُ ، ويُصَلّي رَكعَتَيِ الفَجرِ قُبَيلَ الفَجرِ وعِندَهُ وبُعَيدَهُ ، ثُمَّ يُصَلّي رَكعَتَيِ الصُّبحِ - وهُوَ الفَجرُ - إذَا اعتَرَضَ الفَجرُ وأضاءَ حَسَناً .
فَهذِهِ صَلاةُ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله الَّتي قَبَضَهُ اللَّهُ عزّ وجلّ عَلَيها. ۳

1.الكافي : ج ۳ ص ۴۴۳ ح ۳، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۴ ح ۳، عوالي اللآلي : ج ۳ ص ۶۵ ح ۷ كلّها عن الفضيل بن يسار، منتقى الجمان : ج ۱ ص ۳۸۴ ، وسائل الشيعة : ج ۳ ص ۳۲ ح ۴۴۷۴.

2.الأوّابين : جمع أوّاب، وهو الكثير الرجوع إلى اللَّه تعالى بالتوبة (النهاية : ج ۱ ص ۷۹ «أوب»).

3.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۲۷ ح ۶۷۹، بحار الأنوار : ج ۸۳ ص ۱۳۶ ذيل ح ۱۰۶.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18589
صفحه از 862
پرینت  ارسال به