625
شناخت‌نامه نماز جلد دوّم

۹۳۵.سنن أبى داوود - به نقل از محمّد بن عمرو بن عطا - : شنيدم ابو حميد ساعدى در ميان ده نفر از اصحاب پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله - كه از جمله آنان ابو قتاده بود - ، گفت: من از همه شما به نماز پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله داناترم.
گفتند: چه طور؟! به خدا سوگند، تو نه بيشتر از ما با پيامبر بوده‏اى و نه پيش‏تر !
گفت: آرى .
گفتند: عرضه كن.
گفت: پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله هنگامى كه به نماز مى‏ايستاد، دستانش را تا برابر شانه‏هايش بالا مى‏آورد و سپس تكبير مى‏گفت ، تا اين كه هر استخوانى در بدن ، جاى خودش قرار مى‏گرفت و پس از آن به قرائت مى‏پرداخت. سپس تكبير مى‏گفت و دستانش را تا برابر شانه‏هايش بالا مى‏آورد. سپس ركوع مى‏كرد و كف دستانش را بر زانوانش مى‏نهاد. سپس خود را كشيده و صاف مى‏كرد ، بى آن كه سرش را پايين اندازد و يا كج كند، و هنگامى كه سر از ركوع بر مى‏داشت ، مى‏گفت: «خداوند به كسى كه او را بستايد، گوش مى‏دهد». سپس دستانش را تا برابر شانه‏هايش به اعتدال بالا مى‏آورد و تكبير مى‏گفت. سپس به زمين مى‏افتاد و دستانش را از پهلوهايش فاصله مى‏داد. سپس سر بر مى‏داشت و پاى چپش را خم كرده، بر آن مى‏نشست. در سجده، انگشتان پايش را باز مى‏نمود و پس از سجده تكبير مى‏گفت و بر مى‏خاست و پاى چپش را خم كرده ، رويش مى‏نشست، تا اين كه هر استخوانى از بدن به جاى خود باز گردد. سپس در سجده ديگر نيز چنين مى‏كرد. هنگام برخاستن از هر دو ركعت، تكبير مى‏گفت و دستانش را تا برابر شانه‏هايش بالا مى‏آورد، همان گونه كه در آغاز نماز مى‏كرد. در بقيّه نماز هم اينها را انجام مى‏داد تا اين كه در سجده‏اى كه پس از آن سلام نماز بود، پاى چپش را عقب مى‏كشيد و بر سرين و طرف چپ بدنش مى‏نشست.
[اصحاب‏] گفتند: راست گفتى. اين گونه نماز مى‏خواند.


شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
624

۹۳۵.سنن أبي داوود عن محمّد بن عمرو بن عَطاء : سَمِعتُ أبا حُمَيدٍ السّاعِديِّ في عَشرَةٍ مِن أصحابِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله مِنهُم أبو قَتادَةَ ، قالَ أبو حُمَيدٍ : أنا أعلَمُكُم بِصَلاةِ رَسولِ‏اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله ، قالوا : فَلِمَ ؟ فَوَاللَّهِ ما كُنتَ بِأكثَرِنا لَهُ تَبَعًا ولا أقدَمِنا لَهُ صُحبَةً ! قالَ : بَلى‏ ، قالوا : فَاعرِض .
قالَ : كانَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله إذا قامَ إلَى الصَّلاةِ يَرفَعُ يَدَيهِ حَتّى‏ يُحاذيَ بِهِما مَنكِبَيهِ ، ثُمَّ يُكَبِّرُ حَتّى‏ يَقِرَّ كُلُّ عَظمٍ في مَوضِعِهِ مُعتَدِلًا، ثُمَّ يَقرَأُ ، ثُمَّ يُكَبِّرُ فَيَرفَعُ يَدَيهِ حَتّى‏ يُحاذِيَ بِهِما مَنكِبَيهِ ، ثُمَّ يَركَعُ ويَضَعُ راحَتَيهِ عَلى‏ رُكبَتَيهِ ،ثُمَّ يَعتَدِلُ فَلا يَصُبُّ ۱ رَأسَهُ ولا يُقنِعُ ۲ ، ثُمَّ يَرفَعُ رَأسَهُ فَيَقولُ : «سَمِعَ اللَّهُ لِمَن حَمِدَهُ» ، ثُمَّ يَرفَعُ يَدَيهِ حَتّى‏ يُحاذِيَ [بِهِما] مَنكِبَيهِ مُعتَدِلًا ، ثُمَّ يَقولُ : «اللَّهُ أكبَرُ» ، ثُمَّ يَهوي إلَى الأَرضِ فَيُجافي يَدَيهِ عَن جَنبَيهِ ، ثُمَّ يَرفَعُ رَأسَهُ ويَثني رِجلَهُ اليُسرى‏ فَيَقعُدُ عَلَيها ، ويَفتَحُ أصابِعَ رِجلَيهِ إذا سَجَدَ ، ويَسجُدُ ثُمَّ يَقولُ : «اللَّهُ أكبَرُ» ، ويَرفَعُ [رَأسَهُ‏] ويَثني رِجلَهُ اليُسرى‏ فَيَقعُدُ عَلَيها حَتّى‏ يَرجِعَ كُلُّ عَظمٍ إلى‏ مَوضِعِهِ ، ثُمَّ يَصنَعُ فِي الاُخرى‏ مِثلَ ذلِكَ ،ثُمَّ إذا قامَ مِنَ الرَّكعَتَين كَبَّرَ ورَفَعَ يَدَيهِ حَتّى‏ يُحاذِيَ بِهِما مَنكِبَيهِ كَما كَبَّرَ عِندَ افتِتاحِ الصَّلاةِ ، ثُمَّ يَصنَعُ ذلِكَ في بَقيَّةِ صَلاتِهِ ، حَتّى‏ إذا كانَتِ السَّجدَةُ الَّتي فيهَا التَّسليمُ أخَّرَ رِجلَهُ اليُسرى‏ وقَعَدَ مُتَوَرِّكًا عَلى‏ شَقِّهِ الأَيسَرِ .
قالوا : صَدَقتَ ، هكَذا كانَ يُصَلّي صلى اللَّه عليه وآله . ۳

1.في سنن الترمذي : «يُصوّب» بدل «يَصبّ» . صوّب رأسه : أي نكّسه (النهاية : ج ۳ ص ۵۷ «صوب») .

2.أقنع رأسه : إذا نصبه (مجمع البحرين : ج ۳ ص ۵۷ «صوب») .

3.سنن أبي داود : ج ۱ ص ۱۹۴ ح ۷۳۰ ، سنن الترمذي ج ۲ ص ۱۰۵ ح ۳۰۴ ، سنن ابن ماجة : ج ۱ ص ۳۳۷ ح ۱۰۱۶ ، سنن الدارمي : ج ۱ ص ۳۳۳ ح ۱۳۳۰ ، صحيح ابن حبّان : ج ۵ ص ۱۹۵ ح ۱۸۷۶ كلّها نحوه .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 19085
صفحه از 862
پرینت  ارسال به