623
شناخت‌نامه نماز جلد دوّم

۹۳۲.سنن النسائى - به نقل از عبد الجبّار بن وائل ، در باره پدرش - : او ديد كه پيامبر صلى اللَّه عليه وآله هنگام آغاز نماز، دستانش را آن اندازه بالا آورد كه انگشتان شستش تا نزديكى نرمه گوش‏هايش رسيد.

۹۳۳.امام على عليه السلام - در وصف نماز پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله - : هنگامى كه به نماز واجب مى‏ايستاد ، تكبير مى‏گفت و دست‏هايش را تا رو به روى شانه‏هايش بالا مى‏آورد و هنگامى كه مى‏خواست به ركوع برود و نيز پس از برخاستن ، چنين مى‏كرد و هنگام نشستن در نماز، هيچ گاه دست‏هايش را بالا نمى‏آورد و هنگامى كه از دو سجده بر مى‏خاست ، دست‏هايش را تا شانه‏هايش بالا مى‏آورد و تكبير مى‏گفت .

۹۳۴.امام على عليه السلام : هنگامى كه اين آيه بر پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله نازل شد: (ما به تو كوثر را بخشيديم. پس براى پروردگارت نماز بخوان و نحر كن) ، پيامبر صلى اللَّه عليه وآله فرمود: «اى جبرئيل! اين «نحر» كه پروردگارم مرا به آن فرمان داده، چيست؟» .
جبرئيل گفت: آن، قربانى كردن نيست؛ بلكه دستور مى‏دهد هنگام تكبير در آغاز نماز و ركوع و سر از ركوع برداشتن، دست‏هاى خود را بالا ببرى ، كه نماز ما و فرشتگان هفت آسمان ، چنين است.
پيامبر صلى اللَّه عليه وآله فرمود: «بالا بردن دست، همان خاكسارى‏اى است كه خداى عزّ وجلّ فرمود: (براى پروردگارشان خاكسارى و تضرّع نكردند) » .


شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
622

۹۳۲.سنن النسائي عن عبد الجبّار بن وائل عن أبيه : أنَّهُ رَأَى النَّبِيَّ صلى اللَّه عليه وآله إذَا افتَتَحَ الصَّلاةَ رَفَعَ يَدَيهِ حَتّى‏ تَكادَ إبهاماهُ تُحاذي شَحمَةَ اُذُنَيهِ . ۱

۹۳۳.الإمام عليّ عليه السلام - في وَصفِ صَلاةِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله - : كانَ إذا قامَ إلَى الصَّلاةِ المَكتوبَةِ كَبَّرَ ورَفَعَ يَديهِ حَذوَ مَنكِبَيهِ ، ويَصنَعُ مِثلَ ذلِكَ إذا قَضى‏ قِراءَتَهُ وأرادَ أن يَركَعَ ، ويَصنَعُهُ إذا رَفَعَ مِنَ الرُّكوعِ ، ولا يَرفَعُ يَدَيهِ في شَي‏ءٍ مِن صَلاتِهِ وهُوَ قاعِدٌ ، وإذا قامَ مِنَ السَّجدَتَينِ رَفَعَ يَديهِ كَذلِكَ وكَبَّرَ . ۲

۹۳۴.عنه عليه السلام : لَمّا نَزَلَت هذِهِ الآيَةُ عَلى‏ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله : (إنّا أعْطَيناكَ الكَوثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانحَر)۳ قال النَّبيُّ صلى اللَّه عليه وآله : يا جِبريلُ ، ما هذِهِ النَّحيرَةُ الَّتي أمَرَني بِها رَبّي ؟ قالَ : إنَّها لَيسَت بِنَحيرَةٍ ، ولكِنَّهُ يأمُرُكَ إذا تَحَرَّمتَ لِلصَّلاةِ أن تَرفَعَ يَدَيكَ إذا كَبَّرتَ وإذا رَكَعتَ وإذا رَفَعتَ رَأسَكَ مِنَ الرُّكوعِ ، فَإِنَّها صَلاتُنا وصَلاةُ المَلائِكَةِ الَّذينَ فِي السَّماواتِ السَّبعِ .
قالَ النَّبيُّ صلى اللَّه عليه وآله : رَفعُ الأَيدي مِنَ الاِستِكانَةِ ۴ الَّتي قالَ اللَّهُ عزّ وجلّ : (فَمَا استَكانوا لِرَبِّهِم وما يَتَضَرَّعونَ)۵ . ۶

1.سنن النسائي : ج ۲ ص ۱۲۳ ح ۸۷۲ ، مسند ابن حنبل : ج ۶ ص ۴۷۴ ح ۱۸۸۷۱ ، المعجم الكبير : ج ۲۲ ص ۳۲ ح ۷۲ كلاهما نحوه ، تاريخ واسط : ص ۲۴۶ ، سبل الهدى والرشاد : ج ۸ ص ۱۱۲ نحوه وكلاهما عن البراء بن عازب .

2.سنن أبي داود : ج ۱ ص ۱۹۸ ح ۷۴۴ ، سنن الترمذي : ج ۵ ص ۴۸۷ ح ۳۴۲۳ ، سنن ابن ماجة : ج ۱ ص ۲۸۱ ح ۸۶۴ نحوه ، مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۲۰۱ ح ۷۱۷ ، السنن الكبرى : ج ۲ ص ۱۰۸ ح ۲۵۲۲ كلّها عن عبيد اللَّه بن أبي رافع ، كنز العمّال : ج ۸ ص ۹۵ ح ۲۲۰۵۸ .

3.الكوثر : ۱ و ۲ .

4.استَكانَ : خضع وذلّ (مجمع البحرين : ج ۲ ص ۸۶۱ «سكن») .

5.المؤمنون : ۷۶ .

6.المستدرك على الصحيحين : ج ۲ ص ۵۸۶ ح ۳۹۸۱ ، السنن الكبرى : ج ۲ ص ۱۱۰ ح ۲۵۲۷ ، تفسير ابن كثير : ج ۸ ص ۵۲۴ كلّها عن الأصبغ بن نباتة ، تفسير القرطبي ج ۲۰ ص ۲۱۹ كلاهما نحوه ، كنز العمّال : ج ۲ ص ۵۵۷ ح ۴۷۲۱ ؛ مجمع البيان : ج ۱۰ ص ۸۳۷ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۸۴ ص ۳۵۱ ح ۱ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 19119
صفحه از 862
پرینت  ارسال به