595
شناخت‌نامه نماز جلد دوّم

۸۸۱.سنن ابن ماجة - به نقل از ابو سعيد - : پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله فرمود : «آيا از چيزى باخبرتان كنم كه از آن بر شما بيمناك‏تر هستم از مسيح دجّال؟» .
گفتيم: آرى.
فرمود: «شرك پنهان: نمازگزار به نماز مى‏ايستد و چون مى‏بيند كسى او را مى‏نگرد، نمازش را مى‏آرايد».

۱۱ / ۴ - ۳

زكات ندادن‏

۸۸۲.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : خداوند عزّ وجلّ ، نماز كسى را كه زكات نپردازد، نمى‏پذيرد تا آن گاه كه ميان هر دو جمع كند؛ چرا كه خداوند متعال ، ميان آن دو ، جمع كرده است . پس ميان آن دو ، جدايى ميندازيد.

۸۸۳.امام باقر عليه السلام : همانا خداوند عزّ وجلّ ، نماز را با زكات همراه كرده و گفته است: (نماز بر پا داريد و زكات بپردازيد) . ۱ پس هر كس نماز بر پا دارد و زكات ندهد، نماز هم بر پا نكرده است.

۸۸۴.الكافى - به نقل از على بن حسّان ، از برخى يارانش - : امام صادق عليه السلام فرمود : «يك نماز واجب ، بهتر از بيست حج است و يك حج ، بهتر از انفاق يك خانه پر از طلا در راه خير است» و سپس فرمود: «و كسى كه بيست خانه طلا را به خاطر بيست و پنج درهم تباه كند، رستگار نمى‏شود» .
گفتم: معناى بيست و پنج درهم ۲ چيست؟
فرمود: «هر كس زكات ندهد ، نمازش را نگاه مى‏دارند تا زكاتش را بدهد». ۳

1.در هفت جاى ديگرِ قرآن كريم نيز اين همراهى به چشم مى‏خورد.

2.بيست و پنج درهم، مقدار زكات واجب در هزار درهم است.

3.يعنى كسى كه زكات واجبش را نپردازد، نمازش قبول نمى‏شود و چون نماز از بيست حج برتر است و هر حجّى بهتر از انفاق بيست خانه طلاست، امام عليه السلام با اين مقايسه بيان نموده كسى كه بيست و پنج درهم زكات واجبش را ندهد، نماز را و در نتيجه انفاق بيست خانه پر از طلا را از دست داده است.


شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
594

۸۸۱.سنن ابن ماجة عن أبي سعيد عن رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وآله : ألا اُخبِرُكُم بِما هُوَ أخوَفُ عَلَيكُم عِندي مِنَ المَسيحِ الدَّجالِ؟ قالَ : قُلنا : بَلى‏ .
فَقالَ : الشِّركُ الخَفِيُّ ؛ أن يَقومَ الرَّجُلُ يُصَلّي ، فَيُزَيِّنُ صَلاتَهُ لِما يَرى‏ مِن نَظَرِ رَجُلٍ . ۱

۱۱ / ۴ - ۳

مَنعُ الزَّكاةِ

۸۸۲.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وآله : لا يَقبَلُ اللَّهُ صَلاةَ رَجُلٍ لا يُؤَدِّي الزَّكاةَ حَتّى‏ يَجمَعَهُما، فَإِنَّ اللَّهَ تَعالى‏ قَد جَمَعَهُما ، فَلا تُفَرِّقوا بَينَهُما. ۲

۸۸۳.الإمام الباقر عليه السلام : إنَّ اللَّهَ عزّ وجلّ قَرَنَ الزَّكاةَ بِالصَّلاةِ فَقالَ : (أَقِيمُواْ الصَّلَوةَ وَ ءَاتُواْ الزَّكَوةَ)۳ ، فَمَن أقامَ الصَّلاةَ ولَم يُؤتِ الزَّكاةَ لَم يُقِمِ الصَّلاةَ . ۴

۸۸۴.الكافي عن علي بن حسّان عن بعض أصحابه عن الإمام الصادق عليه السلام : صَلاةٌ مَكتوبَةٌ خَيرٌ مِن عِشرينَ حَجَّةً ، وحَجَّةٌ خَيرٌ مِن بَيتٍ مَملوءٍ ذَهَباً يُنفِقُهُ في بِرٍّ حَتّى‏ يَنفَدَ .
قالَ : ثُمَّ قالَ : ولا أفلَحَ مَن ضَيَّعَ عِشرينَ بَيتاً مِن ذَهَبٍ بِخَمسَةٍ وعِشرينَ دِرهَماً .
فَقُلتُ : وما مَعنى‏ خَمسَةٍ وعِشرينَ دِرهَماً؟
قالَ : مَن مَنَعَ الزَّكاةَ وُقِفَت صَلاتُهُ حَتّى‏ يُزَكِّيَ . ۵

1.سنن ابن ماجة : ج ۲ ص ۱۴۰۶ ح ۴۲۰۴، تفسير القرطبي : ج ۵ ص ۱۸۱، كنز العمّال : ج ۳ ص ۴۶۸ ح ۷۴۶۸ وراجع المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۳۶۵ ح ۷۹۳۶.

2.حلية الأولياء : ج ۹ ص ۲۵۰، الفردوس : ج ۵ ص ۱۳۳ ح ۷۷۲۵ كلاهما عن أنس بن مالك، كنز العمّال : ج ۶ ص ۲۹۸ ح ۱۵۷۸۸.

3.البقرة : ۴۳، وأيضاً في سبعة موارد اُخرى من القرآن الكريم.

4.الكافي : ج ۳ ص ۵۰۶ ح ۲۳، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۱۰ ح ۱۵۸۴ ، منتقى الجمان : ج ۲ ص ۳۶۰ كلّها عن معروف بن خرّبوذ، وسائل الشيعة : ج ۶ ص ۱۱ ح ۱۱۴۲۴ وراجع المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۳ ص ۷ ح ۱ والمعجم الكبير : ج ۹ ص ۱۹۹ ح ۸۹۷۴ .

5.الكافي : ج ۳ ص ۵۰۵ ح ۱۲، تهذيب الأحكام : ج ۴ ص ۱۱۲ ح ۳۳۰، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۱۲ ح ۱۵۹۴، وسائل الشيعة : ج ۶ ص ۱۴ ح ۱۱۴۳۹.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18020
صفحه از 862
پرینت  ارسال به