533
شناخت‌نامه نماز جلد دوّم

۸۱۸.صحيح البخارى - به نقل از عمرو بن ميمون اودى - : سعد بن ابى وقّاص ، اين كلمات را به پسرانش مى‏آموخت، همان گونه كه آموزگار به كودكان، نوشتن ياد مى‏دهد. او مى‏گفت: پيامبر خدا با اين كلمات پس از هر نماز، به خدا پناه مى‏جست: «خدايا ! از ترس ، به تو پناه مى‏برم. از اين كه به پست‏ترين بخش عمر باز گردم، به تو پناه مى‏برم . از فتنه دنيا به تو پناه مى‏برم، و از عذاب قبر به تو پناه مى‏برم».

۸۱۹.مصباح المتهجّد - در بيان بخشى از دعاى نهان - : اى محمّد ! به كسانى كه خواهان نزديك شدن به من هستند، بگو: به علم يقين بدانيد كه پس از واجبات، برترين وسيله نزديكى جستن به من ، اين سخن است: «خدايا ! هيچ يك از آفريده‏هايت صبح نكرد كه به او، احسانى بهتر و كرامتى ماندگارتر و بخششى روشن‏تر و مدارايى بيشتر و احاطه‏اى فراگيرتر و توجّهى شديدتر، از آنچه به من دارى، داشته باشى، هر چند همه آفريده‏ها در اين باره، مانند من مى‏انديشند.
اى كه گواهى‏اش كفايت كننده است ! گواهى بده و من تو را صادقانه گواه مى‏گيرم كه تو با بخشش و منّت به من نعمتت را ارزانى داشتى؛ اما سپاس‏گزارى از سوى من ، اندك است. اى انجام دهنده هر چه اراده مى‏كنى ! بر محمّد و خاندان او درود فرست و امانى در برابر روا شدن خشمت به خاطر اندك بودن سپاس‏گزارى‏ام ، گرداگرد من بكش و افزون بر همه نعمت‏هايى كه به من داده‏اى، سايه آمرزشت را بر من بگستر و باران نيكى‏ات را بر من فرو ريز و درون زشت مرا ناديده بگير و دلم را براى خشنودى خودت به آزمون در آور و آنچه را در آيين تو براى نزديك شدن به تو كرده‏ام، خالص و بى‏آلايش براى خودت قرار بده و از همراهى‏اش با شبهه يا فخرفروشى و رياكارى باز دار، اى كريم!».


شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
532

۸۱۸.صحيح البخاري عن عمرو بن ميمون الأودي : كانَ سَعدُ [بنُ أبي وَقّاصٍ‏] يُعَلِّمُ بَنيهِ هؤُلاءِ الكَلِماتِ كَما يُعَلِّمُ المُعَلِّمُ الغِلمانَ الكِتابَةَ ، ويَقولُ : إنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله كانَ يَتَعَوَّذُ مِنهُنَّ دُبُرَ الصَّلاةِ :
اللَّهُمَّ إنّي أعوذُ بِكَ مِنَ الجُبنِ ، وأعوذُ بِكَ أن اُرَدَّ إلى‏ أرذَلِ العُمُرِ ، وأعوذُ بِكَ مِن فِتنَةِ الدُّنيا، وأعوذُ بِكَ مِن عَذابِ القَبرِ . ۱

۸۱۹.مصباح المتهجّد : ومِنهُ [أي مِن دُعاءِ السِّرِّ] : يا مُحَمَّدُ ، قُل لِلَّذينَ يُريدونَ التَّقَرُّبَ إلَيَّ : اِعلَموا عِلماً يَقيناً أنَّ هذَا الكَلامَ أفضَلُ ما أنتُم مُتَقَرِّبونَ بِهِ إلَيَّ بَعدَ الفَرائِضِ ، أن تَقولوا :
اللَّهُمَّ إنَّهُ لَم يُصبِح أحَدٌ مِن خَلقِكَ أنتَ إلَيهِ أحسَنُ صَنيعاً، ولا لَهُ أدوَمُ كَرامَةً ، ولا عَلَيهِ أبيَنُ فَضلاً ، ولا بِهِ أشَدُّ تَرَفُّقاً، ولا عَلَيهِ أشَدُّ حيطَةً ، ولا عَلَيهِ أشَدُّ تَعَطُّفاً مِنكَ عَلَيَّ ، وإن كانَ جَميعُ المَخلوقينَ يُعَدِّدونَ مِن ذلِكَ مِثلَ تَعديدي .
فَاشهَد يا كافِيَ الشَّهادَةِ فَإِنّي اُشهِدُكَ بِنِيَّةِ صِدقٍ ، بِأَنَّ لَكَ الفَضلَ وَالطَّولَ ۲ في إنعامِكَ عَلَيَّ وقِلَّةِ شُكري لَكَ ، يا فاعِلَ كُلِّ إرادَةٍ ، صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وآلِهِ ، وطَوِّقني أماناً مِن حُلولِ سَخَطِكَ بِقِلَّةِ الشُّكرِ ، وأوجِب لي زِيادَةً مِن إتمامِ النِّعمَةِ بِسَعَةِ المَغفِرَةِ ، وأمطِرني خَيرَكَ ، ولا تُقايِسني بِسوء سَريرتي ، وَامتَحِن قَلبي لِرِضاك ، وَاجعَل ما تَقَرَّبتُ بِهِ إلَيكَ في دينِكَ لَكَ خالِصاً ، ولا تَجعَلهُ لِلُزومِ شُبهةٍ أو فَخرٍ أو رِياءٍ يا كَريمُ . ۳

1.صحيح البخاري : ج ۳ ص ۱۰۳۸ ح ۲۶۶۷، سنن الترمذي : ج ۵ ص ۵۶۲ ح ۳۵۶۷، سنن النسائي : ج ۸ ص ۲۵۶ كلاهما نحوه، مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۳۸۷ ح ۱۵۸۵، صحيح ابن خزيمة : ج ۱ ص ۳۶۷ ح ۷۴۶ وكلاهما بزيادة «اللّهمّ إنّي أعوذ بك من البخل» في أوّل الدعاء، كنز العمّال : ج ۲ ص ۲۰۰ ح ۳۷۴۸.

2.الطَّول : المنّ (الصحاح : ج ۵ ص ۱۷۵۵ «طول»).

3.مصباح المتهجّد : ص ۲۳۸ ح ۳۴۵ و ص ۹۶ ح ۱۵۵، المصباح للكفعمي : ص ۱۲۴ ، البلد الأمين : ص ۲۸ نحوه وفي كلّها الدعاء «اللّهمّ إنّه لم يصبح...» فقط ، بحار الأنوار : ج ۹۵ ص ۳۲۱ ح ۱.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 19190
صفحه از 862
پرینت  ارسال به