507
شناخت‌نامه نماز جلد دوّم

۷۷۶.امام صادق عليه السلام : نمازگزار پس از نماز واجب، سجده مى‏كند تا در آن وظيفه سپاس‏گزارى از خداوند والا ياد را در برابر نعمت‏هايى كه بر او منّت نهاده، ادا كند و كمترين چيزى كه در آن كفايت مى‏كند، سه بار «شكراً للَّه؛ سپاس ، از آنِ خداست» است.

۷۷۷.الكافى - به نقل از جعفر بن على - : امام كاظم عليه السلام را ديدم كه پس از نماز به سجده افتاده بود و در دعايش ، دست‏هايش را روى زمين پهن كرده بود و سينه‏اش را به زمين چسبانده بود .

۷۷۸.عيون أخبار الرضا عليه السلام - به نقل از حسن بن على بن فضّال - : امام رضا عليه السلام فرمود : «سجده شكر گزاردن پس از نماز واجب در برابر توفيقى است كه خداوندِ والاياد به بنده داده تا واجبش را انجام دهد. كمترين چيزى از گفتار كه در آن كفايت مى‏كند ، اين است كه سه مرتبه "شكراً للَّه" گفته شود».
گفتم: معناى: «شكراً للَّه» چيست؟
فرمود: «مى‏گويد: اين سجده من است براى سپاس‏گزارى از خدايى كه مرا توفيق خدمت و اداى واجبش را داد و شُكر ، سبب فزونى است. پس اگر در نماز كوتاهى كرده و با نماز نافله كامل نشده است، با اين سجده كامل مى‏شود».

۷۷۹.الاحتجاج : محمّد بن عبد اللَّه حميرى در نامه‏اى به صاحب الزمان - كه درودها و سلام خداوند بر او باد - ... از سجده شكر پس از نماز واجب پرسيد و اين گونه نوشت: برخى از ياران ، آن را بدعت مى‏دانند . آيا جايز است انسان اين سجده را پس از نماز واجب بگزارد؟ و اگر جايز است ، در نماز مغرب ، پس از خود نماز است يا پس از آن كه چهار ركعت نماز نافله مغرب را هم خواند؟
[امام عليه السلام‏] پاسخ داد: «سجده شكر ، از لازم‏ترين و ضرورى‏ترين سنّت‏هاست و هيچ كس آن را بدعت نخوانده، مگر كسى كه خود در پى بدعت‏گذارى در دين است. اما روايتى كه سجده شكر پس از نماز مغرب و اختلاف در زمان اداى آن را مطرح مى‏كند كه آيا پس از سه ركعت مغرب يا پس از چهار ركعت نافله آن است، [پاسخش اين است كه‏] برترى دعا و تسبيح پس از نمازهاى واجب بر دعا پس از نمازهاى نافله، مانند برترى خود نمازهاى واجب بر نافله است و سجده شكر، گونه‏اى دعا و تسبيح است. پس بهتر است پس از نماز واجب باشد، گر چه انجامش پس از نمازهاى نافله نيز جايز است» .


شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
506

۷۷۶.عنه عليه السلام : إنَّما يَسجُدُ المُصَلّي سَجدَةً بَعدَ الفَريضَةِ ، لِيَشكُرَ اللَّهَ - تَعالى‏ ذِكرُهُ - فيها عَلى‏ ما مَنَّ بِهِ عَلَيهِ مِن أداءِ فَرضِهِ ، وأدنى‏ ما يُجزي فيها : «شُكراً للَّهِ‏ِ» ثَلاثَ مَرّاتٍ . ۱

۷۷۷.الكافي عن جعفر بن عليّ : رَأَيتُ أبَا الحَسَنِ عليه السلام وقَد سَجَدَ بَعدَ الصَّلاةِ ، فَبَسَطَ ذِراعَيهِ عَلَى الأَرضِ وألصَقَ جُؤجُؤَهُ ۲ بِالأَرضِ في دُعائِهِ . ۳

۷۷۸.عيون أخبار الرّضا عليه السلام عن الحسن بن علي بن فضّال عن الإمام الرضا عليه السلام : السَّجدَةُ بَعدَ الفَريضَةِ شُكراً للَّهِ‏ِ - تَعالى‏ ذِكرُهُ - عَلى‏ ما وَفَّقَ لَهُ العَبدَ مِن أداءِ فَريضَتِهِ ، وأدنى‏ ما يُجزي فيها مِنَ القَولِ أن يُقالَ : «شُكراً للَّهِ‏ِ شُكراً للَّهِ‏ِ» ثَلاثَ مَرّاتٍ .
قُلتُ : فَما مَعنى‏ قَولِهِ : «شُكراً للَّهِ‏ِ» ؟ قالَ : يَقولُ : هذِهِ السَّجدَةُ مِنّي شُكراً للَّهِ‏ِ عزّ وجلّ عَلى‏ ما وَفَّقَني لَهُ مِن خِدمَتِهِ وأداءِ فَرائِضِهِ . وَالشُّكرُ موجِبٌ لِلزِّيادَةِ ، فَإِن كانَ فِي الصَّلاةِ تَقصيرٌ لَم يَتِمَّ بِالنَّوافِلِ ، تَمَّ بِهذِهِ السَّجدَةِ . ۴

۷۷۹.الاحتجاج : في كِتابٍ لِمُحَمَّدِ بنِ عَبدِ اللَّهِ الحِميَرِيِّ إلى‏ صاحِبِ الزَّمانِ صَلَواتُ اللَّهِ وسَلامُهُ عَلَيهِ ... سَأَلَ عَن سَجدَةِ الشُّكرِ بَعدَ الفَريضَةِ : فَإِنَّ بَعضَ أصحابِنا ذَكَرَ أنَّها بِدعَةٌ ، فَهَل يَجوزُ أن يَسجُدَها الرَّجُلُ بَعدَ الفَريضَةِ؟ وإن جازَ فَفي صَلاةِ المَغرِبِ هيَ بَعدَ الفَريضَةِ أو بَعدَ الأَربَعِ رَكَعاتِ النّافِلَةِ؟
فَأَجابَ عليه السلام : سَجدَةُ الشُّكرِ مِن ألزَمِ السُّنَنِ وأوجَبِها ، ولَم يَقُل: إنَّ هذِهِ السَّجدَةَ بِدعَةٌ إلّا مَن أرادَ أن يُحدِثَ في دينِ اللَّهِ بِدعَةً . فَأَمَّا الخَبَرُ المَرويُّ فيها بَعدَ صَلاةِ المَغرِبِ وَالاختِلافُ في أنَّها بَعدَ الثَّلاثِ أو بَعدَ الأَربَعِ ، فَإِنَّ فَضلَ الدُّعاءِ والتَّسبيحِ بَعدَ الفَرائِضِ عَلَى الدُّعاءِ بِعَقيبِ النَّوافِلِ كَفَضلِ الفَرائِضِ عَلَى النَّوافِلِ ، والسَّجدَةُ دُعاءٌ وتَسبيحٌ ، فَالأَفضَلُ أن يَكونَ بَعدَ الفَرضِ ، فَإِن جُعِلَت بَعدَ النَّوافِلِ أيضًا جازَ. ۵

1.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۳۳۳ ح ۹۷۸ عن أبي الحسين الأسدي، وسائل الشيعة : ج ۴ ص ۱۰۷۰ ح ۸۵۶۴.

2.الجؤجؤ : الصدر ، و قيل : عظامه (النهاية : ج ۱ ص ۲۳۲ «جؤجؤ») .

3.الكافي : ج ۳ ص ۳۲۴ ح ۱۴ ، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۸۵ ح ۳۱۱ ، وسائل‏الشيعة : ج ۴ ص ۱۰۷۶ ح ۸۵۸۴ .

4.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۲۸۱ ح ۲۷، علل الشرائع : ص ۳۶۰ عن أحمد بن محمّد بن سعيد عن عليّ بن الحسن الفضّال وليس فيه «لم يتمّ بالنوافل»، بحار الأنوار : ج ۸۶ ص ۱۹۸ ح ۵.

5.الاحتجاج : ج ۲ ص ۵۷۶ ح ۳۵۶، بحار الأنوار : ج ۵۳ ص ۱۶۱ ح ۳.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18202
صفحه از 862
پرینت  ارسال به