أكبر» را ذكر آغازين مىدانند ؛ ۱ ولى برخى احاديث اهل سنّت ، آن را ذكر پايانى مىشمرند ، ۲ هرچند برخى ديگر كه در منابع معتبرترى هستند ، در اين بخش با احاديث شيعى همسو و همگون اند . ۳ از اين رو ، اين اختلاف به آسانى قابل حل است .
اختلاف ديگر ، در حوزه احاديث شيعى و در ترتيب «الحمد للَّه» و «سبحان اللَّه» است . مشهور احاديث شيعى ، «الحمد للَّه» را بر «سبحان اللَّه» مقدّم مىدارند ۴ و تنها چند حديث معدود ، عكس آن را ابراز مىدارند . بر همين اساس ، بيشتر فقها ، ترتيب معمولى و رايج كنونى ، يعنى «اللَّه أكبر» ، «الحمد للَّه» و «سبحان اللَّه» را ذكر كردهاند ، هر چند برخى از آنان ، قائل به تخيير شده و هر دو ترتيب را مجاز و مطابق با سنّت دانستهاند .
نظريه مشهور : تقديم تحميد بر تسبيح
علّامه حلّى در كتاب المختلف - كه اختلاف فتاواى فقيهان شيعه را بررسى مىكند - ، مىگويد :
مشهور در تسبيح زهرا عليها السلام اين است كه نخست «اللَّه أكبر» گفته مىشود ، سپس «الحمد للَّه» و بعد ، «سبحان اللَّه» . اين را شيخ [طوسى] در النهاية و المبسوط و [شيخ] مفيد در المُقنعة و سَلّار و ابن بَرّاج و ابن ادريس ، ذكر كردهاند. ۵
در باره اين كلام علّامه حلّى بايد گفت كه مراجعه مستقيم به كتابهاى فقهى ،
1.ر . ك : وسائل الشيعة : ج ۶ ص ۴۴۴ (باب ۱۰) .
2.ر. ك : مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۲۲۷ ح ۸۳۸ و ص ۳۰۵ ح ۱۲۲۸ و ج ۸ ص ۱۶۶ ح ۲۱۷۶۸ ، تاريخ بغداد : ج ۳ ص ۲۴ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۱۶۵ ح ۴۷۲۴ و . . . .
3.ر . ك : صحيح البخارى : ج ۳ ص ۱۳۵۸ ح ۳۵۰۲ ، صحيح مسلم : ج ۴ ص ۲۰۹۱ ح ۸۰ ، سنن أبى داوود : ج ۳ ص ۱۵۰ ح ۲۹۸۷ ، مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۲۸۷ ح ۱۱۴۱ .
4.ر . ك : ص ۴۹۱ (چگونگى تسبيح فاطمه عليها السلام) .
5.المختلف : ج ۲ ص ۱۸۲ .