487
شناخت‌نامه نماز جلد دوّم

۷۵۵.امام صادق عليه السلام : كسى كه پس از نماز واجب و در حالى كه هنوز در پى كار ديگر نرفته، تسبيحات فاطمه زهرا را بگويد، خداوند ، او را مى‏آمرزد و [تسبيحات را] با «اللَّه أكبر» آغاز كند.

۷۵۶.امام صادق عليه السلام : تسبيحات فاطمه عليها السلام در هر روز و در پى هر نماز، نزد من ، محبوب‏تر از هزار ركعت نماز در هر روز است.

۹ / ۶ - ۲

آغاز تشريع تسبيح فاطمه عليها السلام‏

۷۵۷.امام على عليه السلام - خطاب به مردى از قبيله بنى سعد - : آيا از خودم و از فاطمه زهرا عليها السلام برايتان سخن نگويم؟ فاطمه نزد من بود و [ديدم كه‏] آن قدر مَشك آب كشيد كه در سينه‏اش اثر گذاشت و آن قدر آسياب كرد كه دستانش پينه بست و آن قدر خانه جارو كرد كه لباس‏هايش غبارآلود شد و آن قدر آتش در زير ديگ برافروخت كه لباس‏هايش تيره و دود گرفته شد، و از اينها رنج فراوانى به او رسيد. به او گفتم: كاش نزد پدرت مى‏رفتى و از او خدمتكارى مى‏طلبيدى تا در كارهاى سختِ اين گونه ، يارى‏ات كند.
فاطمه نزد پيامبر صلى اللَّه عليه وآله رفت و چون گروهى در آن جا ديد كه با پيامبر سخن مى‏گويند، خجالت كشيد و باز گشت. پيامبر صلى اللَّه عليه وآله متوجّه شد كه فاطمه براى نيازى آمده بود و از اين رو صبح فردا نزد ما آمد.... و فرمود: «اى فاطمه! ديروز براى چه نزد من آمدى؟» ... .
گفتم: به خدا سوگند، من به شما مى‏گويم، اى پيامبر خدا! او چندان با مَشك آب كشيده كه در سينه‏اش اثر گذاشته، و چندان آسياب كرده كه دستانش پينه بسته، و چندان خانه جارو كرده كه لباس‏هايش غبارآلود شده، و چندان زير ديگ ، آتش افروخته كه لباسش تيره و دود گرفته شده. به او گفتم: كاش نزد پدرت مى‏رفتى و از او خدمتكارى مى‏طلبيدى كه در سختى اين كارها ، يارى‏ات كند.
پيامبر صلى اللَّه عليه وآله فرمود: «آيا چيزى به شما نياموزم كه برايتان بهتر از خدمتكار است؟ هنگامى كه مى‏خواهيد بخوابيد، سى و چهار مرتبه "اللَّه أكبر"، سى و سه مرتبه "سبحان اللَّه" و سى و سه مرتبه "الحمد للَّه" بگوييد».


شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
486

۷۵۵.عنه عليه السلام : مَن سَبَّحَ تَسبيحَ فاطِمَةَ الزَّهراءِ عليها السلام قَبلَ أن يَثنِيَ ۱ رِجلَيهِ مِن صَلاةِ الفَريضَةِ ، غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ، ولِيَبدَأ بِالتَّكبيرِ . ۲

۷۵۶.عنه عليه السلام : تَسبيحُ فاطِمَةَ عليها السلام في كُلِّ يَومٍ في دُبُرِ كُلِّ صَلاةٍ ، أحَبُّ إلَيَّ مِن صَلاةِ ألفِ رَكعَةٍ في كُلِّ يَومٍ . ۳

۹ / ۶ - ۲

بَدءُ تَشريعِهِ‏

۷۵۷.الإمام عليّ عليه السلام - لِرَجُلٍ مِن بَني سَعدٍ - : ألا اُحَدِّثُكَ عَنّي وعَن فاطِمَةَ الزَّهراءِ عليها السلام؟ إنَّها كانَت عِندي فاستَقَت بِالقِربَةِ حَتّى‏ أثَّرَ في صَدرِها، وطَحَنَت بِالرَّحى‏ حَتّى‏ مَجِلَت ۴ يَداها، وكَسَحَتِ ۵ البَيتَ حَتَّى اغبَرَّت ثِيابُها ، وأوقَدَت تَحتَ القِدرِ حَتّى‏ دَكِنَت ۶ ثِيابُها، فَأَصابَها مِن ذلِكَ ضُرٌّ شَديدٌ . فَقُلتُ لَها : لَو أتَيتِ أباكِ فَسَأَلتِهِ خادِماً يَكفيكِ حَرَّ ۷ ما أنتِ فيهِ مِن هذَا العَمَلِ .
فَأَتَتِ النَّبِيَّ صلى اللَّه عليه وآله فَوَجَدَت عِندَهُ حُدّاثاً ۸ ، فَاستَحيَت فَانصَرَفَت ، فَعَلِمَ صلى اللَّه عليه وآله أنَّها قَد جاءَت لِحاجَةٍ ، فَغَدا عَلَينا ... .
ثُمَّ قالَ : يا فاطِمَةُ ما كانَت حاجَتُكِ أمسِ عِندَ مُحَمَّدٍ ؟ ... فَقُلتُ : أنَا وَاللَّهِ اُخبِرُكَ يا رَسولَ اللَّهِ ، إنَّهَا استَقَتِ بِالقِربَةِ حَتّى‏ أثَّرَ في صَدرِها، وجَرَّت بِالرَّحى‏ حَتّى‏ مَجِلَت يَداها، وكَسَحَتِ البَيتَ حَتَّى اغبَرَّت ثِيابُها، وأوقَدَت تَحتَ القِدرِ حَتّى‏ دَكِنَت ثِيابُها. فَقُلتُ لَها : لَو أتَيتِ أباكِ فَسَأَلتِهِ خادِماً يَكفيكِ حَرَّ ما أنتِ فيهِ مِن هذَا العَمَلِ!
قالَ : أَفلا اُعَلِّمُكُما ما هُوَ خَيرٌ لَكُما مِنَ الخادِمِ؟ إذا أخَذتُما مَنامَكُما فَكَبِّرا أربَعاً وثَلاثينَ تَكبيرَةً ، وسَبِّحا ثَلاثاً وثَلاثينَ تَسبيحَةً، وَاحمَدا ثَلاثاً وثَلاثينَ تَحميدَةً . ۹

1.قال العلّامة المجلسي قدّس سرّه : «أن يثني» أي عن القبلة، أو مطلق التغيّر عن هيئة الصلاة كما قيل، وقال في النهاية : أراد قبل أن يصرف رجله عن حالته التي عليها في التشهّد (مرآة العقول : ج ۱۵ ص ۱۷۳).

2.الكافي : ج ۳ ص ۳۴۲ ح ۶، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۱۰۵ ح ۳۹۵، ثواب الأعمال : ص ۱۹۶ ح ۴ كلّها عن عبد اللَّه بن سنان، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۳۲۰ ح ۹۴۶ نحوه وليس فيه «وليبدأ بالتكبير»، مكارم الأخلاق : ج ۲ ص ۲۹ ح ۲۰۶۳، بحار الأنوار : ج ۸۵ ص ۳۳۲ ح ۱۱.

3.الكافي : ج ۳ ص ۳۴۳ ح ۱۵، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۱۰۵ ح ۳۹۹، ثواب الأعمال : ص ۱۹۶ ح ۳، مكارم الأخلاق : ج ۲ ص ۲۹ ح ۲۰۶۲، فلاح السائل : ص ۲۵۰ ح ۱۵۲ كلّها عن أبي خالد القمّاط، بحار الأنوار : ج ۸۵ ص ۳۳۲ ح ۹ وراجع المقنعة : ص ۱۴۰.

4.مجلت يداها : إذا ثخن جلدها وظهر فيها ما يشبه البثر من العمل بالأشياء الصلبة الخشنة (مجمع البحرين : ج ۳ ص ۱۶۷۵ «مجل»).

5.كسحت البيت : أي كنسته (مجمع البحرين : ج ۳ ص ۱۵۶۹ «كسح»).

6.دكن الثوب : إذا اتّسخ واغبر لونه (النهاية : ج ۲ ص ۱۲۸ «دكن»).

7.الحارّ من العمل : شاقّه وشديده (القاموس المحيط : ج ۲ ص ۸ «حرر»).

8.حدّاثاً : أي جماعة يتحدّثون، وهو جمع على غير قياس (النهاية : ج ۱ ص ۳۵۰ «حدث»).

9.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۳۲۰ ح ۹۴۷، علل الشرائع : ص ۳۶۶ ح ۱ عن أبي الورد بن ثمامة نحوه، مكارم الأخلاق : ج ۲ ص ۲۸ ح ۲۰۶۱، بحار الأنوار : ج ۴۳ ص ۸۲ ح ۵؛ سنن أبي داود : ج ۳ ص ۱۵۰ ح ۲۹۸۸، مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۳۲۲ ح ۱۳۱۲ كلاهما عن ابن أعبد نحوه، كنز العمّال : ج ۱۵ ص ۵۰۸ ح ۴۱۹۸۵.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18135
صفحه از 862
پرینت  ارسال به