469
شناخت‌نامه نماز جلد دوّم

۸ / ۱۳

و اين چند كار

۷۳۰.امام على عليه السلام : هيچ يك از شما، سست و خواب‏آلود به نماز نايستد و به خود نينديشد ؛ چرا كه در پيشگاه پروردگارش ايستاده است. براى بنده از نمازش آن مقدارى مى‏ماند كه در آن ، حضور قلب داشته است .

۷۳۱.امام باقر عليه السلام : هنگامى كه در نماز ايستاده‏اى ، به نمازت توجّه كن، كه تنها آنچه به آن توجّه دارى ، برايت حساب مى‏شود و در آن با دست و سر و ريشت بازى نكن، در دل با خود سخن مگو، خميازه مكش و دستان و سينه‏ات را كشيده و باز مكن، دستانت را بر هم مگذار - كه اين كار مجوس است - ، ۱ دهان‏بند مبند، خود را آن گونه كه شتر مى‏گستراند ، مگستران، بر كف پاهايت منشين و ساعدهايت را بر زمين مگستران، و از انگشتانت صدا در نياور، كه همه اينها كم گذاشتن از نماز است.

۷۳۲.دعائم الاسلام - در باره امام صادق عليه السلام - : ايشان خميازه كشيدن و دست‏ها و سينه را در نماز كشيدن ناپسند مى‏شمرد. ۲ خميازه كشيدن و دست و سينه را باز كردن، از كسالت است و انجام عمدى آن ، نهى شده است. خميازه ، بى‏اختيار هم مى‏آيد. پس هر كس به آن گرفتار شد و نتوانست خود را نگه دارد، دستش را روى دهانش بگذارد و جلوى آن را بگيرد و آن را تكرار نكند و طول ندهد.

1.در متن حديث ، «لا تكفّر» آمده است كه به دو معناست : گذاشتن دستى بر دست ديگر (تَكتُّف) و خم كردن بدن هنگام ايستادن پيش از ركوع.

2.گويى قاضى نعمان، مضمون حديث را نقل به معنا كرده و بيانى بر آن افزوده است.


شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
468

۸ / ۱۳

وَهذِهِ الاُمورُ

۷۳۰.الإمام عليّ عليه السلام : لا يَقومَنَّ أحَدُكُم فِي الصَّلاةِ مُتَكاسِلاً ولا ناعِساً، ولا يُفَكِّرَنَّ في نَفسِهِ ؛ فَإِنَّهُ بَينَ يَدَي رَبِّهِ عزّ وجلّ ، وإنَّما لِلعَبدِ مِن صَلاتِهِ ما أقبَلَ عَلَيهِ مِنها بِقَلبِهِ . ۱

۷۳۱.الإمام الباقر عليه السلام : إذا قُمتَ فِي الصَّلاةِ فَعَلَيكَ بِالإِقبالِ عَلى‏ صَلاتِكَ ، فَإِنَّما يُحسَبُ لَكَ مِنها ما أقبَلتَ عَلَيهِ ، ولا تَعبَث فيها بِيَدِكَ ولا بِرَأسِكَ ولا بِلِحيَتِكَ ، ولا تُحَدِّث نَفسَكَ ، ولا تَتَثاءَب، ولا تَتَمَطَّ ، ولا تُكَفِّر ۲ فَإِنَّما يَفعَلُ ذلِكَ المَجوسُ ، ولا تَلَثَّم ۳ ، ولا تَحتَفِز ۴ ، ولا تَفَرَّج كَما يَتَفَرَّجُ البَعيرُ ، ولا تُقعِ ۵ عَلى‏ قَدَمَيكَ ، ولا تَفتَرِش ذِراعَيكَ ، ولا تُفَرقِع أصابِعَكَ ، فَإِنَّ ذلِكَ كُلَّهُ نُقصانٌ مِنَ الصَّلاةِ . ۶

۷۳۲.دعائم الإسلام : عن جعفر بن محمّد [الصادق‏] عليه السلام أنَّهُ كَرِهَ التَّثَؤُّبَ وَالتَّمَطِّيَ فِي الصَّلاةِ ، وَالتَّثَؤُّبُ وَالتَّمَطّي إنَّما يَعتَريانِ عَنِ الكَسَلِ ، فَهُوَ مَنهيٌّ عَن أن يُتَعَمَّدَ أو يُستَعمَلَ ، وَالتَّثَؤُّبُ شَي‏ءٌ يَعتَري عَن غَيرِ تَعَمُّدٍ ، فَمَنِ اعتَراهُ ولَم يَملِكهُ فَليُمسِك يَدَهُ عَلى‏ فيهِ ويَرُدَّهُ ولا يَثنِهِ ولا يَمُدَّهُ . ۷

1.الخصال : ص ۶۱۳ ح ۱۰ عن محمّد بن مسلم عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام، الكافي : ج ۳ ص ۲۹۹ ح ۱، تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۲۴۲ ح ۱۳۴ كلاهما عن زرارة عن الإمام الباقر عليه السلام، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۳۰۲ ح ۹۱۶ عن الإمام الصادق عليه السلام، تحف العقول : ص ۱۰۳ كلّها نحوه، بحار الأنوار : ج ۱۰ ص ۹۱ ح ۱.

2.التكفير : وضع إحدى اليدين على الاُخرى (مجمع البحرين : ج ۳ ص ۱۵۸۰ «كفر»).

3.التلثّم : شدّ الفم باللثام (النهاية : ج ۴ ص ۲۳۱ «لثم»).

4.يقال : هو محتفز؛ أي مستعجل متوفّر غير متمكّن في جلوسه، كأنّه يريد القيام (النهاية : ج ۱ ص ۵۳۷ «حفز»).

5.الإقعاء : أن يضع إليتيه على عقبيه بين السجدتين (مجمع البحرين : ج ۳ ص ۱۵۰۱ «قعى‏»).

6.الكافي : ج ۳ ص ۲۹۹ ح ۱، علل الشرائع : ص ۳۵۸ ح ۱ كلاهما عن زرارة، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۳۰۳ ح ۹۱۶ عن الإمام الصادق عليه السلام، المقنع : ص ۷۵ من دون إسناد إلى أحد من أهل البيت عليهم السلام وكلّها نحوه، منتقى الجمان : ج ۲ ص ۸۲ ، بحار الأنوار : ج ۸۴ ص ۲۰۱ ح ۲.

7.دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۱۷۴، بحار الأنوار : ج ۸۴ ص ۲۶۷ ح ۶۷؛ وراجع المعجم الكبير : ج ۸ ص ۱۳۱ ح ۷۵۹۸ المصنّف لعبد الرزاق : ج ۲ ص ۲۶۹ ح ۳۳۱۸ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18060
صفحه از 862
پرینت  ارسال به