455
شناخت‌نامه نماز جلد دوّم

۷۰۲.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : هر گاه نماز بر پا مى‏شود و كسى از شما نياز به تخليه‏گاه دارد، نخست به آن جا برود.

۷۰۳.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : روا نيست مردى كه به خدا و روز آخرت ايمان دارد، در حالى كه پيشابش را نگه داشته، نماز بخواند تا آن گاه كه خود را سبك كند.

۷۰۴.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : كسى كه در تنگناى پيشاب است، نماز نخواند.

۷۰۵.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : كسى از شما در آن حال كه بول و مدفوعش انبوه شده است، نماز نخواند.

۷۰۶.معانى الأخبار - به نقل از اسحاق بن عمّار - : امام صادق عليه السلام فرمود : «براى "حاقن"، "حاقب" و "حاذق" نمازى نيست. حاقن ، كسى است كه پيشاب خود را نگه داشته و حاقب ، كسى است كه مدفوعش را نگه داشته و حاذق ، كسى است كه پاپوشش تنگ و از آن در فشار است».


شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
454

۷۰۲.عنه صلى اللَّه عليه وآله : إذا اُقيمَتِ الصَّلاةُ ووَجَدَ أحَدُكُمُ الخَلاءَ ، فَليَبدَأ بِالخَلاءِ . ۱

۷۰۳.عنه صلى اللَّه عليه وآله : لا يَحِلُّ لِرَجُلٍ يُؤمِنُ بِاللَّهِ وَاليَومِ الآخِرِ أن يُصَلِّيَ وهُوَ حَقِنٌ حَتّى‏ يُخَفِّفَ . ۲

۷۰۴.عنه صلى اللَّه عليه وآله : لا يُصَلِّ الرَّجُلُ وهُوَ زَنّاءٌ ۳ . ۴

۷۰۵.عنه صلى اللَّه عليه وآله : لا يُصَلِّيَنَّ أحَدُكُم وبِهِ أحَدُ العَقدَينِ - يَعنِي البَولَ وَالغائِطَ - . ۵

۷۰۶.معاني الأخبار عن إسحاق بن عمّار : سَمِعتُ أبا عَبدِ اللَّهِ [الصّادِقَ‏] عليه السلام يَقولُ : لا صَلاةَ لِحاقِنٍ ، ولا لحاقِبٍ، ولا لحاذِقٍ .
والحاقِنُ الَّذي بِهِ البَولُ ، وَالحاقِبُ الّذي بِهِ الغائِطُ ، وَالحاذِقُ الَّذي بِهِ ضَغطَةُ الخُفِّ . ۶

1.سنن الترمذي : ج ۱ ص ۲۶۳ ح ۱۴۲، سنن أبي داود : ج ۱ ص ۲۲ ح ۸۸، سنن الدارمي : ج ۱ ص ۳۵۴ ح ۱۳۹۹، الموطأ : ج ۱ ص ۱۵۷ ح ۴۹ ، مسند ابن حنبل : ج ۵ ص ۴۰۴ ح ۱۵۹۵۹، والأربعة الأخيرة نحوه وكلّها عن عبد اللَّه بن الأرقم، كنز العمّال : ج ۷ ص ۵۲۲ ح ۲۰۰۶۲.

2.سنن أبي داود : ج ۱ ص ۲۳ ح ۹۱، المستدرك على الصحيحين : ج ۱ ص ۲۷۴ ح ۵۹۸، السنن الكبرى : ج ۳ ص ۱۸۵ ح ۵۳۴۹ كلّها عن أبي هريرة، سنن ابن ماجة : ج ۱ ص ۲۰۲ ح ۶۱۹، مسند ابن حنبل : ج ۸ ص ۳۳۰ ح ۲۲۴۷۸ كلاهما عن ثوبان والثلاثة الأخيرة نحوه، كنز العمّال : ج ۷ ص ۵۲۳ ح ۲۰۰۷۰.

3.زنّاء : أي حاقن بوله (النهاية : ج ۲ ص ۳۱۴ «زنأ») .

4.المجازات النبويّة : ص ۱۲۶ ح ۹۱، الأمالي للسيّد المرتضى : ج ۴ ص ۱۹۲، بحار الأنوار : ج ۸۴ ص ۳۲۳ ح ۱۳؛ النهاية في غريب الحديث : ج ۲ ص ۳۱۴، مفردات ألفاظ القرآن : ص ۳۸۴ كلاهما من دون إسناد إلى أحد من أهل البيت عليهم السلام.

5.معاني الأخبار : ص ۱۶۴ ح ۱، المحاسن : ج ۱ ص ۱۶۳ ح ۲۳۵ وفيه «العصرين» بدل «العقدين» وكلاهما عن عيسى بن عبد اللَّه العمري عن أبيه عن جدّه (عن أبيه) عن الإمام عليّ عليه السلام، بحار الأنوار : ج ۸۴ ص ۳۲۳ ح ۱۰؛ مسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۴۴۵ ح ۹۷۰۳ عن أبي هريرة نحوه، المعجم الكبير : ج ۲۰ ص ۲۰ ح ۲۲، عن المسوّر بن مخرمة ، مسند إسحاق بن راهوية : ج ۲ ص ۵۹۴ ح ۱۱۶۹ عن عائشة وكلاهما نحوه، كنز العمّال : ج ۷ ص ۵۲۴ ح ۲۰۰۷۴.

6.معاني الأخبار : ص ۲۳۷ ح ۱، الأمالي للصدوق : ص ۴۹۸ ح ۶۸۳ كلاهما عن إسحاق بن عمّار، بحار الأنوار : ج ۸۴ ص ۳۱۹ ح ۷.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18876
صفحه از 862
پرینت  ارسال به