441
شناخت‌نامه نماز جلد دوّم

۶۷۶.امام صادق عليه السلام : هنگامى كه بنده نماز را آغاز مى‏كند، خداوند با روى كريمانه‏اش به او روى مى‏آورد و فرشته‏اى را بر او مى‏گمارد تا قرآن را كامل و تمام از لبش برچيند. پس اگر بنده از نمازش روى گرداند، خداوند نيز روى مى‏گرداند و او را به همان فرشته مى‏سپارد و اگر در همه نمازش، به آن متوجّه باشد، خداوند با روى كريمانه‏اش به او رو مى‏كند تا آن كه نمازش كامل و تمام بالا رود. و اگر در آن دچار فراموشى يا غفلت گرديد يا سرگرم به چيزى جز نماز شد، از نمازش، همان اندازه بالا مى‏رود كه به خدا روى داشته است و به دل غافل ، هيچ چيزى داده نمى‏شود.

۶۷۷.امام صادق عليه السلام - در باره سخن خداوند متعال: (پاك‏دلانه روى به دين داشته باش) - : در نماز بايست و به راست و چپ ، روى مگردان.

۶۷۸.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : هنگامى كه اذان نماز گفته مى‏شود، شيطان پشت مى‏كند و صدايى از خود در مى‏آورد تا صداى اذان شنيده نشود و چون اذان به پايان مى‏رسد، جلو مى‏آيد و چون اقامه گفته مى‏شود، دوباره پشت مى‏كند و هنگامى كه اقامه به پايان مى‏رسد، جلو مى‏آيد و به جان نمازگزار مى‏افتد و همواره به او مى‏گويد: «اين را و آن را به ياد آر»، تا آن جا كه نمازگزار نمى‏داند چند ركعت نماز خوانده است.


شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
440

۶۷۶.الإمام الصادق عليه السلام : إذَا استَفتَحَ العَبدُ صَلاتَهُ أقبَلَ اللَّهُ عَلَيهِ بِوَجهِهِ الكَريمِ ووَكَّلَ بِهِ مَلَكًا يَلتَقِطُ القُرآنَ مِن فيهِ التِقاطًا ، فَإِن أعرَضَ العَبدُ عَن صَلاتِهِ أعرَضَ اللَّهُ عَنهُ ووَكَّلَهُ إلَى المَلَكِ ، وإن أقبَلَ عَلى‏ صَلاتِهِ بِكُلِّهِ أقبَلَ اللَّهُ عَلَيهِ بِوَجهِهِ الكَريمِ حَتّى‏ تُرفَعَ صَلاتُهُ كامِلَةً ، وإن سَها فيها أو غَفَلَ أو شُغِلَ بِشَي‏ءٍ غَيرِها رُفِعَ مِن صَلاتِهِ بِقَدرِ ما أقبَلَ عَلَيهِ مِنها ، ولا يُعطَى القَلبُ الغافِلُ شَيئًا . ۱

۶۷۷.عنه عليه السلام - في قَولِهِ تَعالى‏ : (فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا) ۲ - : قُم فِي الصَّلاةِ ولا تَلتَفِت يَميناً ولا شِمالاً. ۳

۶۷۸.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وآله : إذا نودِيَ بِالصَّلاةِ أدبَرَ الشَّيطانُ ولَهُ ضُراطٌ، حَتّى‏ لا يَسمَعَ الأَذانَ، فَإِذا قُضِيَ الأَذانُ أقبَلَ، فَإِذا ثُوِّبَ بِها أدبَرَ، فَإِذا قُضِيَ التَّثويبُ أقبَلَ، حَتّى‏ يَخطُرَ بَينَ المَرءِ ونَفسِهِ ، يَقولُ : اُذكُر كَذا وكَذا، ما لَم يَكُن يَذكُرُ ، حَتّى‏ يَظَلَّ الرَّجُلُ إن يَدري كَم صَلّى‏ . ۴

1.مكارم الأخلاق : ج ۲ ص ۶۶ ح ۲۱۶۴، الأمالي للطوسي : ص ۶۹۳ ح ۱۴۷۱ عن حفص، فقه الرضا : ص ۱۰۳ وفيه «ووكله إليه» بدل «ووكله إلى الملك» ، دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۱۳۶ عن الإمام الباقر عليه السلام وليس فيها ذيله من «وإن اقبل على صلاته»، وكلّها نحوه ، بحار الأنوار : ج ۸۲ ص ۲۳۳ ح ۵۷ .

2.الروم : ۳۰.

3.تفسير القمّي : ج ۲ ص ۱۵۵ عن الفضل بن يسار وربعي بن عبد اللَّه، الهداية : ص ۱۶۱ ، فقه الرضا : ص‏۱۰۱ عن الإمام الرضا عليه السلام ، مسند زيد : ص ۱۲۰ عن زيد بن علي عليه السلام من دون إسناد إلى أحد من أهل البيت عليهم السلام وليس فيها صدره وكلّها نحوه ، بحار الأنوار : ج ۸۴ ص ۲۰۴ ح ۳، وراجع دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۱۵۷ و المستدرك على الصحيحين : ج ۲ ص ۴۲۶ ح ۳۴۸۲ .

4.صحيح البخاري : ج ۱ ص ۴۱۳ ح ۱۱۷۴، صحيح مسلم : ج ۱ ص ۲۹۱ ح ۱۹، سنن أبي داود : ج ۱ ص ۱۴۲ ح ۵۱۶، سنن النسائي : ج ۲ ص ۲۱ ح ۶۶۴ كلّها عن أبي هريرة، كنز العمّال : ج ۷ ص ۶۷۹ ح ۲۰۸۸۳ ؛ عوالي اللآلي : ج ۱ ص ۴۰۹ ح ۷۵ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۶۳ ص ۳۱۵ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه نماز جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب، ترجمۀ عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 19006
صفحه از 862
پرینت  ارسال به