79
عرضۀ حدیث بر قرآن

از امام باقر علیه السلام نقل شده، هر آن کس گمان برد که کتاب خدا مبهم است، هلاک شده و دیگران را به هلاکت می‌کشاند.۱

دسته سوم، روایاتی اند که به موجب آنها امام معصوم، تفسیر آیه‌ای را به قرینه آیه دیگر انجام داده است،۲ چنان که در موارد بسیاری، ائمّه علیهم السلام در بیان احکام و معارف اسلامی ‌به قرآن استدلال کرده‌اند.۳

دسته چهارم، حدیث ثقلین است.۴ البتّه این حدیث، دلالت روشنی بر فهم‌پذیری قرآن در نزد همگان نداشته است، چنان که برخی مانند محمّدامین استرآبادی و شیخ یوسف بحرانی، آن را شاهد بر فهم‌ناپذیری قرآن گرفته‌اند، هر چند که قول اکثر، دلالت آن بر فهم‌پذیری قرآن است.۵

به موجب این شواهد، دلایل روایی و قرآنی فهم‌ناپذیری قرآن باید تأویل شوند، به گونه‌ای که با دیدگاه فهم‌پذیری سازگار گردند. روایاتی که قابل جمع نباشند، به دلیل مخالفت با دلایل قرآنی و روایی و عقلی و تاریخی باید کنار گذاشته شوند. اندیشه‌وران مسلمان از سده سوم به بعد در دو حوزه شیعه و اهل سنّت این گونه عمل کرده‌اند.۶ بی‌فایده نیست در این باره سخنی، اگر چه کوتاه گفته شود.

محکم و متشابه گویا نخستین مسئله یا یکی از مسائل مورد توجّه در عصر صحابیان و ائمّه علیهم السلام بوده است.۷ در ‌باره معنای محکم و متشابه، بالغ بر هفده قول دیده می‌شود.۸

1.المحاسن: ج۱ص۲۷۰، المیزان: ج۳ص۸۷.

2.المیزان: ج۳ ص۸۷.

3.فرائد الاُصول: ج۱ص۱۴۴ _ ۱۴۵، البیان: ص۲۶۵.

4.مسند ابن حنبل: ج۳ص۱۴، وسائل الشیعة: ج۱۸ص۱۹.

5.فرائد الاُصول: ج۱ص۱۴۴، قوانین الاُصول: ص۳۹۳ _ ۳۹۴، البیان: ص۲۵۷، المیزان: ج۳ص۸۶.

6.ر . ک: جامع البیان: ج۱ ص۵۹ _ ۶۳، التبیان: ج۱ ص۴، مجمع البیان: ج۱ ص۳۱، المیزان: ج۳ ص۶۳ _ ۷۴، البیان: ص۲۶۳.

7.تفسیر الثوری: ص۷۵، تفسیر الصنعانی: ج۱ص۱۱۵ و ج۳ ص۶۲ و ۲۲۳، جامع البیان: ج۳ص۲۳۴ _ ۲۳۷، تفسیر العیّاشی: ج۱ص۲۲ _ ۲۴.

8.المیزان: ج۳ص۳۱ _ ۵۲.


عرضۀ حدیث بر قرآن
78

اعجاز قرآن از جهت لفظ در وجوه بلاغی۱ و عددی۲ و از جهت محتوایی در عدم اختلاف، اخبار غیبی، علوم و معارف قرآنی و از جنبه آورنده آن در اُمّی ‌بودن پیامبر صلی الله علیه و آله، شناخته می‌شود.۳ اکثر این وجوه، بویژه وجه بلاغی،۴ بر فهم‌پذیری قرآن دلالت می‌کنند. به موجب این وجه، نباید در قرآن آیه‌ای باشد که اغلاق و تعقید در مفهوم داشته باشد، به گونه‌ای که ذهن آدمی ‌در معنای آن سرگردان شود.۵

اعتبار سنّت پیامبر صلی الله علیه و آله تنها با قرآن دانسته می‌شود.۶ اگر گفته شود که می‌توان این اعتبار را با دلیل عصمت نیز ثابت کرد،۷ جواب داده می‌شود که ظاهراً خاستگاه دلیل عصمت، مصونیت وحی در دریافت و حفظ و ابلاغ است و این برای اعتبار سنّت پیامبر صلی الله علیه و آله، نیست. به هر حال، قرآن، تنها دلیل یا یکی از دلایل اعتبار سنّت پیامبر صلی الله علیه و آله است. پیداست که اگر قرآن برای آدمیان فهم‌پذیر نباشد و فهم آن، متوقّف بر بیان پیامبر صلی الله علیه و آله و به تبع او، ائمّه علیهم السلام باشد، به دور یا تسلسل می‌انجامد.

روایاتِ گویای فهم‌پذیری قرآن، فراوان اند، اگر چه از جهت میزان و شعاع دلالت، تفاوت دارند و از این جهت می‌توان آنها را در این چند دسته قرار داد:

دسته اوّل، احادیث موسوم به «عرض روایات و شروط بر قرآن» اند. این روایات، متواتر یا نزدیک به آن اند و به موجب آنها که زبان مطلق دارند، باید احادیث و شروط را با میزان «قرآن» ارزیابی کرد.

دسته دیگر، روایاتی هستند که گمان ابهام‌گویی در قرآن را نادرست و موجب هلاکت دانسته‌اند. به موجب این دسته که یک یا دو روایت بیشتر نیست و

1.أضواء علی السنّـة المحمّدیة: ص۴۲ و ۴۶ _ ۴۷.

2.مبانی كلامی اجتهاد: ص۴۸ _ ۴۹.

3.مبانی کلامی اجتهاد: ص۴۸ _ ۵۱، المیزان: ج۱ص۱۳۴ _ ۱۴۳.

4.مجمع البیان: ج۱ص۲۳، قوانین الاُصول: ص ۳۹۳، المیزان: ج۲ص۹.

5.المیزان: ج۲ ص۹، قرآن در اسلام: ص۳۱ _ ۳۲.

6.قوانین الاُصول: ص۳۹۴، المیزان: ج۳ ص۸۵.

7.علوم حدیث (فصل‌نامه): ش۱۵ ص۷۳ در مقالۀ «رابطۀ متقابل کتاب و سنّت»، علی نصیری.

  • نام منبع :
    عرضۀ حدیث بر قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی احمدی نورآبادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 19028
صفحه از 312
پرینت  ارسال به