77
عرضۀ حدیث بر قرآن

است.۱ روایت موسوم به ثقلین،۲ روایت «لیس شیء أبعد من عقول الرجال من تفسیر القرآن»، روایات در تفسیر آیه: (الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ) ،۳ وجود آیات متشابه، غموض معانی قرآن و وجود تحریف در آن و...، دیگر قرائن روایی و قرآنی این دیدگاه ذکر شده‌اند.۴

به موازات این تلقّی از زبان قرآن، نقد آن و دفاع از فهم‌پذیری قرآن انجام گرفته است. سده سوم و چهارم، آغاز این توجّه و بحث شناخته می‌شود.۵ در نقد و اثبات نارسایی دلایل ادّعا شده برای فهم‌ناپذیری قرآن، به شواهد قرآنی، روایی، عقلی و تاریخی استناد شده است.

در قرآن، دست کم، سه دسته آیات در ارتباط با فهم‌پذیری قرآن دیده می‌شود:

الف. آیات ناظر به اوصاف قرآن، مانند: نذیراً للعالمین، کافّة للناس، نور مبین، برهان، تبیان، هدی، رحمت، بشری، غیر ذی عوج، عربی مبین، یسر، نزول به لسان قوم،۶

ب. آیات مربوط به غایت و هدف قرآن، مانند: (لِیَدَّبَّرُوا آیاتِهِ وَ لِیتَذَکَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ) ،۷(لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ) ،۸(لَعَلَّهُمْ یتَّقُونَ) ۹ و (اَفَلا یتَدَبَّروُنَ).۱۰

ج: آیات نام‌بردار به تحدّی. قرآن، شش بار با کفّار در مقام تحدّی بر آمده است. اگر قرآن قابل فهم مستقیم نبود، تحدّی معنا نداشت.۱۱

1.جامع البیان: ج۱ ص۵۸ _ ۶۱، التبیان: ج۱ص ۴، الحدائق الناضرة: ج۱ ص۲۸ _ ۲۹، فرائد الاُصول: ج۱ص۱۳۹ _ ۱۴۲، البیان: ص۲۶۹، المیزان: ج۳ص۷۵.

2.الحدائق الناضرة: ج۱ ص۲۸ _ ۲۹.

3.فرائد الاُصول: ج۱ص۱۵۱ _ ۱۵۴، قوانین الاُصول: ص۳۹۳ _ ۳۹۴، البیان: ص۲۷۰ _ ۲۷۲.

4.جامع البیان: ج۱ ص۵۸ _ ۶۱، التبیان: ج۱ ص۴، المیزان: ج۳ ص۷۵.

5.به ترتیب، ر.ک: فرقان: ‌آیۀ ۱، سبأ: آیۀ ۲۸، نساء: آیۀ ۱۷۴، نحل: آیۀ ۸۹، زمر : آیۀ ۲۸، شعرا: آیۀ ۱۹۵، هود: آیۀ ۳۳، ابراهیم: آیۀ ۴.

6.ص: آیۀ ۲۹.

7.زمر : آیۀ ۲۷.

8.زمر : آیۀ ۲۸.

9.محمّد: آیۀ ۲۴. نیز، ر . ک: جامع البیان: ج۱ص۵۹ _ ۶۴، التبیان: ج۱ص۴، الجامع لأحكام القرآن: ج۱ ص۳۱ _ ۳۴، الصافی: ج۱ص۳۵ _ ۳۹، أنوار التنزیل و أسرار التأویل: ج۱ص۱۶۴ _ ۱۶۷، المیزان: ج۳ص ۸۴ وص۸۶.

10.بقره: آیۀ ۲۳ _ ۲۴، یونس: آیۀ ۳۸، هود: آیۀ ۱۳، اسرا: آیۀ ۸۸، قصص: آیۀ ۴۹ _ ۵۰، طور : آیۀ ۳۳ _ ۳۴. نیز، ر . ک: مجمع البیان: ج۱ص ۲۳، قوانین الاُصول: ص۳۹۳، المیزان: ج۱ ص۶۷ _ ۶۸ و ج۱۳ص۲۵۲.


عرضۀ حدیث بر قرآن
76

منتسب به این جریان، فهم‌ناپذیری قرآن، یک اصل نبود و به قول محقّق بحرانی(م۱۱۵۳ق) بعضی از اخباریان، این فکر را اختیار کردند.۱ عنوان اخباریان، بر طیف گسترده‌ای از محدّثان اطلاق شده که دست کم در فهم‌پذیری قرآن، اختلاف داشته‌اند. برخی، آنان را در دو جریان افراط و اعتدال قرار داده‌اند؛ چرا که این دو جریان، دو دیدگاه فهم‌ناپذیری مطلق و نسبیت‌‌گرایی را به نمایش گذاشتند.۲

گویا وحید بهبهانی(م۱۲۰۶ق)برای بار نخست، مسئله حجّیت ظاهر کتاب را مطرح کرد و به نقد دیدگاه اخباریان پرداخت.۳ پس از وی اصولیان با ذکر عنوان اعتبار یا حجّیت کتاب و گاه بدون ذکر عنوان، به نقد آن پرداختند.۴ چنان که گذشت، دیدگاه فهم‌ناپذیری قرآن در قیاس کل و بعض آن بر برخی روایات و ظاهر برخی آیات استوار است. به موجب برخی نقل‌ها، این دسته روایات به بیش از ۲۲۰ مورد بالغ می‌شود.۵ از این تعداد، ۸۲ روایت در وسائل الشیعة نقل شده است.۶ میزان دلالت این روایات بر فهم‌ناپذیری قرآن، یکسان نیست. دلالت برخی، ظاهر است و دلالت برخی دیگر، ظاهر نیست و به تأمّل و اجتهاد نیاز دارد. به همین جهت، نسبت به دلالت اکثر آنها بر فهم‌ناپذیری قرآن، تردید جدّی صورت گرفته است. پیشینیان با توجّه به این اختلاف دلالت، آنها را جداگانه ذکر و نقد نموده‌اند: اختصاص فهم قرآن به پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمّه علیهم السلام،۷ نهی از تفسیر به رأی و نهی از تفسیر بدون علم، سمت و سوی کلّی این روایات را تشکیل می‌دهند. روایات ناظر به دو مطلب اخیر، در متون حدیثی و تفسیری اهل سنّت نیز آمده۸ و به تفسیر بدون واسطه پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمّه علیهم السلام تلقّی شده

1.الحدائق الناضرة: ج۱ص۲۷ _ ۲۸.

2.الحدائق الناضرة: ج۱ ص۲۷ (پاورقی).

3.الفوائد الحائریّـة: ص۲۸۳ _ ۲۸۹.

4.فرائد الاُصول: ج۱ ص۱۳۷ _ ۱۵۴، قوانین الاُصول: ص۳۹۸.

5.الفوائد الطوسیّـة: ص۱۹۱ _ ۱۹۲، التفسیر و المفسّرون فی ثوبه القشیب: ج۱ص۹۱.

6.وسائل الشیعة: ج۱۸ص۱۲۹ _ ۱۵۱.

7.التبیان: ج۱ص۴، وسائل الشیعة: ج۱۸ ص۱۳۶، الحدائق الناضرة: ج۱ص۲۸ _ ۲۹، فرائد الاُصول: ج۱ص۱۴۱ _ ۱۴۲.

8.جامع البیان: ج۱ص۵۸ _ ۶۱.

تعداد بازدید : 19308
صفحه از 312
پرینت  ارسال به