است.۱ روایت موسوم به ثقلین،۲ روایت «لیس شیء أبعد من عقول الرجال من تفسیر القرآن»، روایات در تفسیر آیه: (الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ) ،۳ وجود آیات متشابه، غموض معانی قرآن و وجود تحریف در آن و...، دیگر قرائن روایی و قرآنی این دیدگاه ذکر شدهاند.۴
به موازات این تلقّی از زبان قرآن، نقد آن و دفاع از فهمپذیری قرآن انجام گرفته است. سده سوم و چهارم، آغاز این توجّه و بحث شناخته میشود.۵ در نقد و اثبات نارسایی دلایل ادّعا شده برای فهمناپذیری قرآن، به شواهد قرآنی، روایی، عقلی و تاریخی استناد شده است.
در قرآن، دست کم، سه دسته آیات در ارتباط با فهمپذیری قرآن دیده میشود:
الف. آیات ناظر به اوصاف قرآن، مانند: نذیراً للعالمین، کافّة للناس، نور مبین، برهان، تبیان، هدی، رحمت، بشری، غیر ذی عوج، عربی مبین، یسر، نزول به لسان قوم،۶
ب. آیات مربوط به غایت و هدف قرآن، مانند: (لِیَدَّبَّرُوا آیاتِهِ وَ لِیتَذَکَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ) ،۷(لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ) ،۸(لَعَلَّهُمْ یتَّقُونَ) ۹ و (اَفَلا یتَدَبَّروُنَ).۱۰
ج: آیات نامبردار به تحدّی. قرآن، شش بار با کفّار در مقام تحدّی بر آمده است. اگر قرآن قابل فهم مستقیم نبود، تحدّی معنا نداشت.۱۱
1.جامع البیان: ج۱ ص۵۸ _ ۶۱، التبیان: ج۱ص ۴، الحدائق الناضرة: ج۱ ص۲۸ _ ۲۹، فرائد الاُصول: ج۱ص۱۳۹ _ ۱۴۲، البیان: ص۲۶۹، المیزان: ج۳ص۷۵.
2.الحدائق الناضرة: ج۱ ص۲۸ _ ۲۹.
3.فرائد الاُصول: ج۱ص۱۵۱ _ ۱۵۴، قوانین الاُصول: ص۳۹۳ _ ۳۹۴، البیان: ص۲۷۰ _ ۲۷۲.
4.جامع البیان: ج۱ ص۵۸ _ ۶۱، التبیان: ج۱ ص۴، المیزان: ج۳ ص۷۵.
5.به ترتیب، ر.ک: فرقان: آیۀ ۱، سبأ: آیۀ ۲۸، نساء: آیۀ ۱۷۴، نحل: آیۀ ۸۹، زمر : آیۀ ۲۸، شعرا: آیۀ ۱۹۵، هود: آیۀ ۳۳، ابراهیم: آیۀ ۴.
6.ص: آیۀ ۲۹.
7.زمر : آیۀ ۲۷.
8.زمر : آیۀ ۲۸.
9.محمّد: آیۀ ۲۴. نیز، ر . ک: جامع البیان: ج۱ص۵۹ _ ۶۴، التبیان: ج۱ص۴، الجامع لأحكام القرآن: ج۱ ص۳۱ _ ۳۴، الصافی: ج۱ص۳۵ _ ۳۹، أنوار التنزیل و أسرار التأویل: ج۱ص۱۶۴ _ ۱۶۷، المیزان: ج۳ص ۸۴ وص۸۶.
10.بقره: آیۀ ۲۳ _ ۲۴، یونس: آیۀ ۳۸، هود: آیۀ ۱۳، اسرا: آیۀ ۸۸، قصص: آیۀ ۴۹ _ ۵۰، طور : آیۀ ۳۳ _ ۳۴. نیز، ر . ک: مجمع البیان: ج۱ص ۲۳، قوانین الاُصول: ص۳۹۳، المیزان: ج۱ ص۶۷ _ ۶۸ و ج۱۳ص۲۵۲.