توجّه و عمل اندیشهوران نقد حدیث بوده است.۱
افزون بر این حوزهها، سه علم معانی، بدیع و بیان، تبلور و خاستگاه این بحث شناخته میشوند. موضوع این سه علم، ویژگیهای لفظی، ساختاری و اسلوبی قرآن است. این دانشها از سده سوم و چهارم، مورد توجّه اندیشهوران مسلمان قرار گرفتند.۲ در نزدیک به نیم سده اخیر، تحت تأثیر بحث زبان دین در مغربزمین و ارتباط آن با زبان قرآن، کارها و بحثهای مستقلّ چندی در شکل مقاله و کتاب در این ارتباط انجام گرفته است. این بحث با عنوان زبان دین، زبان قرآن و گاه بدون اشاره به این عناوین، مطرح گردیده است.۳
در مغربزمین، در سده بیستم، زبان دین، شاخهای از دانش فلسفه دین شناخته شد و جنبه اصطلاحی پیدا کرد۴ و چگونگی فهم گزارههای کلامی، تهافتهای درونی متون دینی و تعارض علم و دین، مسائل اصلی آن را تشکیل میداد،۵ اگر چه چگونگی فهم گزارههای کلامی، جایگاه و نقش اصلی را داشت.۶ مشکل گزارههای کلامی برای فیلسوفان دین، آن بود که چگونه میتوان از زبان محدود و متناهی انسان در باره خدای نامحدود و نامتناهی سخن گفت. این مسائل بویژه مسئله فهم گزارههای کلامی، اختصاص به سده بیستم و حتّی مغربزمین ندارد؛ بلکه از دیرباز مطرح بوده و عالمان مسلمان نیز به آن توجّه داشتهاند. نظریّه تمثیل((the theory of analogy توماس اکویناس(م۱۲۷۴م) در مغربزمین و نظریّه اشتراک معنوی، اشتراک لفظی و تعطیل در اسلام، کهنترین دیدگاهها را تشکیل میدهند.۷
پس از غلبه پوزیتیویسم(تجربهگرایی)، معناداری و بیمعنایی یا شناختاری و غیر شناختاری زبان دین، جهت بحث قرار گرفت.۸ این بحثها در مغربزمین، ناظر به
1.ر . ک: بخش چهارم، فصل سوم، نیز، ر . ک: القرآنیّون: ص۱۰۶ _ ۲۰۵، المیزان: ج۳ص۸۴ _ ۸۷.
2.ر . ک: زبان قرآن، فراستخواه، التمهید فی علوم القرآن.
3.المیزان: ج۱، ص۲۰، علوم حدیث (فصلنامه): ش۲۹ ص۱۵ _ ۲۱، پژو هشهای قرآنی (فصلنامه): ش۹ _ ۱۰ ص۳۰۶ _ ۳۱۸، قبسات (فصلنامه): ش۲۵ ص۶۵ _ ۷۸، کیان (ماهنامه): ش۶۱. نیز، ر . ک: باد و باران در قرآن، بسط تجربۀ نبوی، قرآن و فرهنگ زمانه، كتاب مفهوم النصّ.
4.عقل و اعتقادات دینی: ص۲۵۲، مبانی کلامی اجتهاد: ص۳۰۹.
5.عقل و اعتقادات دینی: ص۲۵۲، زبان دین: ص۵۸، مبانی كلامی اجتهاد: ص۳۱۲ _ ۳۱۴، قبسات (فصلنامه): ص۴.
6.عقل و اعتقادات دینی: ص۲۵۲.
7.عقل و اعتقادات دینی: ص۲۵۶، معرفت (فصلنامه): ش۱۹ ص۸ _ ۹.
8.عقل و اعتقادات دینی: ص۲۵۳ _ ۲۶۴.