61
عرضۀ حدیث بر قرآن

مطلق‌گرایی در جنبه اثبات، گویا نگاه غالب در سده‌های سوم و چهارم بوده است. شاهد بر این مدّعا می‌تواند این عبارات از آثار اندیشه‌وران مسلمان باشد: عبارت «السنّة قاضیة علی الکتاب و لیس الکتاب بقاض علی السنّة» در زبان تابعیان، عبارت «المتعلّقین بالأخبار» در کلام شیخ مفید۱ و نیز عبارت «أصحاب الحدیث» در کلام سیّد مرتضی(م۴۳۶ق)، شیخ طوسی(م۴۶۰ق) و شهرستانی(م۵۷۳ق).۲ در سده یازدهم با ظهور طیف جدیدی از اخباریان در حوزه امامیّه، این رویکرد که پیش از این در کلام پیشینیان واضح و صریح نبود، نمایان و آشکار مطرح شد. طیفی از این جریان حدیث‌گرا تصریح کرده‌اند که ظواهر آیات قرآن حجّت نیست و باید قرآن را با کلام معصومان علیهم السلام تفسیر نمود.۳ دیدگاه مطلق‌گرایی در واپسین دهه‌های سده سوم به بعد، با نقد اندیشه‌وران دانش تفسیر و اصول مواجه شده است.۴

رویکرد مطلق‌گرایی در جنبه نفی در سده چهاردهم به صورت آشکار مطرح شد. پیش از این در سده دوم از گروهی با نام خوارج یا معتزله یاد شده که گویی طرفدار این اندیشه بوده‌اند؛ زیرا آنان همه اخبار را انکار می‌کردند.۵ در سده سیزدهم و پس از آن در شبه قارّه هند، مصر و عراق، جریانی در جهت نقد حدیث پدید آمد. این جریان، نقد حدیث بر اساس اسناد را به شدّت نقد می‌کرد. این نقد که تردید در طریق سنّت بود و نه خود سنّت، اعتبار بسیاری از احادیث، بویژه در زمینه تفسیر را با تردید جدّی مواجه کرد. سیّد احمد خان(م۱۸۹۷م)، چراغ‌علی(م۱۸۹۷م)، ابو شادی احمد زکی (م۱۹۵۵م) به این جریان تعلّق دارند.۶

1.تصحیح اعتقادات الإمامیّة: ص۸۸.

2.مصادر الاستنباط: ص۵۳.

3.الفوائد المدنیّة: ص۴۷، الحدائق الناضرة: ج۱ ص۲۷ _ ۲۸، الفوائد الحائریّـة: ص۲۸۳ _ ۲۸۴، قوانین الاُصول: ص۳۹۳، فرائد الاُصول: ج۱ ص۱۳۷ _ ۱۵۴، کفایة الاُصول: ج۲ ص۵۹، مصادر الاستنباط: ص۵۸، التفسیر و المفسّرون: ج۱ ص۸۸ _ ۹۴.

4.ر . ک: الموافقات: ج۳ ص۲۷۳.

5.الاُمّ: ج۷ ص۲۷۳، القرآنیّون: ص۹۵ _ ۹۸.

6.القرآنیّون: ص۱۰۶ _ ۱۱۱، ۱۷۶ _ ۱۷۷ و ۱۸۰ _ ۱۸۳ و ۲۰۵.


عرضۀ حدیث بر قرآن
60

دیدگاه سوم که مقبول بیشتر امامیّه و جمهور اهل سنّت است، امکان نَسخ و نبود مانع قرآنی است.۱ ابو حنیفه (م۱۵۰ق)، مالک (م۱۷۶ق)، بنا به قولی ابن حنبل (م۲۴۱ق)، ابن قتیبه دینوری(م۲۷۶ق)، جصّاص (م۳۸۵ق)، سیّد مرتضی (م۴۳۶ق)، ابن حزم (م۴۵۶ق)، سرخسی (م۴۹۰ق)، غزالی(م۵۰۵ق)، آمدی(م۶۳۱ق) و محقّق حلّی (م۶۷۶ق) در شمار طرفداران این قول شناخته می‌شوند.۲

در میان این گروه، سیّد مرتضی به تفصیل، به نقد استدلال‌های شافعی و شیخ مفید پرداخته است،۳ چنان که برخی اندیشه‌وران معاصر اهل سنّت، به وجود ناسازگاری میان رأی شافعی در وحیانی بودن سنّت و انکار نَسخ توسّط او اشاره کرده‌اند.۴

تفسیر قرآن با سنّت

این مسئله نیز مسئله‌ای اختلافی است. در روایات بسیاری، از تفسیر به رأی، نهی و به تفسیر با اثر صحیح از پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمّه امامیّه علیهم السلام تأکید شده است.۵

در سده سوم و چهارم، تفسیرنگاری با عطف توجّه به این روایات، آغاز شد. در حوزه اهل سنّت، جامع البیان طبری(م۳۱۰ق) و در حوزه امامیّه، التبیان طوسی(م۴۶۰ق) شایان ذکرند. زبان بیشتر این روایات، مطلق است و همه آیات قرآن را فرا می‌گیرد. گویی تلقّی فهم‌ناپذیری قرآن از آنها بستری را فراهم آورد تا مفسّران در باره جایگاه سنّت نسبت به قرآن اندیشه کنند.۶ با رهگیری این بحث، سه دیدگاه در باره جایگاه سنّت در تفسیر قرآن نمایان می‌شود: مطلق‌گرایی در جنبه اثبات، مطلق‌گرایی در جنبه نفی و نسبیت‌گرایی.

1.معالم الدین: ص۲۱۹.

2.تأویل مختلف الحدیث: ص۱۸۲، الفصول فی الاُصول: ج۱ ص۱۴۴، الذریعة: ج۱ ص۴۶۰ _ ۴۶۲، الإحکام، ابن حزم: ج۴ ص۴۷۷، عدّة الاُصول: ج۳ ص۴۵ _ ۴۶، اللمع: ص۱۷۳، اُصول السرخسی: ج۲ ص۶۷ _ ۶۸، المستصفی: ص۱۰۱، الأحکام، آمدی: ج۳ ص۱۵۳، معارج الاُصول: ص۱۷۲.

3.الذریعة: ج۱ ص۴۶۰ _ ۴۶۲.

4.تأثیث الإیدیولوجیّـه الوسطیة: ص۸۹ _ ۹۰.

5.جامع البیان: ج۱ ص۵۸ _ ۶۱، الجامع لأحکام القرآن: ج۱ ص۳۱ _ ۳۴، الفوائد المدنیّة: ص۲۸و ۱۲۸، وسائل الشیعة: ج۱۸ ص۱۲۹ _ ۱۵۱.

6.ر . ک: مکاتب تفسیری: ج۱ ص۲۶۰ _ ۲۹۵.

  • نام منبع :
    عرضۀ حدیث بر قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی احمدی نورآبادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18957
صفحه از 312
پرینت  ارسال به