امام رضا علیه السلام فرمود: هو حبل الله المتین و عروته الوثقى و طریقته المثلى، المؤدّی إلى الجنّة و المنجى من النار، لا یخلق من الأزمنة و لا یغث على الألسنة، لأنّه لم یجعل لزمان دون زمان، بل جعل دلیل البرهان و حجّة على کلّ إنسان. لا یأتیه الباطل من بین یدیه و لمن خلفه تنزیل من حکیم حمید.۱
از عبد الله بن مسعود نقل شده که: إنّ هذا القرآن مأدبة الله فتعلّموا من مأدبة الله ما استطعتم إنّ هذا القرآن هو حبل الله الذی أمر به و هو النور المبین و الشفاء النافع عصمة لمن اعتصم به و نجاة لمن تمسّک به لا یعوج فیقوم و لا یرفع فیتغیّب و لا تنقضی عجائبه و لا یخلق بردّ.۲
افزون بر این آیات و روایات که در وصف قرآن آمدهاند، روایات بسیاری از طریق شیعه و اهل سنّت نقل شدهاند که به موجب آنها قرآن، میزان و مرجع شناخت و تشخیص درست از نادرست روایات است. این دسته روایت با عنوان «احادیث عرض (عرضه)» شناخته میشوند.۳
با این وجود گویا مسئله چندان روشن و قطعی نیست. شاطبی (م۷۹۱ق) با عبارت «رتبة السنّة التأخّر عن الکتاب فی الاعتبار» این بحث را مطرح کردهاست.۴ نارسایی واژه رتبه در عبارت او و آشفتگی و ناهماهنگی دلایل، شناسایی دیدگاه شاطبی را مشکل ساخته است. شیخ محمّد خضری (م۱۳۴۵ق)، محمّد عبده(م۱۳۲۳ق)، رشید رضا (م۱۳۵۴ق) و ابو ریّه (م۱۴۰۳ق) با ستایش از ژرفنگری شاطبی به تکرار متن وی بسنده کردهاند.۵ محمّدتقی حکیم و عبد الغنی عبد الحق با نقد دیدگاه او، گویا سنّت را همتراز قرآن دانستهاند۶ و محمّدحسین طباطبایی (م۱۴۰۲ق) با جداسازی سنّتِ بیانگر جزئیات جهان دیگر و احکام کلّی از سنّت تفسیری، جانب ناهمترازی سنّت
1.عيون أخبار الرضا۷ : ج۲ ص۱۳۰، بحار الأنوار : ج۸۹ ص۱۴.
2.مجمع الزوائد: ج۷ ص۱۶۴.
3.الرسالة: ص۲۲۴، الاُمّ: ج۷ ص۳۰۸، سنن الدارقطنی: ج۴ ص۱۳۳، المعجم الکبير : ج۲ ص۹۷ و ج۱۲ ص۲۴۴، الکافی: ج۱ ص۶۹ _ ۷۰، تفسیر العيّاشی: ج۱ ص۸ _ ۹.
4.الاُصول العامّـة: ص۲۴۸ _ ۲۴۹.
5.اُصول الفقه: ص۲۱۸، المنار : ج۶ص۱۵۹، الاُصول العامّـة: ص۲۴۸، أضواء علی السنّـةالمحمّدیة: ص۳۹.
6.اُصول العامّة: ص۲۴۸ _ ۲۴۹، حجّیة السنّـة: ص۴۸۸.