توسّط پیامبر صلی الله علیه و آله بود، درست همان گونه که عبری شدن تورات، نتیجه خوانده شدن آن توسّط موسی علیه السلام به زبان عبری بود.۱
همچنین میتوان این دیدگاه را به جاحظ و همه کسانی که طبیعت اعجازی صورت لفظی قرآن را انکار کردهاند، نسبت داد. نظام معتزلی بر آن بود که دیگران میتوانند اثری حتّی نیکوتر و عالیتر از قرآن به وجود آورند. از این رو، صورت ظاهری و لفظی قرآن، معجزه آن و دلیل حقّانیت ادّعای حضرت محمّد صلی الله علیه و آله نیست؛ بلکه تنها محتوای آن، این چنین است که از گذشته و آینده خبر میدهد. بنا بر این، قرآن از این منظر که الفاظ آن از پیامبر صلی الله علیه و آله است، یک اثر ساخته انسان است، هر چند بدان سبب الهی است که پیامبری که آن را به وجود آورده، به طور خاص دارای این موهبت بوده است که قدرت ایجاد کردن آن را داشته و نیز آن را چنان به وجود آورده که نماینده اراده و قصد خدا باشد.۲
به موجب گزارش سیّد احمد خان هندی، شاه ولی الله دهلوی، از این رأی دفاع کرده است. در این گزارش آمده که بعضی گفتهاند بر پیغمبر، صِرف معانی و مضامین قرآن القا شده؛ لیکن الفاظ و عبارات آن از خود آن حضرت است و در زبان عربی که زبان خودش بوده، بیان فرموده است. شاه ولی الله دهلوی، این نظر را زیر عنوان «تدلّی» ابراز کرده است.۳
در دوره معاصر، نصر حامد ابو زید بر این دیدگاه پای فشرده است. وی معتقد است که وحی، کلام الله حقیقی است؛ امّا در بیان و تعبیر آن (در عبارات و واژگان و ترکیب جملات)، تا اندازهای به بشر اجازه داده شده است.۴ گویی تفسیر وحی به تجربه فردی شخص پیامبر صلی الله علیه و آله وابسته است. برخی از دانشوران مسلمان، این تفسیر را پذیرفتهاند.۵
1.فلسفۀ علم کلام: ص۱۹۹ _ ۲۰۱، دائرة المعارف بزرگ اسلامی: ج۴ ص۵۲۰.
2.فلسفۀ علم کلام: ص۲۰۳ _ ۲۰۵.
3.تفسير القرآن و هو الهدی و الفرقان: ص يب _ يج.
4.کیان (ماهنامه): ش۲۱ ص۶۷ ( گفتگو با نصرحامد ابوزید)
5.بسط تجربۀ نبوی: ص۸۱ _ ۸۲.