پس استعمال لفظ «کلام» و لفظ «قول» در موارد غیر بشری، استعمالی حقیقی است و هیچ مجازی در کار نیست؛ چرا که غرض از کلام و قول _ که همان تفهیم دیگران است _ در کلام خدا با انبیا و ملائکه و جن، و در کلام ملائکه و جن با یکدیگر موجود است، هر چند که لوازم انسانی آن یعنی داشتن ریه و دهان و حنجره و صدا در آن موارد نباشد.۱
کلام الله، لفظ و معناست یا معنا بدون لفظ؟
متن قرآن کریم به طور خاص به عنوان کلام خدا، و کلام خدا با بشر به گونه عام، آیا شامل لفظ و معناست، یا به معنا اختصاص دارد و خدا معنا را به پیامبران القا و تفهیم میکند و هر پیامبری آن را به زبان قوم خود، بیان میکند؟ این مسئله در دانش اصول فقه، دانش تفسیر و علوم قرآنی و گویا دانش کلام از دیرباز پیشینه دارد.
در دانش کلام، در سده دوم، موضوع حادث یا قدیم بودن کلام خدا مطرح شد. عدّهای چون جهم بن صفوان (م۱۲۶ق) و جعد بن درهم(م۱۲۹ق) جانب حدوث کلام را گرفتند و گروهی مانند ابن کلاب از قدمت آن دفاع کردند.۲ اختلاف در این مسئله و تفسیرهای متفاوت از آن، به پدید آمدن اختلافات و شکلگیری فرقههای کلامی در حوزه اهل سنّت انجامید. معتزله از حدوث کلام سخن گفتند و اهل حدیث و اشاعره از قدم آن۳ .
مراد از مخلوق و نامخلوق بودن کلام الهی به وضوح دانسته نیست و به ناچار تنها میتوان به دامن احتمال پناه برد.۴ یکی از احتمالات، این است که محلّ اختلاف، الفاظ قرآن بوده است، چنان که از برخی عبارات منسوب به ابن کلاب و کلام نفسی فخر رازی میتواند استفاده شود.۵ در حوزه شیعه این بحث نه تنها مهم تلقّی نشده، بلکه از ورود به آن پرهیز داده شده است. تأکید بر «کلام الله بودن قرآن»، ترجیعبند عبارات امامان شیعه
1.المیزان: ج۲ص۳۱۵ _ ۳۱۶.
2.مقالات الإسلاميّين: ص۵۱۷ و ۵۸۶ _ ۵۸۷، فلسفۀ علم کلام: ص۲۸۶ _ ۲۸۷، الملل و النحل: ج۲ص۲۸۰.
3.الُاصول الخمسة: ص۵۲۷، الملل و النحل: ج۲ص۲۸۱ _ ۲۸۴.
4.التفسير الکبير : ج۱ص۳۱، فلسفۀ علم کلام: ص۲۵۴ _ ۲۹۹، الملل و النحل: ج۲ص۱۸۹ _ ۲۶۵.
5.فلسفۀ علم کلام: ص۲۶۹ _ ۲۷۰، وحی و افعال گفتاری: ص۱۷۰ _ ۱۷۵.