277
عرضۀ حدیث بر قرآن

ظاهر احادیث عرض و تتبّع در اقوال و عبارات اندیشمندان دانش اصول و کلام و تفسیر و...، گویای وجود اختلاف و دیدگاه‌های مختلف اند.

۱۱. مدلول معیار در مدلول ‌قرآن

مراد از «مدلول ‌قرآن» به عنوان معیار ارزیابی حدیث چیست؟ با تتبّع در عبارات در دانش تفسیر، اصول، کلام، نقد حدیث و درایة الحدیث، عناوین: ظاهر ‌قرآن، نصّ ‌قرآن، سیاق آیه یا آیات، روح عام و کلّی قرآن و نظام مجموعی آیات، دیده می‌شوند.

۱۲. زبان احادیث

آیا احادیث مانند قرآن در بیان مراد، چند لایه اند؟ آیا احادیث به سان ‌قرآن، ظاهر و باطن دارند، چنان که محکم و متشابه دارند؟ آیا بیان آنها ظاهر در معنایند و نیز نصّ در آن؟ آیا نگاه سیاقی در فهم مراد احادیث، به سان قرآن از جایگاه والایی برخوردار است، چنان که نگاه نظام‌وار و شبکه‌ای چنین است؟ به عبارت دیگر، آیا ویژ‌گی‌هایی که برای زبان قرآن ذکر شده یا می‌توان ذکر کرد، کم و بیش در باره احادیث نیز جاری و ساری اند؟ با تتبّع در موارد نقد محتوایی حدیث، دانسته می‌شود که به رغم تمایل به معنای ظاهری احادیث، در باره زبان احادیث و طریق فهم مقاصد آنها، چندان بحث نشده است و گویا این مسئله نیز می‌تواند در عدم توجّه به نقد ‌قرآن‌محور، بی‌اثر نبوده باشد.۱

۱۳. قداست جوامع حدیثی

قداست روایات بویژه روایات کتب معتبر مسلمانان که توسّط پیشینیان فراهم شده‌اند، به همراه اعتماد و اطمینان به صاحبان آنها سبب شده تا عالمان نقد حدیث ‌اوّلاً به نقد محتوایی احادیث نپردازند، ثانیاً در مواردی که به این کار می‌پردازند، به گونه‌ای آنها را تأویل و توجیه کنند تا به طرد و ردّ آنها نینجامد. در کنار این دو عامل می‌توان به عامل فرصت‌طلبی مخالفان و معاندان و منکران ‌سنّت نیز اشاره کرد؛ چرا که نقد محتوایی و ارزیابی احادیث بر پایه آن، به مثابه دالان ورود برای این گروه بود. ۲

1.السنّـة و مکانتها فی التشریع الإسلامی: ص۳۸۰ _ ۳۸۵.

2.نحو تفعیل نقد المتن: ص۱۶۸ _ ۱۷۵، منهج نقد المتن عند علماء الحدیث النبوی: ص۲۳.


عرضۀ حدیث بر قرآن
276

حدیث تلاش کرده‌اند دامن اهل حدیث را از این نسبت، دور نگه دارند؛ زیرا آنان در توجیه عدم اعتنای محدّثان به نقد محتوایی و بسندگی آنها به نقد اسنادی، متذکّر شده‌اند که نقد محتوایی در تخصّص محدّثان نبوده یا نقد اسنادی بسی دشوارتر و دقیق‌تر و حوصله‌بَر‌تر از نقد محتوایی است. در باره هم‌ترازی در اعتبار نیز ظاهراً برخی از اصولیان متأخّر به آن تمایل پیدا کرده‌اند.۱

۹. جایگاه ‌سنّت نسبت به ‌قرآن

موضوع «جایگاه ‌سنّت نسبت به ‌قرآن» از دیرباز مطرح بوده است. به موجب قرائن آشکار و نهان، سه دیدگاه در این باره سابقه دارد: تقدّم قرآن بر ‌سنّت، تقدّم ‌سنّت بر قرآن و هم‌ترازی در اعتبار. تقدّم قرآن بر ‌سنّت ظاهراً در کتاب اصولی الموافقات شاطبی(م۷۹۰ق) آشکارا مطرح و از آن جانبداری شده است.۲ در دوره معاصر، عالمان نقد حدیث مانند: محمّد عبده و رشید رضا،۳ احمد امین مصری،۴ محمود ابو ریّه۵ و ... این قول را دنبال کرده‌اند. هم‌ترازی قرآن و ‌سنّت در اعتبار، دیدگاه رایج در دو حوزه شیعه و اهل ‌سنّت است.۶ دیدگاه تقدّم ‌سنّت بر قرآن با صراحت مطرح نشده است، گر چه عبارت معروف «قرآن به ‌سنّت محتاج‌تر است تا ‌سنّت به ‌قرآن» و یا قول به عدم حجّیت ظواهر ‌قرآن، می‌تواند ناظر به این قول تلقّی شود.

۱۰. گونه تناظر حدیث با ‌قرآن

در عرضه حدیث بر ‌قرآن، معیار، موافقت است یا عدم موافقت و یا هر دو؟ و در فرض مخالفت، تباین کلّی، مراد است یا مطلق مخالفت که عام و خاص را شامل می‌شود؟

1.اُصول الفقه، مظفّر: ج۲ص۲۲۲.

2.الموافقات: ج۴ ص۵ _ ۶.

3.تفسیر المنار: ج۶ ص۱۵۸ _ ۱۶۳.

4.أضواء علی السنّـة المحمّدیة: ص۹ _ ۱۰.

5.أضواء علی السنّـة المحمّدیة: ص۳۹ _ ۴۱.

6.ر.ک: الاُصول العامّـة للفقه المقارن: ص۲۴۹ _ ۲۵۰، حجّیة السنّـة: ص۴۸۸ _ ۴۹۴.

  • نام منبع :
    عرضۀ حدیث بر قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی احمدی نورآبادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18968
صفحه از 312
پرینت  ارسال به