ظاهر احادیث عرض و تتبّع در اقوال و عبارات اندیشمندان دانش اصول و کلام و تفسیر و...، گویای وجود اختلاف و دیدگاههای مختلف اند.
۱۱. مدلول معیار در مدلول قرآن
مراد از «مدلول قرآن» به عنوان معیار ارزیابی حدیث چیست؟ با تتبّع در عبارات در دانش تفسیر، اصول، کلام، نقد حدیث و درایة الحدیث، عناوین: ظاهر قرآن، نصّ قرآن، سیاق آیه یا آیات، روح عام و کلّی قرآن و نظام مجموعی آیات، دیده میشوند.
۱۲. زبان احادیث
آیا احادیث مانند قرآن در بیان مراد، چند لایه اند؟ آیا احادیث به سان قرآن، ظاهر و باطن دارند، چنان که محکم و متشابه دارند؟ آیا بیان آنها ظاهر در معنایند و نیز نصّ در آن؟ آیا نگاه سیاقی در فهم مراد احادیث، به سان قرآن از جایگاه والایی برخوردار است، چنان که نگاه نظاموار و شبکهای چنین است؟ به عبارت دیگر، آیا ویژگیهایی که برای زبان قرآن ذکر شده یا میتوان ذکر کرد، کم و بیش در باره احادیث نیز جاری و ساری اند؟ با تتبّع در موارد نقد محتوایی حدیث، دانسته میشود که به رغم تمایل به معنای ظاهری احادیث، در باره زبان احادیث و طریق فهم مقاصد آنها، چندان بحث نشده است و گویا این مسئله نیز میتواند در عدم توجّه به نقد قرآنمحور، بیاثر نبوده باشد.۱
۱۳. قداست جوامع حدیثی
قداست روایات بویژه روایات کتب معتبر مسلمانان که توسّط پیشینیان فراهم شدهاند، به همراه اعتماد و اطمینان به صاحبان آنها سبب شده تا عالمان نقد حدیث اوّلاً به نقد محتوایی احادیث نپردازند، ثانیاً در مواردی که به این کار میپردازند، به گونهای آنها را تأویل و توجیه کنند تا به طرد و ردّ آنها نینجامد. در کنار این دو عامل میتوان به عامل فرصتطلبی مخالفان و معاندان و منکران سنّت نیز اشاره کرد؛ چرا که نقد محتوایی و ارزیابی احادیث بر پایه آن، به مثابه دالان ورود برای این گروه بود. ۲