۷. وجود تشابه در حدیث
در احادیث، به سان آیات، تشابه وجود دارد. در احادیث به این مطلب اشاره شده،۱ چنان که جایگاه سنّت نسبت به قرآن نیز بر آن دلالت دارد.۲ در احادیث مستفیض (به قولی)، از طریق امامیّه آمده:
إنّ فی أخبارنا متشابها کمتشابه القرآن فردّوا متشابهها إلی محکمها.۳
به موجب دیدگاه معروف در باره جایگاه سنّت نسبت به قرآن، سنّت در چارچوب و محدوده بیانات و موضوعات قرآن جای دارد و تنها مشتمل بر اموری است که قرآن مشتمل بر آنهاست، چنان که تنها مبیّن اموری است که قرآن به آنها پرداخته است.۴ بر اساس این جایگاه و نیز کلام نبوی: «إنّا مَعاشرَ الأنبیاءِ نُکَلِّمُ الناسَ علی قَدرِ عُقولِهِم»، تشابه در اخبار پیدا میشود.۵
۸. جایگاه نقد محتوایی نسبت به نقد اسنادی
در باره این که نقد محتوایی مقدّم است یا این که نقد اسنادی یا هر دو در یک تراز و سطح در اعتبار قرار دارند، سه دیدگاه در میان عالمان دانش اصول و نقد حدیث دیده میشود. دیدگاه تقدّم نقد محتوایی را میتوان به برخی از پیشینیان مانند: شیخ مفید، سیّد مرتضی، ابو بکر سرخسی، شیرازی، غزالی و ... نسبت داد، چنان که در میان متأخّران، محمّد عبده، رشید رضا، احمد امین، محمود ابو ریّه، علّامه طباطبایی، سبحانی و ... شایان ذکرند.۶ گویا غالب محدّثان، مانند ابن حزم ظاهری و برخی از اصولیان و عالمان نقد حدیث، مدافع تقدّم سنّت اند،۷ هر چند که برخی از عالمان نقد