275
عرضۀ حدیث بر قرآن

۷. وجود تشابه در حدیث

در احادیث، به سان آیات، تشابه وجود دارد. در احادیث به این مطلب اشاره شده،۱ چنان که جایگاه ‌سنّت نسبت به قرآن نیز بر آن دلالت دارد.۲ در احادیث مستفیض (به قولی)، از طریق ‌امامیّه آمده:

إنّ فی أخبارنا متشابها کمتشابه القرآن فردّوا متشابهها إلی محکمها.۳

به موجب دیدگاه معروف در باره جایگاه ‌سنّت نسبت به ‌قرآن، ‌سنّت در چارچوب و محدوده بیانات و موضوعات قرآن جای دارد و تنها مشتمل بر اموری است که قرآن مشتمل بر آنهاست، چنان که تنها مبیّن اموری است که قرآن به آنها پرداخته است.۴ بر اساس این جایگاه و نیز کلام نبوی: «إنّا مَعاشرَ الأنبیاءِ نُکَلِّمُ الناسَ علی قَدرِ عُقولِهِم»، تشابه در اخبار پیدا می‌شود.۵

۸. جایگاه نقد محتوایی نسبت به نقد اسنادی

در باره این که نقد محتوایی مقدّم است یا این که نقد اسنادی یا هر دو در یک تراز و سطح در اعتبار قرار دارند، سه دیدگاه در میان عالمان دانش اصول و نقد حدیث دیده می‌شود. دیدگاه تقدّم نقد محتوایی را می‌توان به برخی از پیشینیان مانند: شیخ مفید، سیّد مرتضی، ابو بکر سرخسی، شیرازی، غزالی و ... نسبت داد، چنان که در میان متأخّران، محمّد عبده، رشید رضا، احمد امین، محمود ابو ریّه، علّامه طباطبایی، سبحانی و ... شایان ذکرند.۶ گویا غالب محدّثان، مانند ابن حزم ظاهری و برخی از اصولیان و عالمان نقد حدیث، مدافع تقدّم ‌سنّت‌ اند،۷ هر چند که برخی از عالمان نقد

1.المیزان: ج۳ ص۶۸.

2.المیزان: ج۳ ص۶۸.

3.الموافقات: ج۴ ص۸ _ ۹.

4.المیزان: ج۳ ص۶۸.

5.ر . ک: بخش اوّل، فصل دوم.


عرضۀ حدیث بر قرآن
274

معتقدند نیز چنین کلامی‌ را دست کم در مقام عمل، قبول ندارند. مقصود از فهم‌ناپذیری قرآن، فهم‌ناپذیری بخشی از آن، مانند: آیات متشابه، آیات احکام یا آیات توحید و سایر اوصاف خداست، اگر چه به قرینه محلّ بحث و اختلاف اخباریان با اصولیان _ که در دلایل احکام است _ ، قول به عدم حجّیت ظواهر ‌قرآن، به آیات احکام ناظر است.

۵. وجود تشابه در ‌قرآن

در ‌قرآن، آیات متشابه وجود دارد و شاهد بر آن افزون بر ظاهر برخی آیات ‌قرآن،۱ روایات متواتر از طریق شیعه و اهل ‌سنّت است، چنان که اقوال و بحث‌هایی مفصّل در باره معنا و مراد و مصادیق آیات متشابه و نسبت آنها با آیات محکم، صورت گرفته است.۲ برای معنای تشابه و مراد از آن در ‌قرآن، بیش از بیست قول دیده می‌شود که کم و بیش با هم اختلاف دارند.۳ مثلاً یک قول این است که تشابه، وصف معناست نه لفظ یا لفظ و معنا. معنا در آیات متشابه، به گونه‌ای است که تاب انطباق بر مقصود و غیر مقصود را دارد. تشابه به معنای یاد شده، به این جهت در قرآن راه پیدا کرده که بیانات قرآن نسبت به معارف حقیقی الهی به مثابه امثال است.۴

۶. چند لایه بودن زبان ‌قرآن

به موجب روایات امامیّه و اهل ‌سنّت، قرآن دارای دو لایه ظاهر و باطن است،۵ چنان که به اختلاف برخی از این روایات، برای باطن ‌قرآن، هفت۶ یا هفتاد۷ لایه ذکر شده است.

1.آل عمران: آیۀ ۷.

2.تفسیر العیّاشی: ج۱ص ۲۲ _ ۲۴، التبیان: ج۱ص ۹ _ ۱۱، التفسیر الکبیر، ابن تیمیّه: ج۱ص ۲۵۲ _ ۲۵۵، المیزان: ج۳ص ۳۱ _ ۶۸.

3.المیزان: ج۳ ص۳۱ _ ۶۸.

4.المیزان: ج۳ ص۶۸.

5.جامع البیان: ج۱ ص۷۲، روح المعانی: ج۱ ص۷ _ ۸، الصافی: ج۱ ص۳۰ _ ۳۴.

6.تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۲۲ _ ۲۴، الصافی: ج۱ ص۳۰ _ ۳۴، الفرقان فی تفسیر القرآن: ج۱ص۵۲.

7.من هدی القرآن: ج۱ ص۴۴.

  • نام منبع :
    عرضۀ حدیث بر قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی احمدی نورآبادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18861
صفحه از 312
پرینت  ارسال به