از آن به «حدیث مضطرب» یاد میکردند. این، بدان جهت بوده که این گونه داوری در شأن و تخصّص آنها نبوده است؛ بلکه مجتهدان هستند که صلاحیت و تخصّص چنین داوریای را دارند. محدّثان، حدیثی را مضطرب میشمارند که اختلاف در آن، در نفس اسناد باشد؛ یعنی در آنچه تخصّص و شأن آنهاست.۱
سیّد رشید رضا به مناسبت سخن از حدیث «ذهاب الشمس بعد الغروب» که از احادیث مشکل است، متذکّر شده که علمای حدیث به ندرت به غلطِ متون حدیث _ که به معانی و احکام آنها اختصاص دارد _ توجّه کردهاند و توجّه آنان به طور کامل به اسانید بوده است. متون غلط، تنها برای عالمانی ظاهر میشوند که به شرح و توضیح احادیث میپردازند و در باره اصول و فروع بحث میکنند، اگر چه در اصطلاح، محدّث بر آنها اطلاق نشود.۲
این عبارت که نقد محتوایی در تخصّص و شأن محدّثان نیست، ترجیعبند سخن بسیاری از عالمان حدیث است.۳
۲. سترگی، پیچیدگی و دقیق بودن نقد اسنادی
نقد اسنادی به خاطر سترگی، پیچیدگی و دقیق بودن، کاری تخصّصی است و تنها کسانی از عهده این کار بر میآیند که به چم و خم اسناد و رجال، اشراف داشته باشند. پیداست که رونده این راه باید صبور و بردبار باشد. این طریق توسّط محدّثان پیموده میشود. به دیگر عبارت، اطّلاع از ویژگیهای اسناد و شناخت علّت در آنها، آن گونه که شایسته است، برای غیر محدّثان متعسّر است، چنان که اطّلاع بر ویژگیهای متن و شناخت علّت در آن برای محدّثان متعسّر است. به همین جهت، محدّثان توجّه خود را به اسناد معطوف کردهاند.۴
1.توجیه النظر إلى اُصول الأثر: ج۲ ص۵۸۳.
2.أضواء علی السنّـة المحمّدیة: ص۲۹۰.
3.الرعایة فی علم الدرایة: ص۱۸، نحو تفعیل نقد المتن: ص۱۶۹ _ ۱۷۰.
4.توجیه النظر إلى اُصول الأثر: ج۲ص۵۸۳، أضواء علی السنّـة المحمّدیة: ص۲۹۱، منهج نقد المتن عند علماء الحدیث النبوی: ص۱۹۰.