269
عرضۀ حدیث بر قرآن

محتوایی اشاره نکرده است. گویا وی معتقد بوده که مسلمانان از نقد متنی غفلت کرده‌اند و این نوع نقد توسّط مستشرقان مطرح شده است.۱

۲. کم‌اعتنایی به نقد محتوایی

در جهان اسلام در حوزه شیعه و بویژه حوزه اهل ‌سنّت، این دیدگاه، طرفدارانی جدّی‌ دارد. از جمله مدافعان این دیدگاه می‌توان به ابن خلدون (م۸۰۸ق)، طاهر جزایری (۱۲۶۳ _ ۱۳۳۸ق)، محمّد عبده (م۱۳۲۲ق)، محمّد رشید رضا (م۱۳۵۴ق)، احمد امین(م۱۹۵۴ م)، محمود ابو ریّه (۱۹۷۹ م)، علّامه شوشتری (م۱۴۰۷ق)، جعفر سبحانی و ... اشاره نمود.۲ به موجب این دیدگاه، نقد محتوایی به سان و اندازه نقد اسنادی در مقام نظر و عمل با استقبال مواجه نشده است. قسمت‌هایی از عبارت این گروه که بیانگر دیدگاه یاد شده است، به قرار زیر است :

محدّثان به نقد خارجی توجّه و عنایت زیادی داشته‌اند و این میزان توجّه را به نقد داخلی نداشته‌اند.۳

در نقد حدیث از جهت راویان، عنایت زیاد، بلکه بالاترین توجّه شده است؛ و لیکن در جهت نقد داخلی یا نقد متن، توجّه زیادی نشده است. اگر به نقد متن یا نقد داخلی حدیث نیز توجّه زیادی می‌شد، معلوم و مکشوف می‌شد که احادیث فراوانی شایسته اند که در شمار موضوعات قرار گیرند.۴

در موارد بسیاری، مورّخان و مفسّران و ائمّه نقل به جهت اعتماد بر مجرّد نقل در حکایات و وقایع، به خطا و غلط افتاده‌اند و ضعیف و قوی را با هم آمیخته‌اند. آنان این اخبار را بر اصول و معیارهای نقد، عرضه نکرده یا

1.منهج نقد المتن عند علماء الحدیث النبوی: ص۱۳، دائرة المعارف الإسلامیّة: ج۷ص ۳۳۵ _ ۳۳۷.

2.مقدّمة ابن خلدون: ص۹، توجیه النظر: ص۲۵۷، تفسیر المنار: ج۳ص۱۴۱، فجر الإسلام: ص۲۱۷ _ ۲۱۸، ضحی الإسلام: ج۲ ص۱۳۰، ظهر الإسلام: ج۲ ص۴۸، أضواء علی السنّـة المحمّدیة: ص۲۵۸ _ ۲۵۹، ۲۸۵، ۲۸۹ _ ۲۹۰ و ۲۹۲، منهج نقد المتن عند علماء الحدیث النبوی: ص۱۱ _ ۱۲ و ۲۱ _ ۲۳، وضوء النبی: ج۱ ص۱۱ _ ۱۳.

3.ضحى الإسلام: ج۲ ص۱۳۰_ ۱۳۳، منهج نقد المتن عند علماء الحدیث النبوی: ص۱۲.

4.دفاع عن الحدیث النبوی: ص۱۲.


عرضۀ حدیث بر قرآن
268

با کنار نهادن احادیث تکراری از مجموع احادیثی که توسّط اندیشه‌وران بر قرآن عرضه شده‌اند، شمار احادیث عرضه شده از ۱۵۰ مورد فراتر نمی‌رود. اینک، مسئله‌ای که در آغاز فصل طرح شد، خود را می‌نمایاند که: چرا در نقد حدیث بر معیار قرآن به این تعداد، بسنده شده است؟ آیا این تعداد، بسیار کمتر از حدّ انتظار نیست و باید بیش از اینها انطباق صورت نمی‌گرفت؟ اگر در واقع به این کار، کم‌توجّهی شده، چه عامل یا عواملی موجب آن بوده است؟

ج. دیدگاه‌ها در باره نقد محتوایی

در باره میزان استقبال از نقد محتوایی حدیث، سه دیدگاه مطرح شده است: بی‌اعتنایی به نقد محتوایی، کم‌اعتنایی به آن و اعتنا به سان نقد اسنادی.

۱. بی‌اعتنایی به نقد محتوایی

شاید نتوان این دیدگاه را عریان و با این صراحت به اندیشه‌وری بویژه در حوزه دانش‌های اسلامی ‌نسبت داد. با این وجود، برخی عبارات به گونه‌ای سامان یافته‌اند که گویی بر این قول دلالت دارند. عبارات برخی از مستشرقان مانند: گلدزیهر(۱۸۵۰ _ ۱۹۲۱ م)، کایتانی (۱۸۶۹ _ ۱۹۲۶ م) و شاخت (۱۹۰۲ _ ۱۹۶۹ م) این گونه اند.۱ آنان این دیدگاه را با عبارات زیر آشکار ساخته‌اند: روایات مسلمانان بر پایه معیارهای مسیحیان در نقد، جای تأمّل و تردید فراوان دارد. تمام همّت محدّثان به ارزیابی و بررسی راویان صرف می‌شود و هیچ یک، خود را درگیر نقد عبارت و متن نمی‌سازد.۲ سزاوار است توجّه شود که مسلمانان، نقد متن را در پس نقد سند، پنهان ساختند. در دائرة المعارف الإسلامیّة، جوین بول تحت عنوان «نقد المسلمین للحدیث» به تعریف حدیث صحیح بر اساس اسناد پرداخته و در باره اسناد، دو صفحه بحث کرده و به نقد

1.دائرة المعارف الإسلامیّة: ج۲ ص۲۷۹، دفاع عن الحدیث النبوی: ص۴۳ _ ۴۴، نقد المتن بین صناعة المحدّثین و مطاعن المستشرقین: ص۳۰ _ ۳۴، علوم حدیث (فصل‌نامه): ش۲۶ ص۵ _ ۸.

2.دائرة المعارف الاسلامیّة: ج۲ ص۲۷۹.

  • نام منبع :
    عرضۀ حدیث بر قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی احمدی نورآبادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 19850
صفحه از 312
پرینت  ارسال به