267
عرضۀ حدیث بر قرآن

حدیث، بیش از دویست مورد با قرآن تأیید شده که مشتمل بر موارد یاد شده توسّط ملّا علی قاری است.۱

عزّ الدین نیازی در کتاب دین السلطان در سه فصل با تکیه بر قرآن، به نقد برخی احادیث بویژه احادیث صحیح البخاری و صحیح مسلم پرداخته است: فصل ‌اوّل. احادیثی که با قرآن تناقض ندارند، فصل دوم. احادیثی که با قرآن تناقض دارند، و فصل سوم. احادیثی که هم با قرآن تناقض دارند و هم خود از ناسازگاری درونی رنج می‌برند. وی در فصل دوم، ۴۵ روایت۲ و در فصل سوم، ۵۴ روایت را آورده است.۳

اسماعیل کردی در کتاب نحو تفعیل قواعد نقد متن الحدیث در فصل ششم با عنوان «قواعد نقد المتون و تطبیقها علی أحادیث فی الصحیحین» به مواردی از احادیث مخالف ‌قرآن، اشاره کرده است.۴ ادلبی در کتاب منهج نقد المتن، شماری از احادیث را که مخالف قرآن شناخته، تحت چهار عنوان کلّی الوهیت، نبوّت، تفسیر، احکام جزا و آخرت، دسته‌بندی کرده است.۵ هاشم معروف حسنی در دراسات فی الحدیث و المحدّثین، احادیثی از صحیح البخاری را که با دیدگاه توحیدی قرآن ناسازگار است، ذکر کرده است.۶ در کتاب الحدیث النبوی بین الروایة و الدرایة نزدیک به شصت روایت که در منابع معتبر حدیثی اهل ‌سنّت نقل شده‌اند، با عرضه شدن بر قرآن نقد گردیده‌اند.۷

1.كشف الخفاء و مزیل الإلباس: ج۱ص ۲۵۳، ‌۳۲۱، ۳۴۴ _ ۳۴۶، ۳۹۸، ۴۱۲، ۴۱۶ و ج۲ ص۲۱۳ و ج۱ ص۱۸ _ ۱۹، ص۳۴ _ ۳۵، ‌۱۰۷، ‌۱۷۷، ‌۲۰۵، ‌۲۱۶، ‌۲۲۱، ‌۲۳۹ _ ‌۲۴۰ و ج۲ ص۳۴، ۴۶، ‌۸۰، ‌۱۰۰، ۱۶۴، ‌۱۹۸ و ۲۲۷.

2.دین السلطان: ص۲۵۳ _ ۲۹۸.

3.دین السلطان: ص۲۲۹ _ ۳۲۴.

4.نحو تفعیل قواعد نقد المتن: ص۱۸۶ _ ۱۹۸.

5.منهج نقد المتن عند علماء الحدیث النبوی: ص۲۴۱ _ ۲۷۱.

6.دراسات فی الحدیث و المحدّثین: ص۲۰۲ _ ۲۰۸.

7.الحدیث النبوی بین الروایة و الدرایة: ص۵۷ _ ۵۸، ۸۷ _ ۸۸، ۱۰۱، ۱۰۸ _ ۱۱۰، ۱۱۸، ۱۲۰ _ ۱۲۳، ۱۳۳، ۱۳۶، ۱۳۸ _ ۱۴۰، ۱۵۰، ۱۵۶، ۱۶۳ _ ۱۶۴، ۱۶۷، ۵۱۴ _ ۵۱۵، ۵۲۳، ۵۳۵ _ ۵۳۷، ۵۴۰، ۵۵۰ _ ۵۵۲، ۵۶۵، ۶۰۷، ۶۵۴، و ۶۵۸.


عرضۀ حدیث بر قرآن
266

تفسیری و احادیث کلامی‌ را می‌توان مشاهده کرد و از زاویه دوم، در اکثر موارد، قرآن در کنار برخی دیگر از معیارها و در تعارض اخبار، نقش ایفا کرده است: قرآن در کنار مذهب عامّه، قرآن در کنار ‌سنّت، قرآن در کنار عقل و... . ذکر این روایات و گزارش نقد آنها این فصل را بسیار طولانی و حجیم می‌کند. به ناچار باید از گزارش تفصیلی پرهیز نمود و به اختصار بسنده کرد.

گویا پیش و بیش از سایر عرصه‌ها، احادیث فقهی در ترازوی نقد ‌قرآن، قرار گرفته‌اند. اهل ‌سنّت در نقدِ یاد شده تقدّم دارند، اگر چه در کمیت، متأخّرند. شافعی در موارد اختلاف اخبار و گاه در تأیید خبر، به موافقت با قرآن اشاره کرده است.۱ ابن حنبل، حدیث «رُفع عن اُمّتی النسیان و الخطأ و ما استکرهوا علیه» را مخالف کتاب خدا و ‌سنّت پیامبر صلی الله علیه و آله‌ دانسته است.۲ جصّاص، معیار ‌قرآن‌محور را در نقد برخی احادیث ذکر نموده و در باره موافقت و مخالفت حدیث با آن، بحث کرده است.۳ در سده پنجم، شیخ مفید، سیّد مرتضی و شیخ طوسی در مجموع در نزدیک به شانزده مورد _ که بیشتر آنها، تعارض اخبارند _ ، به معیار قرآن استناد کرده‌اند.۴

در سده‌های بعد در کتاب الأسرار المرفوعة فی الأخبار الموضوعة (معروف به الموضوعات الکبری) از ملّا علی قاری (م۱۰۱۴ق) از مجموع ۶۲۵ حدیث موضوعی که ذکر شده، مضمون ۱۰۷ مورد موافق با قرآن دانسته شده است. در کتاب کشف الخفاء و مزیل الإلباس عمّا اشتهر من الأحادیث على ألسنة الناس عجلونی (م۱۱۶۲ق)، از ۳۲۰۰

1.الرسالة: ص۱۶۴ _ ۱۶۵، ‌۲۱۲، ‌۲۱۷، ‌۲۶۴، ‌۳۸۷، ‌۴۳۱، و ۵۹۷، مختصر المزنی: ص۷، ‌۳۹، ‌۵۹، ‌۶۳، ‌۱۵۱، ۱۷۵، ‌۱۸۴، ‌۱۸۷، ‌۲۱۸ ‌و ۲۲۰، اختلاف الحدیث: ص۴۹۹، ۵۵۰ و ۵۵۹.

2.تلخیص الحبیر: ج۱ ص۲۸۲، شرح العقیدة الطحاویّـة: ص۱۸۱.

3.أحکام القرآن: ج۱ ص۶۲۶، ۶۲۹ و ۶۴۷، ج۳ ص۳۷ و ۶۱۶.

4.الانتصار: ص۱۸۱ _ ۱۸۲، ۳۰۲، ۵۱۶ _ ۵۱۷ و ۵۹، المقنعة: ص۶۷۰، الاستبصار: ج۱ ص۶۳ _ ۶۴ و ج۴ ص۱۲۷ ص۲۳۳ و ج۳ ص۳۵ و ۲۶۹، تهذیب الأحکام: ج۱ ص۹۲ _ ۹۳ و ج۶ ص۲۸۲ و ج۷ ص۲۷۳ _ ۲۷۵ و ج۹ ص۱۶۵ و ج۱۰ ص۱۸۳، رسالة فی المهر: ص۲۷ _ ۲۸، جوابات أهل الموصل: ص۴۷، رسائل المرتضی: ج۲ ص۵۴، نحن معاشر الأنبیاء: ص۱۹ _ ۲۰ و ۲۲۴، الفصول المختارة: ص۱۷۷، الناصریّـات: ص۴۰۷ _ ۴۰۸، الشافی فی الإمامة: ج۴ ص۲۱۷.

  • نام منبع :
    عرضۀ حدیث بر قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی احمدی نورآبادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20155
صفحه از 312
پرینت  ارسال به