تقسیمات عقل
در کتابهای اصولی، چهار تقسیم از دلیل عقل دیده میشود:
۱. تقسیم عقل به عقل ضروری و عقل اکتسابی. وجوب ردّ ودیعه، وجوب شکر منعم، قبح ظلم، قبح کذب و قتل و علم به ادلّه احکام، مصادیق عقل ضروری ذکر شدهاند.۱
۲. تقسیم عقل به عقل مستقل و عقل وابسته به نقل. مصداق عقل مستقل، حسن و قبح و مصداق عقل وابسته به نقل _ که در لحن خطاب، فحوای خطاب و دلیل خطاب تعیّن مییابد _ ،۲ مقدّمه واجب، مسئله ضد، اصل اباحه در منافع و حرمت در مضار،۳ برائت اصلی، اختیار اقل در دوران اقل و اکثر و استصحاب دانسته شده است.۴
۳. تقسیم عقل به عقل فطری و عقل نظری.۵
۴. تقسیم عقل به عقل نظری(حکم به ملازمه) و عقل عملی (وجوه حسن و قبح).۶
1.عدّة الاُصول: ج۱ ص۲۷ _ ۲۹، اُصول الفقه، مظفّر: ج۲ ص۱۲۲.
2.المعتبر: ج۱ ص۳۱ _ ۳۲.
3.الذكری: ج۱ ص۳ _ ۵.
4.الذکری: ج۱ ص۳ _ ۵.
5.الحدائق الناضرة: ج۱ص۱۲۸، فرائد الاُصول: ج۱ ص۵۸.
6.دلیل عقل، دو قسم است. قسم اوّل، آن است كه در دلالت، وابسته به خطاب است و خطاب، خود سه گونه است: لحن خطاب، فحواى خطاب و دلیل خطاب. قسم دوم نیز دلیل منفرد و مستقل در دلالت است. این دلالت، یا وجوب را میرساند (مانند ردّ ودیعه) یا بر قبح دلالت میكند (مانند ظلم و كذب) و یا حسن را میرساند (مانند انصاف و صدق). هر یک از این موارد میتواند ضروری یا كسبی باشد(المعتبر: ج۱ص ۳۱ _ ۳۲).