223
عرضۀ حدیث بر قرآن

حجّة،۱ کونه بلسان نفی الصدور تارة و لسان نفی الحجّیة اُخری.۲ تطبیق اخبارِ گویای نفی صدور بر اخبار مربوط به اصول دین۳ و تباین کلّی۴ و اخبار گویای عدم حجّیت به صورت تعارض اخبار و خبر غیر ثقه۵ و تقسیم اخبار آحاد به اخبار دارای قرینه و اخبار بدون قرینه در همین جهت انجام گرفته است.۶

دیدگاه‌ها در حجّیت و عدم حجّیت

دیدگاه اثبات حجّیت بر این اصل استوار است که حدیثِ مخالف قرآن می‌تواند از منابع معتبر دینی صادر شود. این رأی در برآیند نقد کتاب‌محور، دیدگاه غالب در دانش اصول در دو حوزه شیعه و اهل ‌سنّت شناخته می‌شود. این دیدگاه را می‌توان به معتقدان امکان نَسخ قرآن با ‌سنّت (خبر متواتر و واحد) و تخصیص قرآن با خبر واحد _ با این تفسیر که مخصّص، مخالف عام است _ و نیز مخالفان تخصیص قرآن با خبر واحد _ با این تفسیر که مخصّص عام، مخالف آن نیست؛ بلکه مبیّن است _ نسبت داد. از این رو، ابن قتیبه (م۲۹۴ق)، جصّاص (م۳۸۵ق)، سیّد مرتضی(م۴۳۶ق)، ابن حزم ظاهری(م۴۵۳ق)، محقّق حلّی (م۶۷۶ق)، شهید ‌اوّل(م۷۸۶ق)۷ که به جواز نَسخ قرآن با ‌سنّت و یا جواز تخصیص قرآن با خبر واحد فتوا داده‌اند، در شمار مدافعان این دیدگاه شناخته می‌شوند.

دیدگاه‌ها در صدور و عدم صدور

دیدگاه اثبات صدور و عدم صدور، بر آن است که حدیثِ مخالف قرآن نمی‌تواند از منابع معتبر دینی صادر شود. به موجب این دیدگاه، حدیث مخالف قرآن قول پیامبر صلی الله علیه و آله

1.کفایة الاُصول: ج۲ ص۳۹۵.

2.نهایة الأفکار : ج۲ ص۱۰۴، بحوث فی علم الاُصول: ج۸ ص۳۱۶ _ ۳۲۱.

3.فرائد الاُصول: ج۱ ص۲۵۱، فوائد الاُصول: ج۳ ص۱۶۳.

4.نهایة الأفکار : ج۱ ص۵۴۸، دروس فی علم الاُصول: ج۳ ص۲۵۳.

5.فرائد الاُصول: ج۱ ص۲۵۲.

6.التذکرة: ص۳۳، عدّة الاُصول: ج۱ ص۳۶۷.

7.تأویل مختلف الحدیث: ص۱۸۲، الفصول: ج۱ ص۱۴۴، الذریعة: ج۱ ص۴۶۰ _ ۴۶۹، الأحکام، ابن حزم: ج۱ ص۷۱ و ج۲ ص۱۸۹ و ج۴ ص۴۷۷، معارج الاُصول: ص۱۷۲.


عرضۀ حدیث بر قرآن
222

که بحث صدور و عدم صدور و حجّیت و عدم حجّیت مطرح شود و دایره احادیث نقد‌پذیر نیز مورد توجّه و محلّ اختلاف قرار گیرد.

۱. ذکر معیار «قرآن» در مطلق اخبار و نیز در تعارض اخبار

معیار «قرآن» در نقد حدیث، هم در مطلق اخبار آمده و هم در تعارض اخبار. در مطلق اخبار، محور، یک حدیث است که نسبت آن با قرآن مورد بحث قرار می‌گیرد. در این گونه اخبار می‌توان از صدور یا عدم صدور حدیث سخن به میان آورد. در تعارض اخبار، پیش‌فرض این است که هر یک از اخبار، جداگانه و با فرض نبود خبر معارض، از شرایط صحّت، برخوردار است و تنها مانع بر سر راه پذیرش و عمل به آن، وجود خبر مخالف است. در این نوع اخبار، دیگر سخن بر سر صدور و عدم صدور نیست؛ بلکه سخن در آن است که به کدام یک باید عمل کرد و وظیفه در چنین موقعیتی چیست. این دو گونه اخبار که هم در متون احادیث عرضه خبر بر قرآن و هم در کلام اندیشه‌وران بویژه اصولیان آمده، دو گزینه صدور و عدم صدور و حجّیت و عدم حجّیت را مطرح کرده است.۱

۲. فراوانی احادیث مخالف با ظاهر ‌قرآن

لسان روایات عرضه قرآن بر حدیث، مطلق است و روایات خاص و مقیّد را نیز شامل می‌شود. از دیگر سو بدون تردید، احادیث زیادی وجود دارند که با ظاهر قرآن اعم از عمومات و اطلاقات، مخالف اند و صدور اجمالی آنها از معصوم، قطعی است. این دو دسته روایات موجب شده‌اند تا بحث صدور و عدم صدور و نیز حجّیت و عدم حجّیت از یک طرف و بحث گستره احادیث نقدپذیر از طرف دیگر مطرح شود. عبارات زیر در کلام اصولیان، معطوف به این دوگانگی است: منها ما یدلّ علی عدم صدور الخبر و منها ما یدلّ علی عدم جواز تصدیق الخبر،۲ یکون هذه الأخبار فی مقام تمییز الحجّة عن اللا

1.المقنعة: ۶۷۰، تصحیح اعتقادات الإمامیّة: ص۴۴ و ۱۴۹، الانتصار : ص۵۵، التبیان: ج۱ ص۳ _ ۴، فرائد الاُصول: ج۱ ص۳۷۶ _ ۳۷۶، الکفایة: ص۴۷۳، اللمع: ص۲۳۵، معارج الاُصول: ص۱۴۵ _ ۱۵۲.

2.فرائد الاُصول: ج۱ ص۲۵۱.

  • نام منبع :
    عرضۀ حدیث بر قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی احمدی نورآبادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18816
صفحه از 312
پرینت  ارسال به