۲. فما لیس یوافق القرآن فلیس عنّی.
۳. فکان ابن عبّاس إذا حدّث قال: إذا سمعتمونی اُحدّث عن رسول الله صلی الله علیه و آله لم تجدوه فی کتاب الله... فاعلموا أنّی قد کذبت علیه.
۴. کلّ حدیث لا یوافق کتاب الله فهو زخرف.
۵. ما أتاکم عنّا من حدیث لا یصدّقه کتاب الله فهو باطل.
۶. ما لم یوافق من الحدیث القرآن فهو زخرف.
۷. من خالف کتاب الله و سنّة محمّد صلی الله علیه و آله فقد کفر.
۸. إذا کانت الروایات مخالفة للقرآن کذّبتُ.
۹. فلا تقبلوا علینا خلاف القرآن فإنّا إن تحدّثنا حدّثنا بموافقة القرآن و موافقة السنّة.
این احادیث مانند احادیث دسته اوّل بر مطلق احادیث دلالت دارند چه با سند صحیح و چه با سند ضعیف و چه بدون سند. تعابیر ناظر به گونه برخورد با حدیث مخالف نیز ظهور، بلکه صراحت در اثبات عدم صدور دارند.
روایات دسته سوم
این دسته از روایات، شامل متونی است که در دو ویژگی با روایات دسته اوّل و یک ویژگی با روایات دسته دوم مشترک است. در این روایات، واژه آغازین متون، بر مطلق روایات دلالت دارند، نه روایات خاص. همچنین دو جانب موافقت و مخالفت، هر دو، را فرا میگیرد. اختلاف آن با سایر روایات نیز در این است که تعابیر ناظر به برآیند حدیث موافق قرآن و حدیث مخالف قرآن، در مواردی، ظهور دسته اوّل و دوم را بر اثبات صدور و عدم آن ندارند.
۱. سیجیئکم رواة، فما وافق القرآن فخذوا به و ما کان غیر ذلک فدعوه.
۲. إنّ على کلّ حقّ حقیقة و على کلّ صواب نوراً فما وافق کتاب الله فخذوا به و ما خالف کتاب الله فدعوه.
۳. ما جاءک فی روایة من برّ أو فاجر یوافق القرآن فخذ به و ما جاءک فی روایة من برّ أو فاجر یخالف القرآن فلا تأخذ به.
۴. ثلاث مائة تکون بعدی رواة یروون عنّی الحدیث فاعرضوا حدیثهم على القرآن فما وافق القرآن فخذوا به و ما لم یوافق القرآن فلا تأخذوا به.