معیار موافقت در تعارض و مخالفت در غیر آن
شرطیت موافقت در تعارض اخبار و مانعیت مخالفت یا عدم موافقت در غیر مورد تعارض، گویا پیشینهای دراز دارد. اوّلاً در متون روایی در مورد اخبار متعارض بر جانب موافقت با قرآن و در غیر مورد تعارض بر جانب ردّ مخالف قرآن، تأکید شده است. ثانیاً اکثر اندیشهوران مسلمان در گذشته و حال در مقام نظر و عمل در اخبار متعارض بر مورد جانب موافقت و در غیر مورد تعارض بر مخالفت پای فشردهاند.۱
محمّدرضا مظفّر در یک جمعبندی، این دیدگاه را چنین بیان کرده است: در مسئله موافقت کتاب و مخالفت آن، دو طایفه اخبار وجود دارد: طایفه اوّل در بیان مقیاس اصل حجّیت خبر است، نه در مقام تعارض. این اخبار، اخباری اند که در آنها تعابیر زخرف، باطل و امثال آنها برای خبر مخالف، ذکر شده است. این اخبار به ناچار باید بر مخالفت صریح با کتاب حمل شوند. طایفه دوم اخبار، در بیان ترجیح یکی از دو خبر متعارض است. در این اخبار از تعابیرِ به کار رفته در طایفه اوّل یاد نشده است. اینها سزاوارند که بر مخالفت با ظاهر کتاب نه نصّ آن حمل شوند، بویژه آن که مورد بعضی از آنها مانند مقبوله عمر بن حنظله این گونه است که اگر خبری تنها بود، به آن عمل میشد و وجود معارض، مانع از اخذ به آن است؛ زیرا در این مقبوله امر به اخذ موافق و ترک مخالف، پس از این فرض است که آن دو مشهور هستند و ثقات، آنها را روایت کردهاند. پس از این فرض، سائل از فرض موافقت دو خبر با کتاب سؤال میکند، به این صورت که: اگر هر دو راوی یا حاکم، فقیه و آگاه به حکم قرآنی و سنّتی مسئله بودند، چه باید کرد؟ این سؤال، فقط در صورتی معنا دارد که موافقت با ظاهر کتاب باشد، و الّا لازم میآید که دو نصّ متباین در قرآن وجود داشته باشد. متن خبر حسن بن جهم نیز بر