205
عرضۀ حدیث بر قرآن

معیار موافقت

معیار «موافقت» شاید در کلام هیچ یک از عالمان در دو حوزه شیعه و اهل ‌سنّت تصریح نشده است؛ لیکن عدم تصریح را نباید با نفی آن، یکسان پنداشت؛ زیرا فحوای عبارات و گاه برخی دیدگاه‌ها در مسائلِ کاملاً مرتبط و نزدیک می‌تواند این نگاه را آشکار سازد یا حدس آن را تقویت نماید. بر این اساس می‌توان این قول را به شمار زیادی از پیشینیان نسبت داد و به طور خاص، به کسانی که تخصیص قرآن با خبر واحد را جایز ندانسته‌اند، مانند: ابو حنیفه، مالک،۱ جصّاص،۲ سیّد مرتضی،۳ شیخ طوسی،۴ سرخسی،۵ ابن ادریس(م۵۹۱ق)، محمّد‌صالح مازندرانی.۶ یکی از اصول مقبول آنها در پذیرش خبر واحد، عدم مخالفت خبر با عمومات و ظواهر قرآن است. گویا با لحاظ این نگاه است که شیخ طوسی و محقّق حلّی در مقام بیان قاعده نقد محتوایی، به جنبه ایجابیِ نسبت حدیث با قرآن توجّه کرده‌اند. آنان در این جهت، موافقت مضمون خبر با ‌قرآن، اعم از نص، خصوص، عموم، دلیل و فحوا... را متذکّر شده‌اند،۷ چنان که سرخسی هشدار داده که مراد از مخالفت حدیث با ‌قرآن، این نیست که مضمون حدیث در قرآن یافت نشود.۸

معیار موافقت در احکام و مخالفت کلّی در غیر آن

گویا شیخ مفید، جانب این تفصیل را گرفته است. وی در کتاب‌های فقهی خود در نقد حدیث «لا وصیّة لوارث»۹ و حدیث عدد در رؤیت هلال۱۰ به مخالفت آنها با عموم آیه و

1.الأحکام، آمدی: ج۳ ص۱۵۳، تأثیث الإیدیولوجیّة الوسطیّة: ص۸۱ ص۹۳ _ ۹۴، فجر الإسلام: ص۲۴۲ _ ۲۴۴.

2.الفصول: ج۱ ص۱۵۷ و ۱۶۸.

3.الانتصار : ص۹۲، ۱۱۱، ۵۰۲، ۵۱۶ و ۵۵۲.

4.عدّة الأصول (ط.ق): ج۲ ص۱۳۵.

5.اُصول السرخسی: ج۱ ص۳۶۴.

6.شرح اُصول الکافی، مازندرانی: ج۲ ص۳۴۵.

7.عدّة الاُصول: ج۱ ص۳۷۰، معارج الاُصول: ص۱۴۸ و ۱۵۴.

8.اُصول السرخسی: ج۱، ص۳۴۶.

9.المقنعة: ص۶۷۰.

10.جوابات أهل الموصل: ص۴۷.


عرضۀ حدیث بر قرآن
204

اخباری که بر عدم جواز تصدیق خبر دلالت می‌کنند. گروه ‌اوّل را می‌توان بر اخبار وارد شده در اصول دین، مثل: مسائل غلو، جبر و تفویض حمل کرد. این دسته اخبار در جوامع حدیثی شیعه موجود نیستند. روایات دسته دوم را نیز می‌توان بر اصول دین و همچنین بر صورت تعارض اخبار حمل کرد. شاهد بر این حمل، مورد برخی از این اخبار است. نیز می‌توان آنها را بر خبر غیر ثقه حمل کرد.

امّا آن دسته از اخبار که بر طرح اخبار غیر موافق با کتاب یا خبری که شاهدی برای آن از کتاب و ‌سنّت نیست، دلالت می‌کنند، در باره این دسته از اخبار باید گفت چنان که گذشت، اخبار غیر موافق با کتاب به طور قطع از ائمّه علیهم السلام صادر شده‌اند. بنا بر این، این اخبار را باید بر مواردی که در باره دسته ‌اوّل گذشت، حمل کرد. از این اخبار، مواردی که بر بطلان اخبار غیر موافق با قرآن و این که آنها زخرف اند دلالت دارند، باید بر اخبار وارد شده در اصول دین حمل شوند و اخباری که بر عدم جواز تصدیق خبری که شاهدی از کتاب الله برای آن نیست، دلالت دارند، بر خبر غیر ثقه یا صورت تعارض حمل شوند، چنان که ظاهر برخی از اخبار علاجیّه است.۱

این بحث پس از او، کانون توجّه عالمان اصول در مسئله دلایل حجّیت خبر واحد و تعارض اخبار قرار گرفت.۲ قول غالب در میان متأخّران، این است که نسبت معیار در قاعده عرض حدیث با‌ قرآن، مخالفت کلّی و غیر قابل جمع است.

جمع‌بندی

آنچه از متون روایی و عبارات اندیشه‌وران مسلمان در باره معیار میان حدیث و قرآن در قاعده پالایش حدیث با قرآن به نظر می‌رسد، در دسته‌های زیر می‌تواند ارائه شود:

1.فرائد الاُصول: ج۱ ص۲۴۵ _ ۲۵۴.

2.اُصول الفقه، مظفّر: ص۲۲۲ _ ۲۲۳، نهایة الأفکار : ج۱ ص۵۴۸ _ ۵۴۹ و ج۲ ص۱۰۴ _ ۱۰۶ و ج۴ ص۱۹۶ _ ۱۹۸، فرائد الاُصول: ج۳ ص۱۶۲ _ ۱۶۳: ج۴ ص۷۹۰ _ ۷۹۲، تحریرات فی الاُصول: ج۶ ص۴۳۲ _ ۴۳۹، دروس فی علم الاُصول: ج۳ ص۲۵۳ _ ۲۵۷، مصباح الاُصول: ج۳ ص۴۰۶ _ ۴۰۸، دروس فی اُصول فقه الإمامیّة: ص۲۸۸ _ ۲۹۰، تهذیب الاُصول: ج۲ ص۱۴۴.

  • نام منبع :
    عرضۀ حدیث بر قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی احمدی نورآبادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18913
صفحه از 312
پرینت  ارسال به